پذیرش سرمایه‌گذاری‌های استانی سهام عدالت پس از افزایش سرمایه

دنیای‌اقتصاد- مولود غلامی : آزادسازی سهام عدالت و قابلیت معامله و فروش آن در بورس را می‌توان یکی از تصمیم‌های بسیار مهم و تاثیرگذار اقتصادی و حتی سیاسی در سال ۹۹ نامید. سالی که دولت با مشکل کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دست‌وپنجه نرم می‌کند و شاید چنین تصمیمی به‌همراه حمایت‌های همه‌جانبه از بورس - که با هدف تامین مالی شرکت‌های دولتی و کاهش فشار بنگاه‌های خصوصی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات است- آخرین تیر ترکش دولت برای رهایی از پیامدهای کسری بودجه امسال باشد.
آزادسازی سهام عدالت و ورود ۴۹ میلیون سهامدار جدید و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که باید در چارچوب مقررات و ضوابط بورس قرار گیرند، فصل تازه‌ای برای اقتصاد رو به احتضار ایران محسوب می‌شود. نحوه پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت -که برای بخشی از سهامدارانی که روش مدیریت غیر مستقیم را انتخاب کرده و مدیریت سهام‌شان را به این شرکت‌ها سپرده‌اند- و روند پذیرش آنها موضوع مهمی است که تاکنون در این زمینه اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است. در همین زمینه با محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت‌وگو کرده‌ایم. معتمد می‌گوید: «فرآیند پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت پس از افزایش سرمایه انجام خواهد شد و تاکنون ۲۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مجمع عمومی برگزار کردند.» به گفته معتمد، «مکاتبات سازمان بورس با کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مبنی بر آماده‌سازی و افزایش سرمایه این شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه ادامه دارد و هنوز هیچ شرکتی پذیرش نشده است.» این گفت‌وگو را بخوانید.

با توجه به اینکه بخشی از سهامداران سهام عدالت روش مدیریت غیرمستقیم را در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزیده‌اند، روند پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه چگونه است؟
شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دارای کانون هستند و ما با کانون‌های استانی در ارتباط هستیم. برای طی کردن روند پذیرش این شرکت‌ها مکاتباتی را با کانون‌ها انجام داده‌ایم. بر همین اساس، شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری استانی سهام عدالت باید برنامه افزایش سرمایه را به سرعت اجرا کنند و اساسنامه این شرکت‌ها نیز مطابق اساسنامه نهادهای مالی و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تدوین شود و سپس به سرعت در یکی از بازارهای سرمایه (بورس و فرابورس) پذیرش بگیرند. بنابراین، مکاتبات و آماده‌سازی شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای ورود به بازار سرمایه در دست انجام است و تا پایان خرداد نتایج اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به‌جز مکاتبات اداری، آیا نشست‌هایی هم برگزار کرده‌اید؟ لطفا به مباحث مطرح شده در این نشست‌ها و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، اشاره بفرمایید.
بله. نشست‌هایی را با مدیران کانون‌های استانی برگزار کرده‌ایم و آنها نیز به‌طور جداگانه با مدیران شرکت بورس و فرابورس نشست‌هایی برای پذیرش شرکت‌ها در این بازارها داشته‌اند. پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بر حسب تقاضا و متناسب با شرایط بورس و بازار سرمایه در یکی از بورس‌ها انجام خواهد شد. البته از تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس اطلاعی ندارم اما همان‌گونه که گفتم، فرآیند پذیرش به بعد از افزایش سرمایه این شرکت‌ها موکول شده است.

وضعیت صورت‌های مالی این شرکت‌ها چگونه است. آیا می‌توانند در بازار اصلی بورس پذیرفته شوند؟
صورت‌های مالی این شرکت‌ها طبق آخرین وضعیت‌شان تا ۳۱ شهریور تعیین و اعلام می‌شود. با توجه به این موضوع و طبق مجامع‌ مالی برگزار شده تا این تاریخ، ۲۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مجمع عمومی برگزار کرده‌‌اند و چهار شرکت دیگر هم باید مجمع عمومی را برگزار کنند. پس از برگزاری مجامع و تکمیل اطلاعات مالی، انتشار صورت‌های مالی نیز بر اساس سرمایه‌ها و دارایی‌های جدید، منتشر و افشا خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید