صادرات چین رکورد زد

به‌دنبال تسهیل قرنطینه کرونایی شرکای تجاری چین، صادرات این کشور در آگوست برای سومین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و از کاهش دنباله‌دار واردات آن سبقت گرفت.
به گزارش «ایبِنا» از رویترز، براساس داده‌های گمرکی چین صادرات در ماه آگوست در مقایسه با سال گذشته ۵/ ۹ درصد افزایش پیدا کرده است که بیشترین افزایش از مارس ۲۰۹ محسوب می‌شود. این رقم همچنین از انتظارات تحلیلگران مبنی‌بر رشد ۱/ ۷ درصدی در مقایسه با افزایش ۲/ ۷ درصد صادرات در جولای بیشتر بود.

با وجود این، واردات ۱/ ۲ درصد کاهش پیدا کرد؛ این رقم در مقایسه با رشد ۱/ ۰ درصدی در برآورد تحلیلگران بازار و همچنین کاهش ۴/ ۱ درصدی ماه جولای بیشتر بود. صادرات قوی‌تر از احیای سریع‌تر و متوازن‌تر برای اقتصاد چین حکایت دارد؛ اقتصادی که به لطف اقدامات و بسته‌های محرک دولتی، در حال احیا از رکود رکوردشکن سه ماه نخست سال ناشی از پاندمی کرونا است.

«لوئیس کوئیجس» تحلیلگر آکسفورد اکونومیکس گفت: صادرات چین همچنان برخلاف انتظارات حرکت و با سرعتی چشمگیرتر از تجارت جهانی رشد می‌کند، بنابراین سهم بیشتری از بازار جهان می‌برد.

مطالعات تخصصی روی فعالیت کارخانه‌ای در هفته گذشته نشان داد که کارخانه‌های چینی در ماه آگوست نخستین افزایش سفارش‌های صادرات جدید را گزارش کرده و این در حالی است که تقاضای جهانی رو به احیا است.

عملکرد صادراتی چین همچنین با محموله‌های رکورد شکن تجهیزات پزشکی و تقاضای قدرتمند برای محصولات الکترونیکی تقویت شده است؛ کالاهایی که آن‌طور که برخی تحلیلگران واهمه داشتند تحت‌تاثیر قرنطینه سراسری جهانی، آسیب چندانی ندیدند.

«جولیان اوانس پریچارد» از کپیتال اکونومیکس، در یادداشتی نوشت: واردات به شکلی گسترده از حیث حجم ثبات داشت. همچنان با تسریع رشد اعتباری و رونمایی مداوم از محرک‌های زیرساختی، حجم واردات باید در ماه‌های آتی قدرتمند بماند.

به‌دنبال بسته شدن پنجره آربیتراژ واردات فلز خارجی و کاهش تقاضا از سوی بخش‌های کلیدی مصرفی، واردات مس در ماه آگوست از بالاترین سطح خود در ماه گذشته کاهش پیدا کرد؛ واردات زغال‌سنگ ۸/ ۲۰ درصد نسبت به ماه گذشته کمتر شد؛ واردات سنگ‌آهن نیز کاهش ۹/ ۱۰ درصدی را تجربه کرد، اما نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

چین ماه گذشته مازاد تجاری ۹۳/ ۵۸ میلیارد دلاری را به ثبت رساند؛ پیش‌بینی‌ها از مازاد تجاری ۵۰/ ۵۰ میلیارد دلاری حکایت داشت و این در حالی است که این رقم در ماه جولای ۳۳/ ۶۲ میلیارد دلار بود.

مازاد تجاری چین با آمریکا در آگوست به ۲۴/ ۳۴ میلیارد دلار افزایش یافت؛ این رقم در ماه جولای ۴۶/ ۳۲ میلیارد دلار بود. مقامات ارشد تجاری آمریکا و چین ماه گذشته بار دیگر بر پایبندی خود به فاز اول توافق تجاری تاکید کردند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید