نوسان بازار نفت با تقابل نیروهای متضاد

قیمت شاخص‌های نفتی دیروز ابتدا اندکی کاهش یافت اما پس از آن روند معکوس شد و طلای سیاه در مسیر صعودی قرار گرفت. سرمایه‌گذاران نفتی از طرفی نگران تنش‌های روزافزون آمریکا و چین هستند و از سوی دیگر شمار مبتلایان در اسپانیا و چین روندی صعودی به خود گرفته است که می‌تواند بر رشد تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد. چین در اقدامی متقابل کنسولگری آمریکا در چنگدو را بسته و در اختیار گرفته است.
ساختار بازار نفت در روزهای اخیر نشان از مازاد عرضه دارد و به نظر می‌رسید این آخرین سیگنال برای کند شدن روند بازگشت توازن به بازار است. در این میان، عواملی چون سقوط ارزش دلار در برابر دیگر ارزها وانتشار اخبار مثبت در مورد بسته اقتصادی آمریکا از قیمت نفت و دیگر کامودیتی‌ها حمایت کرده، اما بازگشت بخشی از تولید کشورهای اوپک‌پلاس از ابتدای ماه جولای نگرانی در مورد سنگین‌تر شدن سمت عرضه بازار را به وجود آورده است.

علاوه بر این، در هفته منتهی به ۱۷ جولای برای اولین بار از ماه مارس تولید آمریکا افزایش یافت. همچنین، هفته گذشته بیکر هیوز اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری فعال این کشور نیز نخستین رشد هفتگی در چهار ماه اخیر را رقم زده است. بانک گلدمن ساکس نیز گزارش داده انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در فاصله آگوست تا سپتامبر کمتر از یک میلیون بشکه افزایش یابد.


منبع خبر: دنیای اقتصاد

این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید