بازگشت بازار به مدار مثبت

دنیای اقتصاد - همایون دارابی : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد بازگشت شاخص پس از دوره اصلاح و استراحت بود. به این ترتیب شاخص کل با رشد ۶/ ۹ درصدی توانست سطح یک میلیون واحد را بازپس بگیرد.
در مورد دلایل بازگشت بازار اکثر کارشناسان به کاهش نگرانی از موضوع سهام عدالت اشاره می‌کنند. همچنین محدود‌سازی نرخ سود اوراق دولتی به ۱۵درصد و نبود بازار موازی برای انتقال نقدینگی نیز سبب شده نقدینگی در بازار سهام حفظ شود ودر انتظار خریدهای ارزان بماند. در این شرایط هفته گذشته، قیمت‌های اصلاح شده باعث وسوسه معامله‌گران شده و خریدهای گسترده‌ای در بازار شکل گرفت. در این میان رفتار بازارهای جهانی نیز به کمک بازار سرمایه آمده است؛ بازگشت نفت برنت به مرز ۴۰دلار بیشترین کمک را به بازار سرمایه می‌تواند داشته باشد. بهای سه فلز مس، سرب و روی نیز به ترتیب ۵هزار و ۵۲۴دلار، یک هزار ۷۳۹دلار و ۲هزار و ۲۶دلار رقم خورده است.

در مهم‌ترین خبرهای موثر برای بازار حمایت رئیس‌جمهوری از بازار سرمایه از اهمیت برخوردار است؛ در یکصد و چهلمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور بر لزوم توجه به حقوق دارندگان سهام عدالت و برخورداری آنان از حق مدیریت در فروش، ‌تبدیل دارایی و نگهداری آن تاکید و عنوان کرد باید با اطلاع‌رسانی کامل و آشنا کردن صاحبان سهام عدالت با حقوقشان، ‌امکان تصمیم‌گیری آگاهانه آنان در این زمینه فراهم شود. در این جلسه همچنین درخصوص نحوه تشکیل و فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و ادامه فعالیت آنان گزارشی ارائه شد. روحانی تاکید کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید با شفافیت کامل مدیریت رقابتی لازم را به‌دست آورند و به‌طور منظم به دارندگان سهام گزارش دهند.

در ادامه این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه واگذاری شرکت‌های دولتی و زیرمجموعه بانک‌های دولتی در بورس گزارش داد. در این جلسه پیشنهاد و طرح‌های ارائه شده از جانب اقتصاد دانان و مراکز تحقیقاتی کشور درباره مدیریت عرضه و تقاضا در بورس مطرح و بررسی شد. روحانی در این زمینه تاکید کرد عرضه منظم و موزون سهام دولت به شکل‌های متنوع به‌صورت صندوق‌های قابل معامله (etf) و چه به‌صورت مستقیم در اشکال بلوکی و خرد باید ادامه یابد و همه روش‌های لازم برای تسریع و تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس مورد استفاده قرار گیرد و دراین زمینه به‌طور خاص از مشوق‌های مالیاتی نیز استفاده شود. براین اساس همچنین قرار شد صندوق‌های پروژه برای تامین مالی طرح‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه مورد حمایت قرار گیرند.

درگروه خودرویی روش مشکل‌دار فروش کنونی خودروسازان هفته آینده بر اساس قرعه‌کشی ادامه می‌یابد. در گروه پالایشی آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران مهار شد. جعفری، رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران گفت: در یکی از واحد‌های پالایشگاه تهران بر اثر نشت بنزین به بیرون و شعله‌ور شدن آن متاسفانه یکی از همکاران واحد بهره‌برداری که در جوار تجهیزات مربوطه بود دچار سوختگی شد و فوت کرد.

در گروه فولادی نیز آتش‌سوزی در یکی از انبارهای فولاد خوزستان خساراتی را بر جا گذاشت. علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: تراورس‌های از رده خارج شده خط ریلی قدیمی شرکت فولاد خوزستان در محوطه روباز کارگاه خطوط ریلی در ضلع شمالی شرکت نگهداری می‌شوند و در پی گرمای هوا و شعله‌ور شدن این تراورس‌ها که آغشته به مواد نفتی هستند، آتش‌سوزی اتفاق افتاد. این حریق به موقع کنترل و اطفای حریق به‌صورت کامل انجام شد. این حریق خوشبختانه هیچ‌گونه آسیب فردی به‌دنبال نداشته و به دلیل بعد مسافت و دور بودن محوطه حادثه از انبارها و تاسیسات، خسارتی به سایت صنعتی و تولید شرکت فولاد خوزستان وارد نشده است. در گروه لاستیک‌سازان سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر گفت: باید دید که تا سازمان حمایت پس از بررسی مستندات و مدارک و بازدید اسناد مالی با چه میزان افزایش قیمت موافقت می‌کند. در مجموع بازار داد و ستد سهام هفته گذشته سراسر مثبت پشت سر گذاشت. در آخرین روز هفته یعنی سه‌شنبه نیز این رشد به اوج رسید. جایی که ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۹هزار و ۹۲۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۹هزار و ۱۴۹میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید