جنگ تجاری دلار را بالا می‌کشد؟

دنیای‌اقتصاد : طلا پس از ۹ هفته صعود متوالی، اولین روز معاملاتی از هفته جاری را با کاهش ارزش آغاز کرد. در حالی‌که طلا در رالی کم‌سابقه خود توانسته بود از مرز ۲ هزار دلاری عبور کند و هفته گذشته به قله قیمتی ۲۰۷۳ دلاری برسد، در معاملات روز دوشنبه با کاهش ۲۸/ ۰ درصدی به قیمت ۲۰۳۰ دلاری افت کرد. یکی از عمده‌ترین دلایل توقف طلا در روز گذشته افزایش ۲/ ۰ درصدی ارزش بازار رقیب، یعنی شاخص دلار بود.
شاخص دلار آمریکا در روز دوشنبه با بازیابی بخش اندکی از ارزش از دست داده خود در هفته‌های اخیر و افزایش ۲/ ۰ درصدی به ۶۲/ ۹۳ واحد رسید. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش ارزش دلار، انتشار داده‌های اقتصادی امیدوارکننده آمریکا در هفته گذشته از جمله کاهش نرخ بیکاری آمریکا به ۲/ ۱۰ درصد بود. ارزش پول ملی آمریکا، هفته گذشته توانست پس از ۶ هفته متوالی نزولی در برابر سبدی از پنج ارز مهم جهان، بازدهی هفتگی مثبت را به ثبت برساند. پس از نافرجام ماندن مذاکرات مقامات کاخ سفید با رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، اکنون عمده تمرکز بازارها به مذاکرات تجاری و آینده جنگ تجاری میان آمریکا و چین گذاشته شده است. در چند ماه گذشته روند قیمتی طلا و اونس تقریبا در خلاف جهت هم حرکت کرده است اما در صورتی که سطح تنش‌ها میان پکن و واشنگتن افزایش پیدا کند این امکان وجود دارد که دلار نیز بتواند به‌عنوان یکی از پناهگاه‌های امن دارایی به مسیر صعودی بازگردد.

طلا به‌دنبال تصحیح قیمتی
تحلیلگران بر این باورند که دلار باارزش‌تر تاثیر بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری معامله‌گران طلا دارد و افزایش ارزش دلار آمریکا علاوه بر کاهش حجم تقاضا در بازار طلا، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را برای سرمایه‌گذاران بالا خواهد برد. از سویی دیگر پس از رالی ۹ هفته‌ای ارزش اونس به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران طلا، حداقل در مقطع کنونی در پی محافظت از سودهای به‌دست آمده در هفته‌های اخیر هستند. از همین رو کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تصحیح قیمتی طلا و پایین آمدن ارزش اونس در آینده کوتاه‌مدت امری محتمل خواهد بود.

رابطه گنگ طلا و دلار
از طرفی افزایش سطح تنش‌ها میان دو قطب اصلی اقتصاد جهان می‌تواند به نفع دلار نیز تمام شود. سابقه بازارها نشان داده است، علاوه بر طلا، در مقاطعی که سطح تنش‌ها میان واشنگتن و پکن افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاران از دلار آمریکا نیز به‌عنوان پناهگاه امن استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل هرگونه افزایش تنشی می‌تواند به نفع دلار آمریکا تمام شود.  این درحالی است که در بحران کرونایی اقتصاد، هر چه طلا سود برده، فعلا فضا به ضرر دلار آمریکا بوده است. درحالی که اقتصاد جهان در رکودی بی‌سابقه فرو رفته است، طلا توانست در این چشم‌انداز مخدوش اقتصادی رکوردهای تاریخی خود را بشکند و از ابتدای سال جاری بیش از ۳۰ درصد افزایش در ارزش را رقم بزند. این درحالی است که با اعمال سیاست‌های حمایتی فدرال رزرو و افزایش چاپ پول در این کشور، ارزش شاخص دلار کاهش شدیدی پیدا کرد. این احتمال وجود دارد که با افزایش سطح تنش‌ها میان آمریکا و چین، به نوعی رابطه معکوس دلار و طلا تا حدودی از بین برود.

شدت بسته‌های حمایتی کم می‌شود؟
برخی از تحلیلگران بر این باورند که به دلیل انتشار داده‌های اقتصادی نسبتا امیدوارکننده در آمریکا، فدرال رزرو روند اعمال بسته‌های حمایتی ضدکرونای خود را تا حدی کاهش خواهد داد. این موضوع از طرفی می‌تواند به نفع دلار تمام شود. با کاهش حجم بسته‌های انبساطی روند پول تزریقی به اقتصاد آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد و احتمالا روند کم‌ارزش‌تر شدن دلار متوقف خواهد شد. این موضوع به روند ماه‌های آینده اقتصاد آمریکا بستگی دارد. از طرفی بسته‌های محرک اقتصادی تاکنون یکی از پشتوانه‌های صعود قیمت طلا بوده است و در صورت تجدیدنظر مقامات فدرال رزرو، طلا این پشتوانه قیمتی خود را از دست خواهد داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید