سازمان شیشه‌ای

دنیای اقتصاد- مسعود کریمی : سازمان شیشه‌ای؛ آیا این رویا تعبیر می‌شود؟ سازمان بورس و اوراق بهادار که در ۱۵ ‌سال گذشته، یعنی پس از تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار، متولی دریافت آمار و اطلاعات عملکرد شرکت‌های سهامی عام بوده، در کمال شگفتی هرگز حتی یک خط از عملکرد مالی خود را برای اطلاع فعالان اقتصادی منتشر نکرده؛در این بین برخی فعالان اقتصادی می‌گویند چه طور می‌شود نهادی که خود ناظر بازار است، از ارائه صورت‌‌های مالی حسابرسی شده‌اش طفره می‌‌رود.
البته حالا به نظر می‌رسد این رویه در حال تغییر است چنان که حسن قالیباف اصل عالی‌ترین مقام سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین اظهارنظر رسمی خود پاسخگویی و شفافیت را نخستین اولویت این نهاد اعلام کرد و گفت: سازمان بورس به‌عنوان نهادناظر متولی شفافیت بازار سرمایه، خود باید پاسخگو باشد و شفاف عمل کند. به گفته قالیباف‌اصل برای انتشار صورت‌‌های مالی سازمان منعی وجود ندارد. در همین حال برخی صاحب‌نظران بازار سرمایه به «دنیای اقتصاد» گفته‌اند سازمان بورس و اوراق بهادار پس از اینکه حسن قالیباف‌اصل سکانداری آن را در دست گرفت در حال پوست‌اندازی است به‌طوری که افزایش شفافیت و ضرورت ارائه صورت‌‌های مالی این نهاد که در دوره‌‌های گذشته هم بار‌ها مطرح بود اکنون مورد موافقت و در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است.

علی‌ اکبر امین تفرشی - عضو هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران : به‌طور کلی، اینکه مدیران کشور در هر رتبه و مرتبه‌ای که قرار دارند طرفدار شفافیت و انتشار اطلاعات مالی و عملیاتی واحد‌های زیرمجموعه خود باشند، به یقین قدمی رو به جلو محسوب می‌شود. به هر روی،‌ این اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در تمام مراجع مورد استقبال قرار می‌گیرد. حق مردم هم این است که در جریان اطلاعات قرار بگیرند. البته‌ به‌نظر نمی‌رسد در عملکرد مالی سازمان بورس که از نظم بسیار زیادی هم برخوردار است، نکته‌ای وجود داشته باشد که مدیران قصد پنهان‌ کردن آن را داشته باشند. به‌طور کلی در هر مرحله و به هر میزانی که به شفافیت بازار افزوده شود طبیعتا به نفع کلیت بازار سهام خواهد بود.

ولید هلالات- تحلیلگر بازار سرمایه:‌ انتشار صورت‌‌های مالی سازمان بورس به یقین برای فعالان بازار سهام جذاب خواهد بود. همان‌طور که شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را منتشر می‌کنند در صورتی که سازمان بورس هم اقدام به چنین موضوعی کند قطعا این اتفاق مثبت و باعث افزایش شفافیت خواهد شد.

اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از چه محل‌هایی درآمد دارد؟ درآمد‌های کسب شده در چه بخشی‌هایی هزینه می‌شود؟ و به‌طور کلی سودده یا زیان‌ده بودن صورت‌‌های مالی سازمان می‌تواند مورد ارزیابی و اظهار نظر فعالان بازارسرمایه قرار گیرد. به هر روی،‌ بورس سازمانی دولتی است، در نتیجه اگر صورت‌های مالی این نهاد با هدف افزایش شفافیت منتشر شود قطعا با استقبال فعالان بورس مواجه خواهد شد.

پیمان مولوی – کارشناس بازار سرمایه: حرکت سازمان بورس به سمت شفافیت اصلی است که باید نهادینه شود تا مابقی شرکت‌ها نیز به چنین امری اقدام کنند.

به هر روی ایجاد هرگونه شفافیت در داده‌ها به راهنمایی بهتر و کارآمد‌تر شدن فضای معاملاتی بازار سهام کمک خواهد کرد. بنابراین چنین اتفاقی را باید به فال نیک گرفت هرچند قبلا صورت‌های مالی سازمان شفاف بوده، اما با این اقدام هم به سمت شفافیت بیشتر سوق پیدا خواهد کرد.

با بررسی بورس‌های بزرگ دنیا از جمله آمریکا و لندن مشاهده می‌شود که برای تمام اطلاعات بازار از جمله درآمد‌ها، کارمزد‌ها و... دسترسی وجود دارد، از طرفی متولیان بازار در این کشور‌ها نیز گزارش‌های مالی‌شان را به‌صورت کامل و شفاف ارائه می‌کنند.

به هر روی، اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار قصد ارائه برخی داده‌ها را دارد گام مثبتی برای افزایش شفافیت در حوزه‌های مالی است و این تصمیم بسیار بجا و مناسب ارزیابی می‌شود.

به هر حال فارغ از صورت‌های مالی، تصمیمات اقتصادی که برای بازار گرفته می‌‌شود در صورتی که به‌صورت شفاف اعلام شود قطعا در بهبود شرایط بورس اثر‌گذار خواهد بود.

مهدی افضلیان- کارشناس بازار سرمایه : چون ارکان بورس از جمله بورس کالا، انرژی، فرا بورس و بورس تهران، اطلاعات،‌ صورت‌های مالی و گزارش‌های مالی دوره‌ای و میان دوره‌ای خود را منتشر می‌کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه اطلاعات جامع و کاملی نسبت به وضع مالی آنها، داد و ستد‌‌ها و سایر امورشان دارند.در شرایط فعلی ارائه صورت‌های مالی سازمان بورس مانند سایر ارکان می‌تواند به‌عنوان اتفاقی خوب در بازار سرمایه تلقی شود، زیرا این مهم افزایش شفافیت بازار را به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه تعداد فعالان بازارسرمایه با افزایش قابل توجهی همراه شده و احتمالا رشد تعداد شرکت‌ها را هم در پیش خواهیم داشت، بنابراین سازمان بورس هم باید فضای شفافیت مالی را برای خود ایجاد کند. اگر سازمان هم به‌صورت رسمی به انتشار آمار عملکردش اقدام کند اتفاق خاصی نمی‌افتد، ولی پیامد این اتفاق افزایش شفافیت این نهاد خواهد بود.

در گذشته کانون کارگزاران در زمینه معاملات به انتشار ریز درآمد‌های کارگزاران اقدام می‌کرد، اما از چندی پیش این آمار از سامانه کانون حذف شده و اینکه دلیل چنین اتفاق چیست ؟ یا چه رانتی پشت این موضوع قرار دارد؟ خیلی مشخص نیست.

در سازمان بورس هم صورت‌های مالی هرسال حسابرسی می‌شود اما برای اطلاع سرمایه‌گذاران منتشر نمی‌شود، باید دلایل این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا نهاد بالادستی سازمان بورس هم با چنین اتفاقی موافق است یا خیر؟

به‌طور کلی، شفافیت مالی در تمام نهاد‌ها موثر است و همان‌طور که رئیس جدید سازمان بورس از نبود منع برای انتشار صورت‌‌های مالی این نهاد خبر داده، سرمایه‌گذاران فعال در بازار می‌توانند عملکرد این نهاد از جمله درآمد‌ها، هزینه‌ها و... را به‌طور دقیق مشاهده کنند و چنین اتفاقی به‌طور قطع مثبت ارزیابی شده و به فال نیک گرفته می‌شود.

جعفر سلیمی- کارشناس بازار سرمایه: افشای کامل و به موقع اطلاعات مالی و گزارش‌های تفسیری عملکرد سازمان بورس، شاخص مهمی در جهت سنجش اثربخشی این نهاد است. زیرا با ارائه مستمر این اطلاعات قابلیت مقایسه عملکرد سازمان بورس در دوره‌های مختلف وجود خواهد داشت و این مهم نشان‌دهنده بهبود مستمر اثربخشی فعالیت‌های سازمان است. بنابراین چنین اقدامی افزایش اعتماد اجتماعی به سازمان بورس و همراهی با مصوبات آن سازمان در جامعه بورس را به همراه دارد. از طرفی احساس محیطی امن با ارائه گزارش‌های شفاف، دقیق، کارآ و به موقع در تمام ارکان بازار سرمایه از جمله سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر امکان‌پذیر خواهد بود و فرهنگ‌سازی با ارائه گزارش‌های کمی و کیفی مدیریت سازمان به مردم پر رنگ تر خواهد شد، چنین اقدامی به توسعه شفافیت بازار سرمایه کمک فراوانی می‌کند. به هر روی، انتظار می‌رود با وجود مدیریت جدید شاهد تحولات مثبت در بازار سرمایه و توسعه همه‌جانبه آن در جهت کمک به اقتصاد ایران باشیم.

حامد مددی- تحلیلگر بازار سرمایه: شفافیت مهم‌ترین رکن توسعه در بازار سرمایه است که شامل ارکان بازار و ناشران بورس و فرابورس می‌شود. ارکان اصلی بازار از جمله سازمان بورس، شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی، کارگزاری‌ها و... به‌عنوان نهاد ناظر باید پیشگام شفافیت در بازار سرمایه باشند تا ناشران نیز ضوابط و قوانین مرتبط با شفافیت را کامل اجرا کنند.  در همین حال، تا به امروز متاسفانه سازمان بورس به‌عنوان عالی‌ترین نهاد علاقه‌ای به شفاف‌سازی در این حوزه نداشته است که خوشبختانه با رویکرد جدید رئیس سازمان بورس انتظار می‌رود شفافیت در بازار به لطف پیشگامی ارکان اصلی بیش‌از پیش شود.  به هر روی،‌ این شفافیت به یقین در تعمیق بازار سرمایه و اعتماد بخشی به فعالان بازار نقش چشمگیری خواهد داشت و این بازار را به‌عنوان شفاف‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در ایران معرفی خواهد کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید