مسیر دشوار بازگشت اقتصاد

دنیای اقتصاد : ریکاوری شکننده اقتصاد چین، این سیگنال را به بازارها مخابره کرده است که اقتصاد جهانی برای بازگشت به سطح قبل از بحران کرونا، راه درازی در پیش دارد. فقدان تقاضای داخلی و خارجی در قطب دوم اقتصاد دنیا، مهم‌ترین علتی است که تحلیل‌گران به عنوان مانعی برای بازگشت اقتصاد این کشور به شرایط عادی مطرح کرده‌اند.

با اینکه داده‌های جدید اقتصادی چین اعم از تولید صنعتی، هزینه‌کرد‌ مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاری برای ماه می‌نشان دهنده بهبود این شاخص‌ها است، اما نشانه‌‌ای از ریکاوری V شکل یا به عبارت دیگر بازگشت سریع اقتصاد چین به سطح قبل از بحران در آن دیده نمی‌شود. در حقیقت نگرانی کنونی اقتصاد جهانی در این است که اگر موفقیت آشکار چین در کنترل همه‌گیری کرونا نتوانسته است سبب یک بازگشت سریع در فعالیت‌های اقتصادی شود، پس چه کشور دیگری می‌تواند این بازگشت سریع را رقم بزند. این نگرانی‌ها در روزهای اخیر به سبب پخش اخباری مبنی بر شیوع ویروس در پکن پایتخت چین و افزایش مجدد ترس از ایجاد موج دیگری از این بیماری، تشدید شده است.

فقدان تقاضای داخلی و خارجی

شاون روچ اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در موسسه رتبه‌بندی جهانی S&P درباره وضعیت چشم‌انداز اقتصاد گفت: تاکنون تجربه چین نشان می‌دهد مسیر سختی در برابر اقتصاد جهانی برای بازگشت به وضعیت عادی است. این اقتصاددان در ادامه بر این موضوع تاکید کرد که میزان اعتماد در میان مصرف‌کنندگان چینی و شرکت‌های خصوصی همچنان در سطح پایینی قرار دارد. روچ در ادامه افزود که ما همچنان برای نیمه دوم سال ۲۰۲۰ انتظار یک بازگشت در اقتصاد را داریم اما، چشم داشتن به یک جهش در تقاضا ممکن است به ناامیدی ختم شود. از جمله نقاط روشن اقتصاد چین در داده‌های منتشر شده می‌توان به قیمت املاک و مستغلات اشاره کرد که در ماه می‌با بیشترین سرعت در هفت ماه اخیر، رشد کرده است. از دیگر شاخص‌های اساسی اقتصاد چین در ماه می، افزایش ۴/۴ درصدی تولیدات صنعتی نسبت به سال قبل است. حجم فروش خرده‌فروشی نیز که در ماه آوریل به میزان ۷/۵ درصد افت کرده بود، در ماه می‌۲/۸ درصد کاهش پیدا کرد. در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نیز سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت در چین نیز با کاهش ۶/۳ درصدی مواجه شده است. ضعف ادامه‌دار سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و احتیاط واضح در میان مصرف‌کنندگان چینی، از سویی بازتاب‌دهنده شرایط ضعیف و متزلزل داخلی اقتصاد این کشور و از سوی دیگر نشان‌دهنده فقدان اشتیاق پایدار جهانی برای کالاهای ساخت چین است. کشورهای مقصد برای صادرات چین نیز اکنون با بحران کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. سیاست‌گذاران اقتصادی در پکن نیز همچنان به حمایت‌های محتاطانه خود از بازارها ادامه می‌دهند. بانک خلق چین در حدود ۲۰۰ میلیارد یوآن معادل ۲۸ میلیارد دلار نقدینگی جدید را به بازارها تزریق کردند. گزارش‌های رسمی از اقتصاد چین نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ در این کشور، چهار ماه پس از برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، هنوز برای رسیدن به تولید در ظرفیت کامل راه زیادی در پیش دارند.

نظرات متفاوت درباره سرعت ریکاوری

آمارهای اقتصادی چین در حالی منتشر شده است که نظرات متفاوتی درباره سرعت ریکاوری اقتصاد وجود دارد. لری کادلو اداره‌کننده شورای ملی اقتصادی دولت آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه با CNN گفت که شانس خوبی برای ریکاوری V شکل اقتصاد ایالات‌متحده وجود دارد؛ او این سخنان را در حالی گفت که چند روز قبل از آن جرومی پاول سکان‌دار فدرال رزرو تاکید کرده بود که ریکاوری اقتصاد این کشور فرآیندی زمانبر است. از سوی دیگر اقتصاددانان شرکت خدمات مالی مورگان استنلی نیز گفته‌اند اقتصاد جهانی در یک چرخه انبساطی جدید است و تولید اقتصاد در فصل چهارم سال جاری به سطح قبل از بحران کرونا بازخواهد گشت؛ این اقتصاددانان برای اقتصاد جهانی رکودی شدید اما کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند.

کاهش ارزش طلا در بازارها

در کنار نگرانی‌ها از به درازا کشیدن طول دوره ریکاوری اقتصاد، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در روز دوشنبه با کاهش یک درصدی به قیمت ۱۷۱۵ دلار به ازای هر اونس رسید. با اینکه قیمت طلا در اولین روز هفته ۱۷ دلار از ارزش خود را از دست داد، اما به‌دلیل نگرانی‌های ناشی از آغاز موج جدیدی از همه‌گیری کرونا به‌ویژه در چین و آمریکا توانست بالای مرز ۱۷۰۰ دلار بماند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید