لزوم توسعه نهادهای فعال در بازار سرمایه

دنیای اقتصاد : دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به ارائه توضیحاتی درخصوص آزادسازی سهام عدالت و تاثیر این موضوع بر بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد که برای جلوگیری از ریزش بازار سهام در صورت ایجاد فشار فروش بالا، باید ساختارهای لازم برای آمادگی با چنین رفتارهایی ایجاد شود. ضمن اینکه توسعه نهادهای فعال در بازار می‌تواند به‌عنوان یک ضربه‌گیر از ایجاد ریزش‌های احتمالی جلوگیری کند.
به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، سعید اسلامی بیدگلی در رابطه با آزادسازی سهام عدالت گفت: در حال حاضر حدود ۴۹ میلیون نفر واجد شرایط سهام عدالت وجود دارند که تعدادی از این افراد تصمیم دارند که سهام عدالتشان را به‌طور مستقیم مدیریت کنند. به این معنا که بخش بورسی سهام عدالت که شامل ۳۶ شرکت است، مستقیم به افراد اختصاص پیدا می‌کند و تعدادی دیگر روش غیر مستقیم را انتخاب می‌کنند؛ به این معنا که همچنان مدیریت سهامشان را در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت قرار می‌دهند.

وی در ادامه افزود: افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، احتمالا می‌توانند خرید و فروش سهامشان را انجام دهند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت احتمالا بورسی خواهند شد. به این ترتیب مانند یک صندوق سرمایه‌گذاری یا یک شرکت سرمایه‌گذاری سهام آنها مورد معامله واقع خواهد شد.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: از نظر من مهم‌ترین نکته این است که برای اولین بار تعداد سهامداران در کشور و تعداد فعالان بازار سرمایه به شدت افزایش می‌یابد و این شاید مهم‌ترین مزیت سهام عدالت باشد. اسلامی بیدگلی در ادامه با اظهار این مطلب که فرض دولت و حاکمیت این است که بتواند از طریق سیاست‌های تبلیغی و تشویقی، مردم را به نگهداری این سهام تشویق کند، گفت: زیرا اگر همه این افراد به سمت فروش هجوم بیاورند، حتی به لحاظ فنی هم با چالش مواجه خواهیم شد.

به گفته دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، در حال حاضر می‌دانیم که تعدادی از افراد که دارای سهام عدالت هستند از طبقات متوسط اجتماعی هستند که این ارقام برایشان کلیدی و حیاتی است. بنابراین ممکن است حداقل بخشی از سهامشان را با سرعت بیشتری واگذار کنند.

اسلامی بیدگلی در ادامه تاکید کرد: این موضوع همزمان شده است با زمانی که بازار رشد بسیار زیادی داشته و نگرانی‌هایی درخصوص حرکت‌های اصلاحی بازار وجود دارد. بنابراین چالش‌های سیاست‌گذار در این بخش اندک نیست. وی در ادامه پیشنهاد داد: بنابراین باید یک حداقلی را برای این افراد که به این منابع نیاز فوری دارند، در نظر گرفت. در این راستا همچنین باید ساختارهای لازم بازار برای آمادگی این رفتارها وجود داشته باشد. ضمن اینکه بخش دیگری از طریق توسعه نهادهای فعال در بازار به‌عنوان یک ضربه‌گیر ایجاد شود، تا بازار با ریزش مواجه نشود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید