بحران افزایش ارزش یورو

دنیای‌اقتصاد : افزایش ارزش یورو منجر به نگرانی سیاست‌گذاران در بانک مرکزی اتحادیه اروپا شده است، سیاست‌گذارانی که هشدار می‌دهند در صورت تداوم افزایش ارزش این پول، جریان صادرات کشورهای اتحادیه اروپا مختل، قیمت‌ها وارد سیر نزولی و بسته‌های پولی حمایتی با چالش مواجه می‌شوند.
در این رابطه برخی از اعضای شورای حکمرانی «بانک مرکزی اروپا» به روزنامه «فایننشال‌تایمز» می‌گویند افزایش این روزهای ارزش یورو در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی دوره رونق اقتصاد ناحیه یورو را نیز به تعویق خواهد انداخت. قرار است هفته آینده این شورا پیرامون سیاست‌های پولی خود نشست برگزار کند. یکی از اعضا در این رابطه می‌گوید: «در چند هفته اخیر، یورو در برابر ارزهای اصلی خارجی افزایش ارزش داشته است. در شرایط ضعف تقاضا، این امر همواره موجب نگرانی است، به‌خصوص آنکه اتحادیه اروپا بازترین اقتصاد را در جهان و وابستگی بالایی به تقاضای جهانی دارد.»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» اعضای این شورا بر این باورند، تغییر سیاستی که فدرال‌رزرو آمریکا هفته گذشته به‌سوی هدف تورمی آسان‌تر اتخاذ کرد، یکی از عوامل افزایش ارزش یورو در برابر دلار بوده است. چنین سیاستی فشارها را بر بانک مرکزی اروپا برای واکنش به‌واسطه دیدگاه سیاستی مختص به خود که سال آینده پایان می‌یابد، تشدید خواهد کرد. آنها می‌گویند: «مشکل این است که فدرال‌رزرو تاکنون تصمیم خودش را گرفته است، بنابراین ممکن است بازار نرخ بهره را اینگونه تفسیر کند که به‌طور ساختاری در ناحیه یورو بالاتر است، امری که افزایش ارزش یورو را تداوم می‌بخشد.» به گزارش «فایننشال‌تایمز» هفته گذشته ارزش یورو در برابر سبد وزنی ارزهای خارجی با افزایش حدود ۸ درصدی نسبت به ماه فوریه به بالاترین رکورد تاریخی خود نزدیک شد. با این حال اوایل روز پنج‌شنبه پول مشترک اتحادیه اروپا ۴۱/ ۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و از سطح ۲/ ۱ دلار اوایل هفته عقب‌نشینی کرد. عضو دیگر شورای حکمرانی «بانک مرکزی اروپا» با اشاره به اینکه افزایش ارزش یورو احتمالا سیاست‌گذاران این بانک را مجاب به کاهش بیشتر هدف تورمی خود خواهد کرد، در این رابطه می‌گوید: «این امر موجب نگرانی روزافزون است، نگرانی که هر چند هنوز عظیم نیست. اگر این روند ادامه یابد، نگرانی‌ها در این زمینه بیشتر خواهد شد. بنابراین ما باید به دقت شرایط را زیر نظر بگیریم.»

عضو سوم شورای حکمرانی به این موضوع اشاره می‌کند که بخشی از افزایش ارزش اخیر یورو ناشی از عواملی مثبت همچون بسته حمایتی مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا یا بهبود فراتر از انتظار اقتصاد ناحیه یورو در پی فروکش کردن شیوع بیماری کرونا بوده است. او در این رابطه می‌گوید: «آنچه که ما دیده‌ایم، این است که روند افزایشی ارزش یورو برخی داستان‌های مثبت را نیز روایت می‌کند ... البته این روند همچنین می‌تواند بیانگر نقطه شروعی باشد که در آن یورو در برابر دلار احتمالا زیر مقدار واقعی ارزش‌گذاری شده بود... این وضعیت امروز موجب نگرانی نیست اما می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.»

فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد «بانک مرکزی اروپا» اظهار می‌کند این هفته که نرخ برابری یورو-دلار در کانون توجهات بود، یورو به‌طور مختصر از نرخ حداکثری ۲/ ۱ دلار عقب‌نشینی کرد. او در ادامه توضیح می‌دهد: «اگر نیروهایی وجود دارد که منجر به تغییر نرخ برابری میان یورو و دلار می‌شود باید در چشم‌انداز‌های جهانی و منطقه‌ای و همچنین سیاست‌گذاری‌های ما لحاظ شوند.» ایزابل اشنابل، یکی از اعضای هیات‌مدیره «بانک‌مرکزی اروپا» نیز به «رویترز» گفت تقویت هفته گذشته تجارت‌جهانی به‌خاطر تضعیف دلار می‌تواند از طریق افزایش ارزش یورو صادرات اقتصادهای ناحیه یورو را مختل کند. البته او می‌گوید: «در حال‌حاضر من چندان نگران تحولات نرخ ارز نیستم.»  به گزارش «فایننشال‌تایمز»، انتظار می‌رود هفته آینده «بانک‌مرکزی اروپا» هدف‌گذاری تورمی خود را برای ۲۰۲۲ از ۳/ ۱ درصد به ۲/ ۱ یا ۱/ ۱ درصد کاهش دهد. به گفته فردریک دوکروزت، استراتژیست شرکت «مدیریت سرمایه پیک‌تت»، این تغییر سیاست‌گذاری بازتابی از فشارهای کاهشی یورو قدرتمندتر بر قیمت‌های واردات خواهد بود؛ «یورو یکی از عوامل کاهش تورم در ماه‌های پیش‌رو به‌حساب می‌آید.»


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید