واکنش بازار ارز به عرضه‌های بزرگ

دنیای‌اقتصاد : روز سه‌شنبه، قیمت دلار افزایش ۳۰۰ تومانی را نسبت به روز قبل تجربه کرد و بهای دلار در بازار آزاد به سطح ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار در روزهای اخیر این است که نوسان قیمت در اسکناس کاهش یافته است که این موضوع می‌تواند ریشه در بهبود عرضه در بازار باشد. همچنین روز گذشته آماری منتشر شد که نشان می‌دهد، در سه ماه نخست میزان عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل روندی کاهشی داشته، اما در روزهای اخیر میزان فروش و تخصیص ارز در سامانه نیما بهبود یافته است.
واکنش بازار ارز به عرضه‌های بزرگ
بنابراین این بهبود عرضه می‌تواند بهبود معادلات قیمت ارز را طی هفته‌های آینده رقم بزند و فشار افزایشی بر نرخ به کلی محو شود. روز گذشته، قیمت سکه بهار آزادی نیز به ۸ میلیون و ۹۹۰هزار تومان رسید که افزایش ۱۲۰ هزارتومانی را نسبت به روز قبل ثبت کرد. سکه در روزهای گذشته عمدتا که قیمت اونس جهانی ثابت مانده است، به بهای دلار در بازار داخلی نگاه می‌کند. در نتیجه افزایش ۳۰۰تومانی دلار بر نوسان افزایشی قیمت سکه نیز اثرگذاشته است.

ادامه عرضه‌های بزرگ
در روزهای اخیر، خبرهای مختلفی در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود که نشان می‌دهد ورودی بازار نسبت به روزهای قبل تقویت شده است. روز گذشته خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که بازارساز به ۱۰۰ میلیون دلار وارد بازار کرده است که از این رقم ۲/ ۲ میلیون دلار به فروش رفته است. بر اساس این آمارها از هفته قبل تاکنون به میزان ۶۰۰ میلیون دلار وارد بازار ارز شده و این رقم‌ها در روزهای آینده نیز تداوم خواهد یافت. میزان عرضه‌های روز گذشته با قیمت ۱۸ هزار و ۸۹۰ تومان برای هر دلار بوده است که با تقاضای قابل‌توجهی روبه‌رو نشده است. همچنین بازارساز روز گذشته، عرضه‌های یورویی را نیز انجام داد، براساس آمارهای منتشر شده، صبح روز گذشته ۵/ ۲ میلیون یورو با نرخ ۲۱ هزار و ۵۰ تومان از سوی بازارساز عرضه شده که از این میزان تنها ۸۰ هزار یورو معامله شده است. این قیمت‌های عرضه شده، نسبت به روزهای قبل کاهشی بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضای خرید در بازار پس از این عرضه‌ها کاهش یافته است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که روند این عرضه‌ها در بازار به‌طور کامل شفاف‌سازی نمی‌شود. به‌عنوان مثال، برخی از فعالان بازار معتقدند که میزان تقاضای خرد برای قیمت‌های زیر ۲۰ هزار تومان در سطح بالایی وجود دارد؛ بنابراین باید نسبت به آمارهای موجود در بازار شفاف‌سازی شود که این عرضه به چه شکل صورت می‌گیرد و در حقیقت مشتری ۲/ ۲ میلیون دلار صورت گرفته چه بخش‌هایی از بازار بودند. از سوی دیگر اگر این خبر به شکل رسمی وجود دارد نیاز است که از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی، در اختیار مخاطبان قرار گیرد. نبود این نوع اطلاع‌رسانی باعث می‌شود که نسبت به آمار کنونی عرضه در بازار شک و شبهه ایجاد شود. در حال حاضر فعالان بازار دو نگاه به آینده دلار دارند. طرفداران افزایش قیمت دلار معتقدند که با توجه به بازدهی بالای سایر بازارهای موازی، امکان تعدیل قیمتی و حرکت به سمت بالای کانال ۲۰ هزار تومانی وجود دارد. از سوی دیگر، طرفداران کاهش قیمت دلار نیز تاکید می‌کنند که دلار در حال حاضر ظرفیت بیشتر از قیمت کنونی را ندارد. از سوی دیگر، عرضه‌های صورت گرفته ممکن است که در آینده نزدیک روند قیمت دلار را نزولی کند.

حرکت سکه در مرز ۹ میلیون تومان
در ابتدای روز گذشته، قیمت سکه افزایشی بود و به بالاتر از کانال ۹ میلیون تومان نیز رسید، این قیمت سکه در بازار سابقه نداشته، این در حالی است که قیمت اونس در بازارهای جهانی، تغییر قابل‌توجهی نداشته است. در نتیجه قیمت سکه عمدتا از افزایش قیمت ارز تغذیه کرده است و توانسته سطح قیمتی خود را به بالای ۹ میلیون تومان برساند، البته این قیمت در بعدازظهر کمی تعدیل شد و سطح قیمت سکه به زیر ۹ میلیون تومان رسید. اما همچنان اطمینانی به افزایش قیمت سکه به بالای کانال ۹ میلیون تومانی وجود ندارد و به احتمال زیاد قیمت سکه به بالای این کانال در انتهای روز خواهد رسید. به نظر می‌رسد سهولت در خرید سکه نسبت به دلار نیز در این روند افزایشی اثرگذار بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید