بازی خوانی بورس در مرز روانی

دنیای اقتصاد : شاخص کل به محدوده ۲ میلیون واحد نزدیک شده، منحنی شاخص آخرین‌بار ۱۳ خردادماه از مرز یک میلیون واحد گذشت و در کمتر از ۵۰ روز به مرز روانی دوم رسید. حالا نماگر اصلی بورس تا رسیدن به شاخص دو میلیون واحدی، ۴۸ هزار واحد فاصله دارد. شاخص بورس تهران در معاملات روز گذشته با رشد ۵۴ هزار و ۷۱۱ واحدی به پله یک میلیون و ۹۵۵ هزار واحدی رسید.
با توجه به روند معاملات در روز گذشته،‌ به نظر می‌رسد رسیدن به شاخص دو میلیون واحدی برای بازار سرمایه دیگر دور از دسترس نیست؛ آن‌طور که کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند مقدمات لازم برای عبور از این ابر شاخص فراهم شده است.  پنجم اسفند سال گذشته بود که شاخص کل بورس تهران از سقف ۵۰۰ هزار واحد گذشت و به ۵۰۳ هزار و ۷۳۵ رسید، ۲۰ روز بعد یعنی ۲۵ اسفند ۹۸ تنها برای یک روز به زیر ۵۰۰ هزار واحد بازگشت و پس از آن دیگر روند صعودی خود را آغاز کرد. از آن زمان بازار سهام ایران به‌طور مداوم رکوردشکنی کرده است. شاخص‌های بازار سرمایه چنان مرز‌های روانی بازار را رد کرده‌اند که به‌زعم برخی از کارشناسان، ‌حساسیت‌ها نسبت به آنها از میان رفته است. اما حالا شاخص به دیوار بلندی رسیده که می‌تواند روند صعودی آن را به چالش بکشد.

بورس و دلار
بهنام علیزاده تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شاخص ۲ میلیونی مناسب دلار ۲۰ هزار تومانی است و عددی غیر‌قابل‌دسترس برای شاخص نیست. اما اینکه امروز به این سقف خواهیم رسید یا در روزهای آینده،‌ با توجه به نوع معاملات دقایق پایانی روز گذشته بازار و کاهش قدرت خرید، عبور از عدد دو میلیون در روز جاری دور از انتظار است. او ادامه می‌دهد: اما در روز‌های آینده و اواسط هفته، با توجه به هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه، می‌توان این محدوده را با قدرت پشت‌سر گذاشت.

این مدرس بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به منفی شدن سهام بزرگ در دقایق پایانی بازارروز شنبه و افزایش عرضه‌ها، درگیری با شاخص دو میلیونی در بازار امروزیکشنبه زیاد خواهد بود. علیزاده با بیان اینکه بورس تهران دچار ریزش نخواهد شد، می‌گوید: به‌راحتی و باقدرت شاخص ۲ میلیون واحدی را می‌توان رد کرد. او با اشاره به نرخ دلار نیز می‌گوید: هفته پیش شاهد کاهش قیمت دلار بودیم اما روز گذشته دلار بار دیگر وارد کانال ۲۲ هزارتومان شد وکماکان نرخ دلار رو به بالا است و این می‌تواند دلیل محکمی برای عبور از شاخص دو میلیونی باشد.

مقاومت سخت
امین دامچه مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما نیز درخصوص احتمال عبور از این مرز روانی می‌گوید: منطقه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تا ۲ میلیون واحد را به‌عنوان سقفی برای شاخص کل درنظر می‌گیرند. این در شرایطی است که شاخص کل با توجه به ورود نقدینگی بسیار زیاد در ماه‌های گذشته،‌ مقاومت‌ها را یکی پس از دیگری رد کرده‌است.  او ادامه داد: تنها نکته مهم که می‌توان به آن اشاره و در استراتژی‌های خرید و فروش باید به آن توجه کرد نوسانات نرخ ارز است که باید متناسب با آن سقف و کف را برای آن مشخص کرد. دامچه افزود: این محدوده که شاخص در آن در قرار گرفته است، هم از لحاظ ابزار‌های فیبوناتچی و هم از نظر روانی، محدوده مقاومتی بسیار قوی است. او ادامه می‌دهد: اگر از نظر تکنیکالی شاخص کل را بررسی کنیم،‌ بین دو ناحیه فیبوناچی قرار گرفته است که به آن می‌گویند محدوده مقاومتی بسیار قوی.

دامچه با تاکید به نرخ دلار می‌گوید:‌ نمی‌توان برای نرخ دلار روندی صعودی را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرد و باید انتظار اصلاح در نرخ دلار را داشته باشیم. بر این اساس می‌توان گفت شاخص نیز در این محدوده تا حدودی متوقف می‌شود. او ادامه می‌دهد: عدد دو میلیون سطح روانی برای شاخص محسوب می‌شود. اعداد رند یک مقاومت روانی محسوب می‌شود که عدد دو میلیون نیز سطح مقاومت روانی محسوب می‌شود.

اگر به این سه دلیل و روند معاملات در روز‌های گذشته دقت کنیم، متوجه خواهیم شد احتمال اصلاح شاخص در این محدوده زیاد است.

حرکت با احتیاط
مهدی سوری مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: با روند فعلی بازار سرمایه رسیدن به شاخص دو میلیونی در این هفته دور از انتظار نیست اما طبیعتا شاخص به هر عدد رندی عکس‌العمل نشان می‌دهد و در نتیجه با احتیاط به این محدوده نزدیک می‌شود.  او ادامه می‌دهد: با توجه به نحوه معاملات و هیجانات در بازار سرمایه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از ادامه روند بازار سرمایه در کوتاه‌مدت داشت. سوری با بیان اینکه مهم‌ترین عامل روند صعودی بازار تغییر رفتار سرمایه‌گذاری مردم است می‌گوید: ماه‌ها عامل اصلی پیشرانی بازار سرمایه هجوم نقدینگی به بازار سرمایه بوده است.  اواضافه می‌کند: عواملی که باعث رشد شاخص تا این لحظه شده است،‌ تغییر نکرده است و روند بلند مدت بازار را مثبت ارزیابی می‌کنیم. اما در کوتاه‌مدت بازار بسیار پر ریسک است و قابلیت پیش‌بینی را ندارد.  ابراهیم سپیانی تحلیلگر بازار سرمایه نیز می‌گوید: با توجه به مقاومت روانی در محدوده شاخص دومیلیون واحد،‌ انتظار می‌رود که بازار سرمایه به این عدد مقاومت نشان دهد. او ادامه می‌دهد: اما شرایط برای تثبیت شاخص بالا دو میلیون فراهم است زیرا از لحاظ تکنیکال می‌توان پیش‌بینی کرد که شاخص تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در کوتاه مدت رشد داشته باشد.

ریسک های بازار
مریم اعتماد مدیر تحلیل کارگزاری امین‌اوید نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:‌ ارزش و حجم معاملات در بورس طی روز معاملاتی شنبه نسبت به ابتدای سال‌جاری (۱۳۹۹) به ترتیب با رشد ۵۹۳ و ۱۴۰ درصدی همراه بودند؛ نماگر بورس نیز طی مدت مذکور با رشد ۲۸۵‌درصدی همراه بوده است. همچنین طی معاملات روز جاری نسبت به روز معاملاتی قبل ارزش و حجم معاملات در بورس با رشد ۲۷‌درصدی و ۵۲‌درصدی روبه‌رو بودند و شاخص بورس نیز رشد ۳‌درصدی را طی مدت مذکور تجربه کرد. این کارشناس بازارسرمایه ادامه می‌دهد: با توجه به روند صعودی دلار در میان مدت و رشد قیمت‌های جهانی می‌توان انتظار تداوم روند صعودی در سهام کامودیتی محور را داشت.  او با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا می‌گوید: پس از فراگیری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی و نگرانی ناشی از آن، قیمت‌های جهانی با افت شدیدی روبه‌رو شدند و شاخص‌های کلان اقتصادی در جهان با وضعیت بحرانی روبه‌رو شدند. اعتماد اضافه می‌کند: با کم شدن اپیدمی ویروس کرونا و در نتیجه بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد جهانی، مجددا می‌توان به روند صعودی قیمت‌های جهانی امیدوار بود؛ البته ریسک ناشی از موج دوم کرونا و تاثیر مجدد آن بر اقتصاد جهانی می‌تواند بر روند شرایط مذکور تاثیر بسزایی بگذارد؛ لذا در صورت تداوم وضعیت رو به بهبود فعلی و با فرض کنترل کرونا و حذف تاثیر مجدد منفی آن، می‌توان به بهبود شرایط اقتصاد جهانی امیدوار بود. او می‌گوید: علاوه بر ریسک فوق، ریسک ناشی از تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین می‌تواند به جریانات ریسک‌گریز در بازارهای مالی منجر شود و تقاضا برای طلا را با افزایش همراه سازد. اعتماد تاکید کرد: با توجه به آنچه گفته شد و با فرض شرایط مذکور (بهبود شرایط درخصوص دو ریسک فوق) می‌توان به گذر شاخص از مقاومت ۲میلیون واحدی امیدوار بود و در میان‌مدت با توجه به انتظار روند صعودی دلار و قیمت‌های جهانی و بهبود شاخص‌های کلان اقتصاد جهانی (در صورت تداوم روند مذکور و با مفروضات فوق) شرکت‌های کامودیتی صادراتی‌محور با شرایط مطلوبی همراه شوند؛ اگرچه به‌دلیل نزدیک شدن به مقاومت شاخص بورس انتظار افزایش عرضه‌ها وجود خواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید