خرید سهام بدون بررسی صورت‌های مالی، ریسک اصلی بازار است

دارابی معتقد است توجه به صورت‌های مالی شرکت‌ها یا حاشیه سود آنها قبل از خرید، همچنین تحلیل نمادها از مهمترین نکاتی است که تازه واردان بازارسرمایه باید به آن توجه داشته باشند.

پویان دارابی در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، ضمن اشاره به عوامل رشد بازارسرمایه گفت: حجم بالای نقدینگی که روزانه روانه بازار می‌شود، همچنین ثابت نبودن نرخ ارز مهمترین عاملی است که بازار را در حالت پرواز قرار داده است.

وی ادامه داد: البته رکود بازارهای موازی در هجوم سرمایه‌گذاران جدید به سمت بازارسرمایه بی‌تاثیر نبوده است،  اما این موضوع تا زمانی که بازارهایی مانند خودرو یا ارز به ثبات نرسند ادامه خواهد داشت، یعنی برخی افراد که در این بازارها فعال بودند، هم اکنون وارد بورس شده و البته امکان خروج آنها نیز وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رشد کنونی بازار قابل توجه است و شرکت‌هایی که نیازمند تامین مالی هستند به راحتی می توانند در این فضا اقدام کنند، البته این بازار آمادگی ورود شرکت‌های جدید را هم دارد و می تواند سدی در برابر رشد غیرواقعی احتمالی قیمت برخی سهم‌ها شود.

وی با پیش‌بینی در خصوص روند بازار گفت: به نظر می رسد بازار در حالت صعود، فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما قطعا اصلاحات و نزول شاخص را در برخی مواقع شاهد خواهیم بود، چراکه این بازار ذات خود یعنی «ریسک» را همیشه به همراه خواهد داشت.

دارابی عنوان کرد: درحال حاضر نمی‌توان از صنایع خاصی به عنوان صنایع برتر نام برد، زیرا همه گروه ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما با توجه به تغییرات نرخ سود بانکی همچنین تبدیل دارایی های غیر منقول به چرخه عملیات، گروه بانکی را کمی متمایز از سایر گروه ها کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ریسک‌‎های موجود در بازار نیز بیان کرد: شاید افراد تازه وارد تنها ۵ درصد از سود یا زیان روزانه را برای خرید مد نظر قرار دهند، درحالیکه آنها باید به صورت های مالی شرکت ها یا حاشیه سود آنها قبل از خرید دقت کنند و اگر این موضوع رعایت نشود، تبدیل به ریسک اصلی بازار خواهد شد.

وی در پایان در خصوص آزاد سازی سهام عدالت و تاثیر آن بر بازار اظهار کرد: اگر به صورت مرحله ای آزاد سازی انجام شود، بازار آمادگی جذب آن را دارد، اما اگر یکباره صورت بگیرد بازار تحت فشار قرار خواهد گرفت، چرا که ارزش این سهام حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و این آزادسازی باید مرحله مرحله انجام گیرد تا بازار به خوبی آن را جذب کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید