نیاز به حمایت برای تعمیق بازار گواهی سپرده سکه طلا

دنیای اقتصاد : بازار گواهی سپرده کالایی سکه در بورس کالا با کمک نوسان بهای آزاد ارز و رشد قیمت‌های جهانی طلا مسیری افزایشی را می‌پیماید آن‌هم در شرایطی که باز هم بهای سکه بورسی پایین‌تر از قیمت‌ها در بازار آزاد نوسان می‌کند. هم‌اکنون این ذهنیت وجود دارد که تنها سقف مجاز رشد قیمت‌ها دلیل عدم‌رشد قدرتمندی گواهی سپرده سکه در بورس کالا نیست و همچنین نگاهی به صفوف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که بازار از التهاب قیمتی پیشین در نرخ‌های مشابه فاصله گرفته است. اگرچه برخی از نمادهای گواهی سپرده سکه در بورس کالا در اواسط معاملات روز گذشته صف خرید داشتند، ولی این صفوف خرید هم چندان قدرتمند نبود تا جایی که به وضوح می‌توان تردید در افزایش قیمت‌ها را در این بازار مالی مشاهده کرد.
در لحظه تنظیم گزارش قیمت هر گواهی سکه طلای بانک رفاه در بورس کالا ۱۱ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان بود. البته این ذهنیت هم وجود دارد که با توجه به محدودیت اخیر محدودیت دامنه نوسان نرخ به یک درصد، سبب عقب افتادن بهای سکه طلای بورسی از قیمت سکه در بازار آزاد شد. در نتیجه سکه طلا در روز گذشته با صف خرید همراه شد. از این رو «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با هدی‌سادات مرتضی‌زاده، کارشناس بازار سرمایه به بررسی موضوع پرداخت.

مرتضی‌زاده بیان کرد: وضع هرگونه محدودیت بر ابزارهای مالی به اعتماد سرمایه‌گذاران آسیب وارد می‌کند و بازار نه تنها نباید محدود شود، بلکه باید در جهت تعمیق آن تلاش کرد. این کار می‌تواند از طریق افزایش ظرفیت خزانه بانک‌های مورد پذیرش بورس کالا، با رویکردهایی نظیر جذابیت انبارداری و نگهداری سکه از سوی بانک‌ها صورت گیرد. در کنار کاهش محدودیت‌های دامنه نوسان قیمتی، بازار بر مبنای قواعد عرضه و تقاضا می‌تواند به تعادل برسد. اما درحال حاضر با توجه به محدودیت‌های لحاظ‌شده در بازار گواهی سپرده شاهد افزایش قیمت بهای سکه در بازار آزاد هستیم، بنابراین چنین سیاست‌گذاری‌هایی نه تنها منجر به کاهش قیمت سکه نشده، بلکه می‌تواند به روند آینده بازار نیز آسیب وارد کند.وی افزود: روز گذشته قیمت هر عدد سکه طلا در بازار آزاد دارای حباب حدود ۵/ ۴ درصد مثبت نسبت به ارزش ذاتی طلا بود. این میزان حباب قیمت سکه برمبنای بهای جهانی هر اونس طلا و نرخ دلار محاسبه می‌شود. یکی از دلایل افزایش اخیر بهای سکه در بازار داخلی بالا رفتن قیمت جهانی هر اونس طلا به یک‌هزار و ۹۷۰ دلار است. از جمله محرک‌های اصلی صعود قیمت جهانی می‌توان به شیوع موج دوم کرونا همچنین سیاست‌های انبساطی نظیر کاهش نرخ بهره و مالیات که دولت آمریکا اتخاذ کرده که سبب افزایش بهای جهانی طلا شده است، اشاره کرد. براین اساس احتمال ورود بهای طلای جهانی به کانال ۲ هزار دلار وجود دارد و این فرضیه که پس از عبور از مرز ۲ هزار دلار این بازار تغییر فاز داده و جو هیجانی بر آن حاکم می‌شود نیز قوت می‌گیرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات

1 نظر بر روی این خبر وجود دارد.

  • حشمت الله امینی
    3 سال قبل ارسال پاسخ

    کارشناس محترم بازار سرمایه جناب آقای مرتضی زاده به موضوع خوبی اشاره کردن بله میشه با افزایش ظرفیت خزانه بانکها به تعدیل روندقیمت کالا در بازار سرمایه کمک کرد البته اخیرا نوسانات قیمت ها و افزایش آن به نظر میرسه بیشتر به دلیل شیوع موج دوم کرونا که منجر به همون سیاستهای انبساطی نظیر کاهش نرخ بهره ها و مالیات که از سوی دولت آمریکا صورت گرفت باعث افزایش یه سری از قیمت ها شد......


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید