آزمون و خطای بورس برای مخاطب میلیونی هسته

دنیای اقتصاد : مدیرعامل بورس تهران در حالی در تازه‌ترین اظهارنظر خود از تغییرات بنیادین برای رفع مشکلات سامانه معاملات خبر داده که اوج‌گیری اختلال هسته معاملات در روزگذشته صدای فعالان بازار را درآورد. اوج‌گیری اختلال هسته معاملات نشان داد راهکار موقتی مسوولان بورس برای شیفتی کردن معاملات پاسخگو نیست و اکنون مسوولان به فکر افزایش تعداد هسته معاملات افتاده‌اند.
آزمون و خطایی که این روزها و با توجه به ورود میلیونی عموم مردم برای بورس بسیار هزینه‌بر است. علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران به بورس ۲۴ گفت: همان طور که در سال ۹۷ هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته‌ایم و به‌زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار فعال می‌شود. به گفته این مقام مسوول بر اساس این تصمیم، بورس دو سامانه معاملاتی مجزا خواهد داشت که کارگزاران سفارش‌ها را از طریق آن بفرستند ولی برای مردم یک گزارش در tse دیده می‌شود. این دو سامانه معاملاتی بورس تهران، با هم کار می‌کنند و هر کدام از صنایع در سامانه خود معامله می‌شوند و با هم ادغام نمی‌شوند.

او درخصوص اینکه چه زمانی این تصمیم وارد فاز اجرایی خواهد شد، گفت: زیر‌ساخت سخت‌افزاری این کار آماده شده و به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود. برای رفع مشکلات در سامانه سهام حاضر در بورس تهران، به واسطه تراکنش‌های زیاد، سهام در کوتاه‌مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند. در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش‌گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع می‌شود (صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند) و چند صنعت هم در تایم دیگری که حدودا تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد.

این اظهار نظر در حالی عنوان شد که صادق نخجوانی کارشناس آی‌تی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: دو قابلیت دسترس‌پذیری بالا و تقسیم بار، برای سیستم‌هایی که مانند سیستم معاملات بورس از حساسیت بالایی برخوردار است بسیار مهم است.  اما سیستم معاملات فعلی بورس با توجه به تحریم‌ها امکان به‌روز‌رسانی ندارد و در کشور شرکتی که بتواند در سطح جهانی کار کند نداریم. مخاطب سامانه معاملات بورس میلیونی است و باید این نکته را در نظر گرفت که زیرساخت‌ها در کشور ما آماده چنین تغییری نیست.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید