کارگروه ویژه مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا

دنیای اقتصاد-بسیم‌لاله : التهاب نرخ در بازار در کنار پتانسیل بورس‌ها برای تامین مالی دو اهرم مهم برای حمایت از تولید و تجارت خودرو به شمار می‌رود که توجیه‌گر عرضه آن در بورس کالاست. در کمیسیون اقتصادی مجلس طرح عرضه خودرو در بورس کالا مورد بحث جدی قرار گرفته و دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن از این پیشنهاد حمایت می‌کند. اگر به ادبیات رایج این روزهای تصمیم‌سازان اقتصادی توجه کنیم یا موارد مطرح شده در صحن و کمیسیون‌های مجلس جدید را رهگیری کنیم، در کمتر بحث اقتصادی عبارت بازار سرمایه شنیده نمی‌شود. ورود بورس‌ها به این ادبیات رایج زیرساخت قدرتمندی برای حمایت از اقتصاد از مسیر بورس‌هاست که در نهایت با افزایش شفافیت معاملاتی، از پتانسیل تامین مالی مطلوبی نیز برخوردار خواهد شد. البته زیرساخت‌های بازاری همچون بورس کالا برجسته‌تر از چیزی است که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پتانسیل استفاده از گواهی سپرده کالایی، سلف استاندارد موازی و معاملات کشف پریمیوم از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به حمایت بورس کالا از صنعت و بازار خودرو منجر شود.
کارگروه ویژه مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا
  طرح کمیسیون اقتصادی مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا
دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص طرح کمیسیون اقتصادی مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ما موافق این طرح هستیم و اکنون نیز به‌صورت جدی در کمیسیون اقتصادی این طرح در حال پیگیری است و امیدواریم در هفته‌های آینده به ثمر بنشیند.آرش محبی‌نژاد ادامه داد: تاکنون کارگروه‌هایی برای بررسی این موضوع در کمیسیون تشکیل شده که از وزارت صمت، نماینده قطعه‌سازان، خودروسازان و نمایندگان مجلس عضو این کارگروه‌ها هستند تا از تمامی زوایا این موضوع بررسی شود.دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن ادامه داد ما اعلام کردیم که موافق این‌گونه فروش هستیم، هر شیوه‌ای که مواد اولیه برای خودروسازان و قطعه‌سازان قیمت‌گذاری می‌شود خودرو نیز به همان فرمول و به همان ترتیب باید قیمت‌گذاری شود. اگر قیمت دستوری برای مواد اولیه تعیین می‌کنند یا اگر به‌صورت آزاد یا ارائه در بورس مواد اولیه خودروسازی تعیین می‌شود خودرو نیز باید به همین صورت در بازار قیمت‌گذاری شود.

  قیمت‌گذاری دستوری به زنجیره تولید آسیب می‌زند
محبی‌نژاد تصریح کرد: اگر قرار باشد قیمت خودرو به‌صورت دستوری تعیین شود و مواد اولیه به‌صورت بورسی و تابع قوانین بازار باشد در این صورت زنجیره تولید دچار آسیب می‌شود و در نهایت تولید‌کننده نهایی له می‌شود.وی با اشاره به تامین‌کنندگان مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه‌سازی گفت: بیشتر تولید‌کنندگان مواد اولیه شرکت‌های دولتی هستند و درصد کمی از مواد اولیه وارداتی است که قیمت ارز بر آنها تاثیرگذار است؛ هر چند در اقتصاد ما قیمت ارز بر تمامی مولفه‌ها و قیمت‌ها به‌صورت غیرمستقیم اثر می‌گذارد، پس باید قیمت‌گذاری به گونه‌ای شود که تولید‌کننده نهایی ضرر نکند و قیمت‌گذاری متناسب با قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جاری صورت بگیرد.دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن درخصوص نحوه تامین مواد اولیه صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی از بورس کالا گفت: برای خرید اجناس اعم از ورق و سایر فلزات باید به بورس کالا مراجعه کرد که این بورس نیز محدودیت‌هایی همچون حداقل سفارش‌گذاری یا نقدینگی کامل را دارد که باعث می‌شود فقط تولیدکنندگان بزرگ بتوانند در مزایده‌ها شرکت کنند. محبی‌نژاد تصریح کرد: با وجود این محدودیت‌ها در ابتدا شرکت‌ها باید ۱۰‌درصد مبلغ معامله را واریز کنند و بارها شده که نتوانند این مزایده‌ها را برنده شوند و تولیدکننده در نهایت مجبور است به سراغ واسطه‌ها برود و به قیمت خیلی بیشتر از کشف قیمت بورس کالا مواد خود را تهیه کنند. وی افزود: موضوعی که اینجا پیش می‌آید بحث نقدینگی است. چطور قطعه‌ساز باید پول خود را هشت ماهه از خودروسازها بگیرد و دو ماه هم زمان می‌برد تا کالا را تولید کند و در مجموع ۱۰ ماه برای گرفتن پول خود باید بدود اما برای خرید مواد اولیه از تولید‌کنندگان که اکثر آنها دولتی هستند و دارند از معادن و خاک و ثروت داخلی این کشور استفاده می‌کنند باید نقدی پرداخت کند که این هیچ تناسبی ندارد.وی ادامه داد: تناسب دو بخش دارد؛ یکی قیمت و دیگری نقدینگی، نمی‌شود یکسری شرکت دولتی که مواد اولیه آنها خاک و منابع کشور است به‌صورت نقدی و گاهی حتی زودتر از موعد تحویل، جنس خود را به فروش برسانند اما در ادامه همان زنجیره کالا و تولید‌کننده نهایی باید حداقل ۸ تا ۱۰ ماه دنبال پول خود بدود.محبی‌نژاد ادامه داد: امیدواریم که این مشکلات با فروش خودرو در بورس کالا حل شود.

  نیاز به بازاری برای خرده‌فروشی محصولات در بورس کالا
دبیر انجمن همگن درخصوص شرکت‌های کوچک و مجموعه‌هایی که قدرت نقدینگی پایینی دارند گفت: شرکت‌های کوچکی وجود دارند که قدرت حضور و سفارش حداقلی را در بورس کالا ندارند. ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که بورس کالا قسمتی را برای خرده‌فروشی بگذارد یا اجازه دهند همچون گذشته شرکت‌ها اعم از فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها بخشی از تولیدات خود را به مشتریان خرد اختصاص دهند. وی افزود: انجمن‌ها و تشکل‌ها بنگاه اقتصادی نیستند و نمی‌توانند این مسوولیت را قبول کنند که کار خرید و فروش را انجام دهند اما می‌توانند واحدهایی که به‌صورت واقعی فعالیت می‌کنند برای جلوگیری از واسطه‌گری و تشکیل بازار سیاه و دلال‌بازی به واحدهای تولیدکننده یا بورس کالا معرفی کنند تا شاهد کمترین فساد در این حوزه باشیم.

  آزادسازی قیمتی با ورود خودرو به بورس کالا
در ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب سال ۸۸ مجلس شورای اسلامی آمده است: دولت مکلف است کالای پذیرفته‌شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند. این قانون را شاید بتوان یک ابزار قدرت بسیار مهم برای صنعت خودرو به شمار آورد که می‌تواند به کمک داد و ستد در بورس کالا، آزادی عمل قیمتی قدرتمندی را به این صنعت ارائه دهد. پتانسیل تامین مالی در بورس کالا مزیت مضاعفی است که با عرضه خودرو در بورس کالا حاصل می‌شود. عرضه خودرو در بورس کالا آن‌هم در بازار فیزیکی یک زیرساخت معاملاتی قدرتمند برای توسعه ابزارهای مالی است که در صورت استمرار عرضه و همچنین تعریف ابزارهای مالی، از امکان تامین مالی قدرتمندی برخوردار است. این در حالی است که شیوه‌های تامین مالی در بورس کالا به شدت متنوع است و این تنوع می‌تواند زمینه‌های گسترده‌ای برای همکاری صنعت خودرو با بورس کالا به همراه داشته باشد. این روند کلی را باید در یک فرآیند مستمر و حرکت گام‌به‌گام تعقیب کرد که خروجی آن به معنی تقویت محسوس صنعت خودرو با حمایت‌های معاملاتی بورس کالاست.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید