دورخیز برای تقویت کفه‌ عرضه‌ سهام

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه،‌ توسعه پایدار بازار سرمایه را در گرو تداوم عرضه‌های‌های اولیه می‌بینند، اتاق ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار بر سر ایجاد یک پنجره واحد به تفاهم رسیدند؛ پنجره‌ای که قرار است مسیر ورود شرکت‌های وابسته به بخش خصوصی را به بازار سرمایه تسهیل کند. بر همین اساس روز گذشته فعالان اتاق بازرگانی میزبان حسن قالیباف‌اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد بودند.
دورخیز برای تقویت کفه‌ عرضه‌ سهام 
به گزارش «دنیای اقتصاد» در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگو، اتاق ایران، بورس تهران، فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی، تفاهم‌نامه ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی را به بازار سرمایه امضا کردند. این تفاهم‌نامه درگاهی برای ارزیابی، اقدام و پایش تامین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از بازارهای سرمایه ایجاد می‌کند. اتاق بازرگانی، جامعه حسابداران رسمی، بورس تهران و فرابورس در قالب این پنجره واحد، مسیر ورود شرکت‌ها را به بازار سرمایه هموار می‌کنند.  در این مراسم حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در دو ماه گذشته سعی کرده‌ایم، دستورالعمل پذیرش را تسهیل کنیم به همین دلیل سازمان بورس و اوراق بهادار فرآیند پذیرش را به بورس تهران و فرابورس واگذار کرده است. او تاکید کرد: با توجه به جلساتی که در اتاق بازرگانی داشته‌ایم قرار شده نرم‌افزاری تهیه شود تا شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی، بتوانند از طریق پنجره‌ای واحد در بازار سرمایه پذیرفته شوند.رئیس سازمان بورس گفت: بخش خصوصی از روند طولانی پذیرش در بورس گلایه داشت، از همین رو با هدف کوتاه کردن فرآیند پذیرش، این تفاهم‌نامه امضا شد تا قبل از پذیرش، بسیاری از کارها، مانند بررسی و استاندارد‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌ها انجام شود.

روایت بخش خصوصی
به باور کارشناسان آنچه به توسعه بازار سرمایه منجر خواهد شد؛ افزایش عرضه و ورود شرکت‌های جدید است. موضوعی که در سال‌های گذشته برای بسیاری از مالکان و مدیران شرکت‌ها با ابهام و تردید‌های زیادی رو‌به‌رو بود. تحلیلی که بیشتر به واسطه ناآگاهی از مکانیزم‌های بازار سرمایه ایجاد شده بود. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به روند حرکت اخیر بورس این تردید‌ها در حال برطرف شدن است.  در حاشیه مراسم دیروز حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، جامعه حسابداران رسمی و اتاق ایران گفت: موضوع این تفاهم‌نامه به ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه مربوط می‌شود. بر اساس اظهارات او اقدام لازم برای طراحی و پیاده‌سازی درگاه واحد و نظارت بر آن با هدف پوشش کامل مسیر تامین مالی از محل بازارهای سرمایه در یک سامانه واحد بر عهده اتاق ایران است. این درگاه مسیر ارتباطی برای ارزیابی، اقدام و پایش تامین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از محل بازارهای سرمایه و اوراق بدهی با تمرکز بر بازارهای زیر نظارت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس است. قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با بیان این نکته که تفاهم‌نامه در پنج ماده و چهار نسخه تنظیم شده، گفت: همکاری بین اتاق ایران و بورس ادامه‌دار است و اقدامات مناسبی به همت محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران برای تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی که در قالب صندوق پروژه تعریف شده‌اند، صورت گرفته و قرار است زمینه ورود آنها به بورس فراهم شود.

همراهی وزیر اقتصاد
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم در این نشست با بیان اینکه یکی از مباحث مهمی که باید به‌طور متمرکز به آن پرداخته شود، بهبود فضای کسب و کار است، ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده در این زمینه اقدامات مهم و ارزشمندی انجام شده است. وی افزود: ایجاد پنجره واحد صدور مجوزهای شروع کسب و کار یکی از این اقدامات بود که طول زمان فرآیند صدور مجوزها را از ۵/ ۷۲ روز به سه روز کاهش داد.

دژپسند تاکید کرد: شرکت‌هایی که در بورس پذیرش می‌شوند شفاف هستند، اما بسیاری از این شرکت‌ها نگران بودند که سازمان امور مالیاتی پرونده‌ها را زیر ذره‌بین ببرد؛ به همین دلیل شورای هماهنگی اقتصادی تصمیمی گرفت که براساس آن سازمان امور مالیاتی به جز سال ۹۸ به پرونده‌های مالیاتی سال‌های قبل شرکت‌های متقاضی ورود به بورس مراجعه نخواهد کرد.

توصیه به تازه‌‌وارد‌ها
برای ورود به بورس، دارایی‌های ضروری را نفروشید. مدیرعامل بورس تهران در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه همکاری ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه گفت: افراد برای ورود به بورس از پس‌اندازهای خود استفاده کنند و دارایی‌های مورد نیاز خود را نفروشند. علی صحرایی افزود: مردم بورس را بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند به‌طوری‌که با هر میزان سرمایه می‌توانند وارد این بازار شوند. او ادامه داد: بازار سرمایه به عوامل اقتصادی و سیاسی واکنش نشان می‌دهد، بر این اساس، مردم باید برای ورود به بازار سرمایه با تحلیل وارد شوند و دنباله‌رو تحلیل‌های فضای مجازی نباشند. صحرایی اضافه کرد: افرادی که دانش کافی ندارند، از ابزار‌های مختلف، چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند و متنوع‌سازی در خرید سهام را رعایت کنند. مدیرعامل بورس تهران گفت: بورس همچنان که بازده دارد، ریسک هم دارد پس از افراد دارای شناسنامه تحلیلی در بازار استفاده کنند. او افزود: براساس قانونی که امسال تصویب شد شرکت‌های بورس که در سال ۹۹ نمادشان در بورس درج شود، سازمان امور مالیات به مباحث مالیاتی‌شان در سال‌های گذشته ورود پیدا نمی‌کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید