رکورد در احیای اشتغال

دنیای‌اقتصاد : قیمت طلا در بازارهای جهانی در روز جمعه، در حالی با کاهش خفیفی روبه‌رو شد که تحت تاثیر دو عامل خلاف جهت قرار داشت. از سویی انتشار آمار نرخ بیکاری آمریکا که بهتر از پیش‌بینی‌ها بود سبب شد تا سرمایه‌گذاران در بازارها میل بیشتری به ریسک نشان بدهند و همین عامل سبب عقب‌نشینی طلا در روز جمعه شد. آمارهای بازار کار آمریکا نشان می‌دهد در ماه ژوئن، تعداد ۸/ ۴ میلیون نفر دوباره مشغول به کار شده‌اند که این بالاترین تعدادی است که از زمان ثبت آمار کار، یعنی سال ۱۹۳۹، در ایالات متحده رخ داده است.

اما با وجود اینکه نرخ بیکاری در ایالات‌متحده، بهتر از پیش‌بینی‌ها کاهش پیدا کرده است و در ماه ژوئن به ۱/ ۱۱ درصد رسیده است، اما بررسی نرخ بیکاری در این کشور در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد، از دهه ۵۰ میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم، در هیچ دوره‌ای نرخ بیکاری آمریکا تا این حد بالا نبوده است.

عدم آمادگی برای کنترل بلندمدت نرخ

یکی دیگر از عواملی که هفته گذشته توجه بازارها را به خود جلب کرده بود، این موضوع بود که صورت‌جلسه نشست ماه گذشته فدرال رزرو چه سیگنالی را به بازارها مخابره خواهد کرد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، مقامات فدرال رزرو آماده استفاده از کنترل منحنی بازدهی (YCC) هستند، پیش‌بینی‌ای که به تحقق نپیوست. صورت‌جلسه نشست نهم و دهم ژوئن نشان می‌دهد که مقامات فدرال رزرو هنوز تصمیم به استفاده از این سیاست پولی نگرفته‌اند. اما در عوض هیات حاکمه فدرال رزرو اشتیاق خود را برای تهیه نقشه راه میان‌مدت برای مسیر نرخ بهره و خرید دارایی نیز اعلام کرده است. کنترل منحنی بازدهی، ابزار یا استراتژی مالی است که بازده اوراق دولتی با سررسیدهای مشخص را محدود می‌کند و به نوعی ابزاری است برای کنترل نرخ بهره در بلندمدت.

عوامل حمایتی طلا

دلیل آنکه آمار قدرتمند بازار کار آمریکا نتوانست طلا را به میزان زیادی کاهش دهد، وجود دو نااطمینانی مهم در فضای اقتصادی جهان است. از سویی افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و از سوی دیگر ادامه‌دار شدن تنش بین آمریکا و چین همچنان به‌عنوان پشتوانه‌های قیمت طلا سطح تقاضا را برای پناهگاه‌های امن دارایی بالا نگه داشته‌اند. در روز پنج‌شنبه، تعداد مبتلایان روزانه به ویروس کرونا در ایالت فلوریدا به بیش از ۱۰ هزار نفر رسید، که بالاترین تعداد افزایش مبتلایان در یک روز محسوب می‌شود. هم‌اکنون بیش از ۷/ ۱۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا طبق آمارهای رسمی به این ویروس مبتلا شده‌اند. به نظر می‌رسد دامنه تنش‌های بین دو قطب اصلی اقتصادی دنیا، به موضوعاتی فراتر از جنگ تجاری کشیده شده است. ۷۵ نفر از اعضای کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور، از او خواستند تا موضعی رسمی نسبت به رفتار دولت چین با مسلمانان این کشور اتخاذ کند. در همین راستا وزارت امور خارجه آمریکا به شرکت‌های بزرگ این کشور هشدار داد تا این موضوع را بررسی کنند تا با افرادی که در چین به نقض حقوق بشر علیه مسلمانان مرتبط هستند، داد و ستدی انجام ندهند.

آمار قدرتمند ولی ناکافی

اداره آمار کار آمریکا روز پنج‌شنبه با انتشار داده‌های مربوط به ماه ژوئن، خبر خوبی به بازارها تزریق کرد. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری ایالات متحده در ماه ژوئن به ۱/ ۱۱ درصد رسید و با ثبت رکوردی جدید ۸/ ۴ میلیون نفر نیز در همین ماه به بازار کار این کشور بازگشتند. داده‌های منتشر شده بسیار بهتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و نرخ بیکاری نیز به مقداری پایین‌تر از آن چیزی که تخمین زده می‌شد رسید. قبل از این تخمین زده می‌شد در ماه ژوئن ۹/ ۲ میلیون شغل به اقتصاد آمریکا افزوده شود و نرخ بیکاری به ۴/ ۱۲ درصد برسد.  این دومین ماه متوالی است که آمار بازار کار آمریکا بعد از محو بیش از ۲۰ میلیون شغل در ماه آوریل و اوج گرفتن نرخ بیکاری به ۷/ ۱۴ درصد در آوریل و در بحبوحه کرونا و قرنطینه، رشد می‌کند. به‌طور کلی در این دو ماه ۵/ ۷ میلیون شغل به اقتصاد این کشور اضافه شده است. بازگشایی مجدد اقتصاد در بسیاری از ایالت‌ها بار سنگین بیکاری را تا حدودی توانسته است از روی دوش بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا بردارد. اما با وجود دو ماه رشد متوالی، به نظر می‌رسد هنوز اقتصاد این کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد. اقتصاد آمریکا با در نظر گرفتن رشدهای اخیر خود، هنوز ۷/ ۱۴ میلیون شغل نسبت به ماه فوریه کم دارد. از سوی دیگر اگرچه نرخ بیکاری آمریکا، از اوج ۷/ ۱۴ درصدی ماه آوریل پایین‌تر آمده است، اما همچنان نرخ ۱۱/ ۱ درصدی بیکاری، بالاتر از تمام ادوار پس از جنگ جهانی دوم است. بررسی نرخ بیکاری آمریکا از سال ۱۹۴۸ نشان می‌دهد، در هیچ دوره‌ای نرخ بیکاری در این حد بالا نبوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید