طلا بخریم، نگه داریم یا بفروشیم؟

به گزارش سایت طلا به نقل از وب‌سایت تامیز ناو نیوز(TimesNowNews)، سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تاکنون به مردم نشان داده وجود طلا در سبد سرمایه گذاری تا چه حد اهمیت دارد. یک جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین، تنش های ژئوپلیتیکی و کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی در سطح جهان منجر به تجمع ۲۰ درصدی فلز زرد در سال ۲۰۱۹ شد. امسال تاکنون طلا در میان عدم قطعیت ناشی از شیوع بیماری کرونا، ۲۲ درصد صعود کرده است. این امر ناشی از گرایشی است که افراد در زمان عدم قطعیت اقتصادی، به سوی دارایی های امن دارند. 

طبق گزارشی در ET Wealth، قیمت طلا در یک سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است. یک سال گذشته بازده بلندمدت طلا به طرز چشمگیری تغییر کرده است. سال گذشته، بازده سالانه ۵ ساله طلا ۴٪ و بازده ۷ ساله فقط ۱.۵ ٪ بود. اما اکنون پس از صعود اخیر ، بازده ۵ ساله آن تقریبا ۱۲ ٪ و بازده ۷ ساله ۷.۸ ٪ است. با چنین صعودی و با توجه به نوسانات مکرر بازار بورس، طلا قویا بورس را در سایه خود قرار داده است. این در حالی است که تعداد افراد اندکی از صعود طلا سود برده اند. بسیاری از سرمایه گذاران با افزایش قیمت این فلز زرد در سال ۲۰۱۹، دست به فروش سرمایه طلایی خود زدند.

اما کسانی که این کار را نکرده و طلای خود را نگه داشته اند، اکنون نمی دانند باید سرمایه خود را بفروشند، طلای بیشتری بخرند یا طلایی که از پیش خریداری کرده اند، نگه دارند. 

آیا صعود طلا ادامه خواهد یافت؟
تا حدودی واضح است که روند صعودی طلا تا چند وقت آینده همچنان ادامه داشته باشد چرا که وضعیت اقتصادی کنونی در جهان از چنین صعودی حمایت می کند. عدم اطمینان ناشی از کووی۱۹ بعید است که به این زودی‌ها از بین برود و نرخ بهره پایین نیز احتمالا تا رفع این بیماری، برقرار خواهد بود. هر دو،‌چیز خوبی برای طلا هستند. 

سایدا لیتوش، مدیر بخش فلزات گرانبهای شرکت Refinitiv (ارائه دهنده اطلاعات بازارهای مالی) در این زمینه می گوید: با افزایش عدم قطعیت و انتظارات فزاینده از رکود جهانی، سطح بی سابقه ای از محرک های بانک های مرکزی و نرخ بهره کم بی‌سابقه، ما معتقدیم که طلا سطح بالاتری از قیمت را لمس خواهد کرد.

چه باید کرد؟
علیرغم چشم انداز جدی طلا، مشاوران سرمایه گذاری توصیه می کنند که افراد نباید سرمایه های طلایی خود را بیشتر کنند. به گفته آنها، اکنون زمان آن است که احتیاط کرده و قیمت را دنبال نکنید. به اعتقاد کارشناسان، سرمایه گذاری در طلا باید بر اساس متنوع سازی سبد سهام  انجام شود و نه به حداکثر رساندن بازده . اکثر کارشناسان معتقدند که طلا باید یک بخش دائمی از سبد سرمایه گذاری شما باشد اما نباید بیش از ۱۰-۱۵٪ این سبد را به خود اختصاص دهد. 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید