برنامه چین برای افزایش محبوبیت یوآن

به گفته یک مقام چینی، دولت این کشور به‌دنبال تقویت جایگاه یوآن در نظام ارزی و مالی جهانی است. به گزارش «ایسنا» به نقل از راشا تودی، یکی از مقامات ارشد دولت چین از برنامه این کشور برای ترغیب دیگر کشورها به استفاده از یوآن به‌عنوان ذخیره ارزی و همچنین تقویت جایگاه این ارز در پیشبرد پروژه موسوم به جاده و کمربند که از آن به‌عنوان جاده ابریشم جدید یاد می‌شود، خبر داد.
هوانگ کی فان که پیش‌تر شهردار شهر چونگ کینگ بوده است؛ با اشاره به سهم ۷۶/ ۱ درصدی یوآن از پرداخت‌های ارزی خارجی تا پایان ماه ژوئن گفت: سهم یوآن از ذخایر ارزی هنوز پایین است که این مساله با جایگاه چین در اقتصاد جهانی همخوانی ندارد. چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و شریک نخست تجاری بسیاری از کشورها به شمار می‌رود. هوانگ با بیان اینکه دولت چین باید به تلاش‌های خود برای سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت کشورهای مختلف با استفاده از یوآن شدت ببخشد، انعقاد پیمان‌های پولی و تشویق بانک‌های مرکزی به استفاده از یوآن را راه شتاب بخشیدن به روند جهانی‌سازی یوآن دانست. چین در حال حاضر به‌دلیل کرونا با اخلال در زنجیره تجارت جهانی مواجه شده است و این مساله یک فرصت دو لبه است که به این کشور امکان می‌دهد تا زمان عادی شدن جریان‌های تجاری روی امضای پیمان‌های تجاری و سرمایه‌گذاری جدید با دیگر کشورها متمرکز شود.

پروژه جاده و کمربند در سال ۲۰۱۳ توسط شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با هدف ایجاد کریدور تجاری جدید اعلام شد و اکنون ۱۶۷ کشور جهان در آن مشارکت دارند. قرار است این پروژه عظیم که تاکنون حدود ۳۷/ ۱ تریلیون دلار هزینه در بر داشته است باعث ایجاد زنجیره متصل تجارت جهانی با محوریت چین بین آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی شود و به عقیده کارشناسان، با توجه به امکان نصف شدن هزینه تجارت جهانی از طریق آن انتظار می‌رود کشورهای بیشتری نیز در آینده به آن ملحق شوند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید