تأمین مالی طرح‌های نیمه‌تمام از منابع بازار سرمایه

قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به دستور جلسه نود و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در این نشست به وضعیت پذیره‌نویسی شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی در بورس اشاره و مقرر شد تا پایان امسال ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس پذیرش شوند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به نقل از اتاق ایران، حسین سلاح ورزی افزود: در این نشست همچنین درباره آخرین تحولات بازار سرمایه و تسهیل ورود بخش خصوصی به بازار سرمایه گفت‌وگو شد. در این نشست درباره نحوه تأمین مالی طرح‌های نیمه‌تمام از منابع بازار سرمایه بحث شد و در نهایت درباره لزوم هوشمندسازی بهره‌گیری از منابع مختص تثبیت بازار نیز سخن به میان آمد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه، با اشاره به نتیجه نشست قبلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، جامعه حسابداران رسمی و اتاق ایران سخن گفت و اینکه در آن تفاهم‌نامه به ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه تأکید شده بود.

وی درباره سامانه «رهسا» و شروع به کار این سامانه گفت. راه‌اندازی سامانه رهسار حاصل توافق وزارت اقتصاد، اتاق ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران، بورس و فرابورس ایران است؛ در این سامانه وضعیت بنگاه‌ها بررسی و در نحوه ورود به بورس فرآیندها تسهیل می‌شود.

به گفته سلاح ورزی اقدام لازم برای طراحی و پیاده‌سازی درگاه واحد و نظارت بر آن با هدف پوشش کامل مسیر تأمین مالی از محل بازارهای سرمایه در یک سامانه واحد بر عهده اتاق ایران بوده که در حال حاضر ۹۹ شرکت در آن اطلاعات مالی خود را پر کرده‌اند؛ ۴۰ تماس مشاوره‌ای با این سامانه برقرار ‌شده و ۲۳۸ ثبت‌نام انجام‌شده است.

او ادامه داد: درواقع این درگاه مسیر ارتباطی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از محل بازارهای سرمایه و بدهی کشور با تمرکز بر بازارهای زیر نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس است.

قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد که قرار است کل این سامانه با سامانه فرابورس یکپارچه شود؛ همچنین برای احراز هویت بنگاه‌ها با ثبت استاد همکاری شود. سلاح ورزی همچنین به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس اشاره کرد و اینکه قرار است پنل فرابورس در سامانه رهسا آماده شود و بعد به کنشگران این حوزه تبیین شود.

او همچنین به نحوه همکاری با سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و اینکه در این حوزه اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها سریع‌تر در اختیار سامانه قرار گیرد تا روند بررسی پرونده شرکت‌ها تسریع شود. در همان جلسه دژپسند دستور داد که این مسئله به کمک امید علی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی پیگیری شود.

در ادامه نشست سلاح ورزی درباره نحوه تأمین مالی طرح‌های نیمه‌تمام از منابع بازار سرمایه گفت: برآورد مالی این طرح‌ها در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که با قیمت فعلی متفاوت است؛ از طرفی یک‌چهارم این طرح‌های برای بخش خصوصی جذابیت دارد.

سلاح‌ورزی همچنین درباره تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و روش‌های تأمین مالی این پروژه‌ها گفت. این پروژه‌ها از دو طریق مدل تأمین ملی صندوق پروژه و شرکت سهامی عام می‌توانند تأمین مالی شوند.

او به مدیریت صندوق و نحوه حفظ اعتماد عمومی اشاره کرد و گفت: وزیر اقتصاد تأکید کرده  اگر در این کارگروه ۱۰ پروژه با انجام برسد که در قالب صندوق پروژه تأمین مالی شود، اقدامی مناسب و مؤثر است.

به گفته نایب رئیس اتاق ایران قرار شد برای شناسایی این پروژه‌ها با وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی همکاری و پروژه‌های متوسط شناسایی شود.

او به نحوه ورود همه شرکت‌ها از شرکت‌های زیان ده تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های پیمانکاری به بورس و استفاده از بازار سرمایه اشاره کرد و تأکید کرد هرکدام از شرکت‌ها بعد از ارزیابی در تابلوی مخصوص به خود باید ارائه شوند؛ البته در هیچ جای دنیا هم شرکت‌های زیان ده در تابلوی اول ارائه نمی‌شود.

به گفته قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی باید کار پذیرش شرکت‌های بخش خصوصی در بازار سرمایه سریع‌تر انجام شود و موانع از سر راه برداشته شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید