بازارگردانی ، کلید توسعه بازار سرمایه

عضو شورای عالی بورس، پیاده سازی بازارگردانی صحیح در بازار سرمایه را نیازمند حمایت و همکاری حقوقی‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که با تصویب آیین نامه صیانت از حقوق سهامداران ، شاهد حرکت منطقی بازار سرمایه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بورس در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: صعود بی رویه و اصلاح شدید شاخص کل بورس به دلیل فقدان بازارگردانی بوده است.

وی افزود: رشد بی سابقه بازار سرمایه در سال گذشته، حاصل عدم تعادل در نحوه بازار گردانی و قیمت گذاری برخی سهام‌ها بود که طبیعتاً رشد آن چنانی نیازمند اصلاح این چنینی نیز بود که ما این روزها شاهد آن هستیم.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به تصویب آیین نامه صیانت از حقوق سهامداران و ثبات بازار گفت: بازار سرمایه کشور نیازمند بازارگردانی موثر است .

سلاح ورزی توضیح داد: بازارگردانی موثر، سبب می‌شود قیمت سهام‌ از ارزش واقعی خود چندان فاصله نگیرد و با تصویب آیین نامه اخیر هم انتظار می‌رود شاهد حرکت صحیح و منطقی بازار سرمایه کشور باشیم.

وی اظهار داشت: پیاده سازی بازار گردانی صحیح، همچنین نیازمند حمایت و همکاری حقوقی‌های بازار است  و درمصوبه اخیر شورای عالی بورس تحت عنوان صیانت از حقوق سهامداران، ساز و کارهای ایجاد و اعمال بازارگردانی صحیح و موثر از سوی حقوقی‌ها دیده شده است.

عضو شورای عالی بورس افزود: شورای عالی بورس با تصویب آیین نامه خود قصد دارد شرایطی فراهم آورد تا در زمان صعود و نزول بازار،​ اعتدال و تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

سلاح ورزی در خصوص انواع حمایت از بازار سرمایه و نقش شورای عالی بورس در این زمینه هم گفت: سازمان بورس از سازوکارهای ویژه خود برخوردار است اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کمبود یک کانال رسمی برای دریافت شکایات و نظرات و سوالات سهامداران حقیقی بیشتر به چشم می‌خورد.

تقویت بازار سرمایه نیازمند بازارگردانی در تمام نمادها

در سوی دیگر استودیو گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما ، نماینده ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: توسعه بازار بدون بازارگردانی در همه نمادهای بورسی امکان پذیر نخواهد بود.

محسن علیزاده افزود: اگر به دنبال تقویت بازار سرمایه هستیم باید همه نمادها را به درستی بازارگردانی کنیم.

وی ادامه داد: مصوبه اخیر شورای عالی بورس هم با نگاهی مثبت و موثر به این موضوع، بازار گردانی را عاملی موثر در توسعه بازار سرمایه دانسته و برای همه نمادهای بورسی تکلیف کرده است.

علیزاده افزود: حقوقی‌های بازار که روزهای پرسود را تجربه کردند امروز باید بیایند و بازار را کنترل کنند.

نماینده ناظر در شورای عالی بورس، در خصوص راه‌اندازی کانون صنفی سهامداران خرد هم گفت: از راه‌اندازی این کانون حمایت می کنیم و مجلس تمام قد آماده دریافت پیش نویس اساسنامه این کانون صنفی است.

سهام خزانه ، پارامتر کمک رسان به بازار  سرمایه

همچنین مهدی سدیدی عضو هیات مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: طبق مصوبه اخیر شورای عالی بورس از این به بعد خود شرکت هم می‌تواند سهام خود را خریداری کرده و تبدیل به یک بازار گردان شود؛ چرا که قبل از این، چنین اقدامی فقط از سوی دیگر نهادهای حقوقی و نظارتی امکان پذیر بود.

وی ادامه داد: اخیرا بحث عرضه سهام خزانه به عنوان پارامتری کمک رسان به بازار مطرح شد البته سهام خزانه شامل سود و حق رای نخواهد بود.

سدیدی در خصوص تخلفات ناظرین بازار و سایر ارگان اجرایی هم بازار گفت: در آیین‌نامه‌های سازمان بورس، تمام جرئیات مراحل رسیدگی به تخلفات ارگان ۴ شرکت بورس مشخص و معلوم است و شاکیان می‌توانند شکایت خود را به مقامات بالا دستی در سازمان بورس ارائه دهند.

افزایش شرایط اعتباری کارگزاری‌ها تا سقف ۵۰ درصد

در ادامه، مدیر کانون کارگزاری‌ها در ارتباط تلفنی با این برنامه از وظایف محوله در مصوبه شورای عالی بورس بر کارگزاری‌ها گفت.

 روح الله میر صانعی افزود: طبق این مصوبه، شرایط اعتباری کارگزاری‌ها تا سقف ۵۰ درصد افزایش یافته اما در حال حاضر فقط ۲۰ درصد در حال اعمال و اجرا است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید