شکوفایی کارگزاری‌های گمنام پس از قطعی آگاه

دنیای اقتصاد : روز چهارشنبه ۴ تیرماه سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه از دسترس مشتریان خارج شد. در صفحه اول سامانه معاملات از همان ابتدای رخداد، توضیحی مبنی بر اختلال سخت‌افزاری در دیتاسنتر ارائه شد که پس از این ماجرا رسانه‌ها به بررسی چرایی این موضوع و استحقاق حقوق سهامداران خرد پرداختند. اما این همه داستان نبود.
در پس این اتفاق با گشت و ‌گذاری در فضای مجازی از جمله کانال‌های تلگرامی با محتوای بورس شاهد بودیم که کارگزاری‌های کوچک و گمنام از این شرایط (اختلال در سامانه معاملات کارگزاری مذکور) بهره برده و خود را پذیرای مشتریان و سرمایه‌گذاران با شرایط به نسبت مطلوب‌تر اعلام کردند.

به این صورت که در برخی از این کانال‌ها پستی قرار داده شده با این عنوان که:  این روزها سامانه معاملاتی بسیاری از کارگزاری‌ها دچار اختلال و قطع و وصلی‌های مکرر شده، که دلیل عمده آن شلوغی و ترافیک بسیار بالای سایت است. بر همین اساس عزیزانی که به دنبال یک کارگزاری عالی و پنل معاملاتی بسیار مناسب هستند، می‌توانند مشخصات خود را ارسال کنند.  با پیگیری‌های صورت‌گرفته دریافتیم کارگزاریی‌ها که تا پیش از این چندان نام‌آشنا نبوده‌اند با استفاده از فرصت به وجود آمده شرایطی به نسبت بهتر از شرایط عادی کارگزاری‌های معروف برای مشتریان جدید در نظر گرفته‌اند؛ پنل کاربری ساده، خلوت، سریع و بدون هنگی، مناسب سفارش‌های سرخطی، استفاده از راهنمایی مشاوران و استادان از جمله این شرایط است. همچنین برای ورود به این کارگزاری‌ها به حضور فیزیکی احتیاجی نیست و مشتریان می‌توانند به‌صورت غیرحضوری کارهای اداری مرسوم در کارگزاری را انجام دهند. حتی در این بین شرایط اعتباردهی این دسته از کارگزاری‌ها به مشتریان نیز به نسبت آسان‌تر از کارگزاری‌های بنام است. طبق پرس و جوهای «دنیای اقتصاد» این کارگزاری‌ها در بدو ورود ۵ درصد گردش تا ۱۰ درصد پرتفولیو اعتبار اعطا می‌کنند و بعد از انجام معاملات قابلیت افزایش به ۲۰ درصد را نیز دارد. در اغلب کارگزاری‌ها گردش حساب مشتریان باید ۳ ماه مورد بررسی قرار گیرد (در واقع مشتری در این سه ماه باید کارمزد مطلوبی را عاید کارگزاری کند تا کارگزار او را واجد شرایط اعطای اعتبار لحاظ کند) و به شرط سه بار گردش در ماه به‌صورت میانگین، سپس ۲۰ درصد از کل دارایی‌شان را می‌توانند اعتبار دریافت کنند که این نیز منوط به شرط‌ها و شروط‌ دیگری‌ است.

به نظر می‌رسد همزمان با شرایط پیش آمده؛ قوانین سختگیرانه و دلبخواهی شرکت‌های کارگزاری در اعطای اعتبار و مراحل احراز هویت بیش از پیش موجب متبلور شدن و ایجاد فضای رشد و ابراز وجود کارگزاری‌های کوچک و گمنام شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید