شبح نیما بر سر بازار مس

دنیای اقتصاد: این روزها بازار مس در داخل و خارج دو روند متناقض را تجربه ‌می‌کند. کاهش نسبی قیمت مس در بورس کالای ایران در روزها و هفته‌های اخیر در شرایطی رخ داده که منحنی قیمت‌های جهانی عموما صعودی ترسیم شده است. یافته‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد شاید کلید این رفتار متناقض را باید در بازاری دیگر یعنی بازار ارز جست‌وجو کرد. بهای نیمایی ارز در بهار امسال عمدتا در مسیر افزایش بوده، به نظر می‌رسد همین روند صعودی اجازه نداده تا عقبگرد قیمت‌های جهانی بر روند بازار داخلی اثرگذار شود. در هفته‌های اخیر اوضاع پیچیده‌تر هم شده است. نرخ‌های نیمایی و آزاد ارز و قیمت‌های جهانی مس، همه روندی صعودی را تجربه می‌کنند.
  نوسان در داخل
نگاهی به نمودار نوسان قیمت مس در بورس کالا به وضوح از رشد قیمت‌های داخلی حکایت دارد و البته این نگرانی را در بر داشته و دارد که رشد قیمت‌ها استمرار یابد. شاید در نگاه اول افزایش نرخ جذاب به نظر برسد و متعاقب آن شاهد رشد تقاضا و افزایش حجم معاملات بعضا واسطه‌گری باشیم ولی تجربه نشان داده به مرور زمان تقاضا در قیمت‌های بالا محدود خواهد شد و دورنمای شکننده‌‌ای را برای نوسان نرخ به همراه می‌آورد. در آخرین معاملات مس در بورس کالا بهای هر کیلوگرم مس کاتد به ۹۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده که یکی از بالاترین نرخ‌های ثبت شده در تاریخ معاملات بورس کالای ایران به شمار می‌رود. این افزایش بهای ریالی کاتد مس به هر علتی صنایع پایین‌دستی این حوزه را تحت‌الشعاع قرار داده و افزایش هزینه‌های تولید آنها را در پی داشته است.

  روند خردادماه
میانگین قیمت هر کیلوگرم کاتد مس معامله شده در بورس کالا در خرداد ماه سال ۹۸ معادل ۶۶۴ هزار ریال بود که این نرخ با رشد ۲۵ درصدی به ۸۳۰ هزار ریال به ازای متوسط هر کیلوگرم در خرداد ماه سال ۹۹ رسید. درحالی میانگین قیمت کاتد مس در خرداد سال جاری نسبت به میانگین قیمتی این محصول در مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۵ درصدی داشته که میانگین قیمت کاتد مس در بورس فلزات لندن در ژوئن سال ۲۰۲۰ نسبت به همین ماه در سال ۲۰۱۹ افت ۴/ ۴ درصدی را تجربه کرده و میانگین قیمت هر کیلوگرم کاتد مس در بورس فلزات لندن در ماه ژوئن ۲۰۱۹ از ۸/ ۵ دلار به ۶/ ۵ دلار در ژوئن سال ۲۰۲۰ رسیده است.

  اثر ارز
افزایش بهای کاتد مس در بازار ایران طی یک سال اخیر برخلاف روند قیمتی جهانی بوده که برآورد می‌شود  بیش از هر عاملی از افزایش نرخ دلار نیمایی نشات می‌گیرد. درواقع از آنجاکه قیمت کاتد مس نیز مانند اغلب فلزات در کشور براساس نرخ جهانی این محصولات تعیین می‌شود، با کاهش ارزش پول ملی طبیعی است که نرخ داخلی محصولات رشد پیدا کند. متوسط نرخ آزاد ارز در خرداد ماه سال گذشته برابر ۱۳ هزار و ۳۵۸ تومان بود که این رقم با رشد ۷/ ۲۸ درصدی به ۱۷ هزار و ۱۸۸ تومان در خرداد سال جاری رسید و البته بالاتر از ۱۸ هزار تومان را هم مشاهده کرد. بنابراین با احتساب افزایش ۷/ ۲۸ درصدی نرخ ارز و رشد ۲۵ درصدی قیمت کاتد مس طی یک سال اخیر می‌توان عنوان کرد که در سال جاری ارزش واقعی کاتد مس در ایران نیز مانند روند جهانی کاهش داشته است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید