نمای سودسازی بهارانه

دنیای اقتصاد : شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در چهارمین ماه از سال، آماده انتشار گزارش‌های مالی سه ماهه خود در فصل بهار هستند. با گذشت چند روز از تیر ماه چند شرکت به انتشار گزارش‌های سه ماهه نخست خود اقدام کرده‌اند و بقیه شرکت‌ها گزارش‌های سه ماهه خود را در سامانه کدال به اشتراک خواهند گذاشت. در ماه‌های اخیر صنایع فعال در بازار سرمایه، مانند کلیت اقتصاد ایران بیش از هر موضوعی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند. این ویروس به ویژه پیش از آغاز سال جدید در بسیاری از صنایع روند تولید محصولات را با اختلال مواجه کرده بود.
کرونا همچنین با رکودی که با خود از بازار‌های جهانی آورده بود،‌ روند فروش محصولات را کاهش داده بود. این البته تنها مساله مهمی نبود که صنایع با آن دست به گریبان بودند. محدود شدن بازار‌های صادراتی،‌حذف ارز در بسیاری از صنایع و همچنین دریافت مجوز‌های افزایش قیمت‌ها موضوعات دیگری بوده است که حول صنایع چرخیده است. بررسی گزارش‌هایی که تاکنون منتشر شده اگرچه در صنایع و شرکت‌های مختلف، ‌متفاوت بوده است؛ اما گویای این واقعیت است که صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز همراه با افزایش قیمت سهام در بازار سهام روندی مثبت داشته‌اند. البته این نسبت هرگز برابر نبوده، ‌یعنی این بهبود‌ها الزاما به معنی افزایش بازده شرکت‌ها نیست. به‌عنوان نمونه در برخی از شرکت‌ها افزایش نرخ فروش محصولات توانسته تنها افزایش هزینه‌های تولید را برای آنها پوشش دهد یا کم شدن شیوع ویروس کرونا تنها توانسته وضعیت این شرکت‌ها را به موقعیت قبل از آن بازگرداند. با این حال صورت‌های مالی سه ماهه شرکت‌های صنایع به ویژه سهام بزرگ و اثرگذار در بازار نسبت به ماه‌های قبل بهبود یافته‌ است. کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از پیش‌بینی‌های خود ا‌ز صورت‌های مالی سه ماهه خود می‌گویند.


علی آهو

مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما

بررسی کارنامه بهاری صنایع بورس
با توجه به رشد نرخ دلار در بهار سال 99 و همچنین بهبود قیمت‌های جهانی بسیاری از تولیدات شرکت‌های بورسی پس از بروز شوک کرونا، به نظر می‌رسد شرکت‌ها در گزارش سه ماه ابتدایی امسال وضعیت قابل قبولی خواهند داشت. البته باید پذیرفت که رشد قیمت سهم‌ها در قیاس با رشد سودآوری فاصله بسیاری داشته و گزارش‌های بهار شرکت‌ها توانایی کاهش قابل توجه نسبت P/ E را نخواهد داشت.

در میان گروه‌های بورسی، گروه سنگ آهن به دلیل افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش نرخ جهانی سنگ آهن و کنسانتره برای شرکت‌های صادرکننده این محصول وضعیت نسبتا خوبی خواهند داشت. البته برای فروشندگان داخلی این محصول نیز به‌طور مشابه افزایش نرخ شمش فولاد خوزستان و ثبت رکورد‌های قریب به 7 هزار تومان (برای هر کیلو)، باعث رشد سودآوری آنها خواهد شد. این موضوع تاثیر مثبتی نیز بر خود شرکت‌های تولید‌کننده شمش فولادی دارد که از جمله می‌توان به فولاد مبارکه و آهن و فولاد ارفع اشاره کرد. رشد نرخ ورق گالوانیزه که به‌صورت آزاد قیمت‌گذاری می‌شود نیز باعث رشد سود شرکت‌هایی مثل فولاد فجر کاشان خواهد شد. از دیگر گروه‌ها می‌توان به تولیدکنندگان اوره و آمونیاک اشاره کرد، شرکت‌هایی مثل پتروشیمی پردیس و پتروشیمی کرمانشاه نیز به جهت تاثیر کمتر نرخ جهانی اوره از کرونا و نیز رشد نرخ دلار وضعیت مطلوبی خواهند داشت.  در این میان سایر شرکت‌های پتروشیمی نیز از رشد دلار بی‌نصیب نخواهند ماند، همچنین کاهش نرخ ماده اولیه (نرخ گاز خوراک) این شرکت‌ها تاثیر مثبتی بر سودآوری آنها خواهد داشت، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت پتروشیمی جم اشاره کرد. همچنین برخی پتروشیمی‌های خوراک مایع یا خوراک ترکیبی نیز از فرصت کاهش نرخ مواد برای خرید مواد موردنیاز خود استفاده کرده‌اند و اکنون با بازگشت نرخ‌های فروش محصولات خود، احتمالا در این فصل و حتی ماه آینده در فصل تابستان، شاهد سودآوری مضاعف آنها خواهیم بود، از جمله این شرکت‌ها به پتروشیمی شازند می‌توان اشاره کرد.  در گروه پالایشی نیز هرچند افت شدید قیمت نفت باعث ایجاد زیان موجودی در پایان سال قبل شد. اما با بازگشت آهسته قیمت نفت، بخشی از این کاهش جبران خواهد شد. نکته دیگر آنکه در حال حاضر نرخ‌های کنونی نفت و فرآورده‌های پالایشی در شرایط بسیار مطلوب‌تری نسبت به انتهای سال 98 و بحران کرونا قرار دارند و کرک اسپردهای برخی محصولات در وضعیت نسبتا مناسبی قرار داشته که این موضوع می‌تواند در کنار بازگشت تدریجی زیان کاهش ارزش موجودی‌ها به سودآوری این شرکت‌ها کمک کند. در گروه‌های دیگری که اصطلاحا کالاهای تند مصرف تولید می‌کنند و موفق به دریافت افزایش نرخ شده‌اند نیز رفته‌رفته شاهد بهبود سودآوری خواهیم بود از جمله گروه لاستیک‌سازی، دارویی و شوینده. برخی گروه‌های تولیدکننده کالاهای تندمصرف که برای تولید محصولات خود نیاز به ارز داشته و موفق به دریافت ارز 4200 تومانی نشده‌اند نیز شاید در گزارش‌های سه ماه نخست سال اوضاع مناسبی نداشته باشند، اما بی‌شک به دلیل سهم بازار بالای این شرکت‌ها در صنعت خود و نیز تاثیر نامطلوب عدم‌تولید بر نرخ فروش آنها، پیش‌بینی می‌شود که در سه ماه دوم با گرفتن مجوز افزایش نرخ و دریافت ارز از سامانه نیما، اوضاع متفاوتی را شاهد باشند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به صنعتی بهشهر اشاره کرد که به دلیل تخصیص نیافتن ارز 4200 تومانی برای واردات روغن مورد نیاز، دچار تعطیلی موقت شده و در صورت عدم بازگشت به تولید، تاثیر نامطلوبی بر قیمت محصولات آن شرکت در بازار مصرف خواهد گذاشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید