ضعف تقاضای جهانی مس و کاهش شتاب رشد نرخ

دنیای اقتصاد : جریان قیمتی مس از یک روند افزایشی در بازارهای جهانی حکایت دارد. این مسیر صعودی اگرچه بعد از یک افت نرخ جدی همچون سایر بازارها رقم خورده ولی در کنار آن شاهد هستیم که روند افزایش نرخ با رشد موجودی انبارها در بورس فلزات لندن همراه شده است.
به‌صورت دقیق‌تر از یکسو برتری عرضه بر تقاضا را به نسبت می‌توان رهگیری کرد ولی در کنار آن افزایش نرخ نشان می‌دهد که رخدادهای جانبی دیگری هم زیرپوست این بازار نهفته است. با توجه به جایگاه مس در ادبیات بازارها ساده‌ترین دلیل این روند متناقض بهبود بنیادین اقتصاد جهانی و امیدواری جدی‌تر به رشد تقاضاست که روند صعودی نرخ را ترسیم کرده اگرچه این مسیر افزایشی در روزهای اخیر چندان قدرتمند نبوده و به یک ثبات شکننده نزدیک شده است که احتمال تغییر فاز بازار و حرکت خلاف انتظار قیمت‌ها را نیز در بر دارد. این پیچیدگی‌ها به بررسی دقیق‌تر بازارهایی نیاز دارد که تاکنون کمتر مورد توجه قرار داشتند. رشد موجودی انبارها به معنی افزایش حجم تولید در برابر تقاضا در بازارهای جهانی است اگرچه روند به نسبت با ثبات نرخ و کاهش شتاب رشد قیمت‌ها نیز نشان می‌دهد خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا تاکنون بیش از واقعیت بوده است. البته پتانسیل رشد قیمت‌ها هنوز هم وجود دارد و ساده‌ترین دلیل آن داد و ستد مس در قیمت‌های پایین فعلی است.  بهای هر تن مس در بازار نقدی بورس فلزات لندن در پایان هفته گذشته ۵ هزار و ۳۳۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن بود که به نسبت روز قبل از آن از یک افزایش محدود برخوردار شد. بالاترین قیمت مس در هفته‌های اخیر ۵ هزار و ۳۸۷ دلار بر هر تن بود که نشان می‌دهد قیمت‌های فعلی چندان هم ضعیف به نظر نمی‌رسد اگرچه در روزهای گذشته شتاب رشد قیمت‌ها تقلیل یافته است. قیمت نقدی ۵ هزار و ۵/ ۳۳۲ دلار در شرایطی ثبت شد که بهای سلف سه‌ماهه این کالا در بورس فلزات لندن ۵ هزار و ۳۵۷ دلار بر هر تن است که نشان می‌دهد ذهنیت غالب در بازار احتمال رشد قیمت‌ها را لحاظ کرده، بنابراین برای تحویل این کالا در سه ماه آینده بازار حاضر است پول بیشتری پرداخت کند. این داده را می‌توان مهم‌ترین دلیل برای احتمال رشد قیمت‌ها به شمار آورد اگرچه فاصله قیمت نقدی و سلف این کالا رقمی نزدیک به نیم درصد است ولی در شرایط فعلی عدد قابل اتکایی است. ۱۶ ژانویه بهای هر تن مس در بورس فلزات لندن رقمی نزدیک به ۶ هزار و ۳۰۰ دلار بر هر تن بود که در ۲۳ مارس به ۴ هزار و ۶۱۷ دلار در هر تن رسید.  میزان ظرفیت و تولید صنعت مس جهان در ۲ ماه نخست ۲۰۲۰ برابر با ۹/ ۱درصد افزایش یافت.

به گزارش «کالاخبر»، فعالان معادن مس جهان در ۲ ماه نخست ۲۰۲۰، حدود ۳ میلیون و ۲۴۸ هزار تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی، ۳ میلیون و ۱۸۷ هزار تن بود که حاکی از افزایش ۹/ ۱ درصدی تولید است.

از این میزان، یک میلیون و ۷۹۲ هزار و ۹۰۰ تن مربوط به قاره آمریکا، ۶۲۶ هزار و ۹۰۰ تن آسیا، ۳۶۶ هزار و ۹۰۰ تن آفریقا، ۲۸۹ هزار و ۹۰۰ تن اروپا و ۱۷۱ هزار و ۲۰۰ تن مربوط به اقیانوسیه بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید