تراژدی بی‌خبری

دنیای اقتصاد : از یکسو طرح مالیات بر عایدی سرمایه (که سهام نیز یکی از این سرمایه‌ها به شمار می‌رود)، بر خروجی خبرگزاری رسمی کشور به‌عنوان طرح اعلام وصول شده مجلس قرار می‌گیرد و از سوی دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی از اساس از وجود چنین طرحی بی‌خبرند و آن را تکذیب می‌کنند یا می‌گویند متنی که به‌عنوان طرح مجلس منتشر شده، ‌نظر شخصی تعداد محدودی از نمایندگان است و تیم اقتصادی بهارستان مخالف آن است.
اما واقعیت چیست؟ آیا واقعا قرار است بر عایدی سهام هم مالیات وضع شود؟‌ نمایندگان مجلس هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند! هنوز مجلس یازدهم شکل نگرفته بود که زمزمه‌هایی مبنی بر تهیه پیش‌نویس طرح‌ مالیات بر عایدی سرمایه شنیده شد. طرحی که علاوه بر وضع مالیات بر مسکن و خودرو، دست روی بازار سرمایه هم گذاشته و برای عایدی سهام نیز مالیات درنظر گرفته بود. همین زمزمه اما اثرش را بر بورس گذاشت و موجب التهاب بازار شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز طی مصاحبه‌‌های جداگانه تاکید کردند بحثی در مورد مالیات بر عایدی سهام وجود ندارد. از طرف دیگر مالیات بر عایدی سرمایه در جایی معنا دارد که مالیات پرداخت نمی‌شود، اما در بازار سرمایه مالیات توسط ناشران بورسی پرداخت می‌شود. با بالا گرفتن انتقادها به مجلس تازه‌ تاسیس شده یازدهم، اعضای کمیسیون اقتصادی یکی‌یکی به صف شدند و با رسانه‌ها مصاحبه کردند که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، صحبتی از وضع مالیات بر عایدی سهام نیست و خبر منتشر شده «شیطنت» مخالفان مجلس یازدهم است!
 
سیداحسان خاندوزی، یکی از این نماینده‌ها بود که با «دنیا‌ی‌اقتصاد» گفت‌وگو و تاکید کرد مجلس یازدهم به دنبال کمک به رونق بازار سرمایه است و قرار نیست مالیاتی بر سهام وضع شود. او مدعی شده بود کسانی که موضوع وضع مالیات بر سهام را بزرگ کردند، ذی‌نفعان بازار سرمایه بودند که به این شائبه دامن زدند تا خود سود ببرند.  با این حال هنوز مدت زیادی از تکذیبیه‌های پی‌درپی‌ بهارستان‌نشینان نگذشته است که دیروز یک خبرگزاری رسمی کشور متن طرح مالیات بر عایدی سرمایه را منتشر کرد؛ متنی که در آن مالیات بر عایدی سهام هم پیش‌بینی شده و به نظر می‌رسد همان طرحی است که ابتدای مجلس یازدهم زمزمه‌های آن مطرح شده بود اما نمایندگان تکذیبش کردند.
 
مالیات بر عایدی سهام و شکنندگی بازار
با وجود اینکه متن این طرح همچنان در سایت خبرگزاری فارس وجود دارد و حذف نشده اما اعضای کمیسیون‌ اقتصادی مجلس آن را انکار می‌کنند و تاکید دارند این طرح، نظر مجلس نیست. غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است اما می‌گوید طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ندیده و در جریان چنین طرحی نیست. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: هفته گذشته مجلس تعطیل بود و کمیسیون جلسه‌ای تشکیل نداد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه اعلام وصول شده باشد.  مرحبا مخالف وضع مالیات بر سهام است و می‌گوید: الان وقت مناسبی برای این کار نیست و می‌تواند بازار را شکننده کند. شاید اگر در زمان دیگری بود می‌شد روی آن برنامه‌ریزی کرد اما اکنون با وضعیتی که اقتصاد کشور دارد و بازار سهام یک تنه بار سایر بازارها را به دوش می‌کشد وقت مناسبی برای وضع مالیات بر آن نیست.  محسن زنگنه نیز مخالف وضع مالیات بر سهام است و در همین حال تاکید دارد خبری که خبرگزاری فارس با عنوان متن اعلام وصول شده طرح مالیات بر عایدی سرمایه منتشر کرده بود از روی سایت برداشته شده و این خبرگزاری اشتباه خود را تصحیح کرده است. با این حال جست‌وجو در این خبرگزاری نشان می‌دهد که خبر قبلی همچنان بر خروجی قرار دارد و اصلاحی هم صورت نگرفته است.  با این حال زنگنه به «دنیا‌ی‌اقتصاد» می‌گوید: حداقل تا هفته گذشته کمیسیون‌های تخصصی مجلس شکل نگرفته بود. ترکیب کمیسیون‌ها و روسای آنها تازه شکل گرفته و عملا از شنبه کمیسیون‌ها وارد دستورکارها می‌شوند.
 
او توضیح می‌دهد: هفته اول شروع مجلس برخی نمایندگان بر اساس نظرات شخصی که داشتند پیشنهادهایی را به‌صورت غیررسمی مطرح کردند که فقط در حد گمانه‌زنی بود. حتی برخی از این نظرات غیرکارشناسانه هم بود؛ از جمله همین طرح مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پیشنهادهای غیرکارشناسی شده بود. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید می‌کند: آن زمان هم ما اعلام کردیم که این طرح، طرحی نیست که مورد قبول مجلس باشد و کمیسیون‌های تخصصی آن را قبول نمی‌کنند.  زنگنه معتقد است به دلیل گرایش اکثریت مجلس یازدهم که اصولگرا هستند برخی مسائل ریز بزرگ‌نمایی می‌شود.  او متن طرح مالیات بر عایدی سرمایه که خبرگزاری فارس منتشر کرده را تکذیب می‌کند و می‌گوید هیچ کدام از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی یا برنامه‌وبودجه مجلس از آن خبری ندارند.  او در همین حال از نمایندگانی که متن این طرح تایید نشده را منتشر کردند گلایه می‌کند و خطاب به آنان می‌گوید: متاسفانه برخی از نمایندگان نظرات شخصی خود را در قالب طرح مجلس بیان می‌کنند. من طی تذکری در صحن مجلس از آنان خواهش کردم نسبت به آنچه می‌گویند مراقبت کنند چون آنان نماینده هستند و هر حرفی در مقام نمایندگی بزنند اثر می‌گذارد، بنابراین باید مراقب باشند این اثر منفی نباشد.  این نماینده مجلس در ادامه می‌گوید: کمیسیون سخنگو و رئیس دارد. وقتی طرحی در مجلس مطرح شود باید در سایت رسمی مجلس ذکر شود. علاوه بر این بعد از اعلام وصول، تازه کار نمایندگان شروع می‌شود و باید بحث‌های کارشناسی صورت گیرد و در نهایت هم معلوم نیست صحن مجلس به آن طرح رای مثبت بدهد یا نه.  نظر زنگنه درباره وضع مالیات بر عایدی سهام منفی است و می‌گوید: امروز بازار سرمایه در جایگاه خود قرار گرفته و مردم به آن اقبال کرده‌اند. بازار سرمایه یک نقطه قوت برای کشور است بنابراین هر اقدام، عملکردی و حرف نسنجیده‌ای که بخواهد این اقبال به بازار را دچار مشکل کند مذموم است.
 
کمیسیون اقتصادی در جریان طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیست
انور حبیب‌زاده بوکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مانند دو نماینده دیگر مخالف وضع مالیات بر عایدی سهام نیست اما او نیز اعلام وصول چنین طرحی را رد می‌کند. حبیب‌زاده به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: درباره این طرح اصلا در کمیسیون اقتصادی مجلس بحثی نشده است. یعنی اگر هم نماینده‌ها متنی تهیه کرده باشند، کمیسیون در جریان قرار نگرفته است. پیشنهاد نمایندگان و طرح‌هایی که مدنظر دارند باید در کمیسیون بررسی شود و کار کارشناسی روی آنان صورت گیرد، بنابراین طرحی که این روزها در رسانه‌ها درباره آن صحبت می‌شود مورد تایید کمیسیون اقتصادی نیست.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که موافق وضع مالیات بر سهام است یا نه در لفافه می‌گوید: من معتقدم‌ باید برای دولت منابع مالی ایجاد کنیم تا مشکلات کشور رفع شود. ما تحریم هستیم و باید قبول کنیم که شرایط اقتصادی بسیار سخت است. باید امکاناتی فراهم شود که دولت بتواند هزینه‌های عمرانی و جاری کشور را تامین کند. اکنون نیز در بورس معامله‌های کلان می‌شود.»  حبیب‌زاده اما به این سوال که «پس با این توضیحات موافق وضع مالیات بر بورس است» صراحتا پاسخ نمی‌دهد و می‌گوید: هنوز چنین طرحی به کمیسیون اقتصادی مجلس نیامده است و ما به‌عنوان اعضای کمیسیون اقتصادی بحثی روی این طرح نکرده‌ایم بنابراین باید این طرح به کمیسیون بیاید و درباره آن بحث شود تا درباره آن نظر داد. ولی مشخص است که باید به سمتی حرکت کنیم که چرخ اقتصادی کشور بچرخد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید