علائم متضاد از ذخیره‌سازی نفت

دنیای اقتصاد : یکی از مهم‌ترین عواملی که ماه گذشته میلادی منجر به منفی شدن قیمت نفت در آمریکا شد، کمبود فضا برای ذخیره‌سازی نفت شاخص وست‌تگزاس اینترمدییت بود. با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرده موجودی‌ها در هفته منتهی به ۸ مه برای اولین‌بار پس از ۱۵ هفته صعودی، کاهش پیدا کرده است. به گفته این منبع در هفته گذشته موجودی انبارهای نفتی این کشور ۷۴۵ هزار بشکه افت داشته است که می‌تواند اندکی خیال بازیگران بازار نفت را از پر شدن قریب‌الوقوع انبارها راحت کند.

در همین راستا، آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی کرده در نیمه دوم سال جاری میلادی موجودی جهانی انبار‌های نفتی ۵/ ۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. این برآورد به دنبال ظهور نشانه‌های افزایش مصرف در چین و دیگر کشورها انجام شده که منجر به رشد نفت در دو روز پایان هفته شد. با این وجود، داده‌های ردیابی کشتی‌ها در بلومبرگ از رسیدن ۳۰ ابرنفتکش عربستان به بنادر ایالات‌متحده در ماه مه و ژوئن خبر می‌دهد که زنگ خطر را برای بازگشت وضع اضطراری موجودی‌های این کشور به‌صدا درآورده است.

به گفته این منبع، کشتی‌های سعودی حامل بیش از ۵۰ میلیون بشکه نفت عربستان است که حدودا معادل یک‌سوم نفت صادراتی این کشور به آمریکا طی سال ۲۰۱۹ است. همزمان عربستان پس از آنکه در ماه گذشته جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین را با مقام سوم پس از روسیه و عراق عوض کرد، درصدد بازگشت به بازار سنتی تولیدکنندگان خاورمیانه است. سعودی‌ها قیمت نفت صادراتی به اروپا و آمریکا را بیش از بازار آسیا بالا برده‌اند تا به این ترتیب رقابت با روسیه و آمریکا که در توافق اوپک پلاس همکاری زیادی با این کشور داشتند را کاهش دهند. با این وجود کارشناسان معتقدند این امر مستلزم گذر زمان است و ممکن است با بارگیری نفت عربستان در آمریکا، بحران ذخیره‌سازی مجددا گریبانگیر نفت شود.

نفت خام آمریکا در زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷ به وقت تهران) با ۷۱ سنت افزایش معادل ۶/ ۲ درصد به قیمت ۲۷/ ۲۸ دلار در هر بشکه رسید. همزمان نفت برنت نیز ۶۳ سنت رشد کرد تا در قیمت ۷۶/ ۳۱ دلار بر بشکه معامله شود. هر دو شاخص در معاملات دیروز به بالاترین نرخ در بیش از یک ماه گذشته رسیدند.

روند نزولی موجودی‌ها

موجودی انبارهای نفتی با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در چین و کاهش شدید تقاضا برای نفت رو به افزایش گذاشت و شب ۲۰ آوریل به مهم‌ترین عامل سقوط نفت به زیر صفر تبدیل شد. از آن پس، فعالان بازار نفت مدام پیگیر سطح ذخیره‌سازی و موجودی نفت بودند چراکه کارشناسان بر این باور بودند که این انبارها طی چند هفته در آمریکا پر می‌شوند و در اواسط ماه مه (اکنون) فضایی برای ذخیره نفت در دنیا باقی نخواهد ماند. البته این پیش‌بینی‌ها در صورت ادامه روند پیشین ذخیره‌سازی انجام می‌شد و تحلیلگران هشدار می‌دادند اگر چنین امری به واقعیت بپیوندد فاجعه بزرگتری در بازار نفت رخ می‌دهد. با این وجود در چند هفته گذشته سرعت رشد موجودی نفت به‌خصوص در آمریکا کاهش یافت. با وجود انتظار رشد موجودی نفت آمریکا به میزان بیش از ۷ میلیون بشکه، چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا این رقم را تایید نکرد و گفت این انبارها برای اولین‌بار از ژانویه کاهش پیدا کرده است.

به گفته این اداره، در هفته منتهی به ۸ آوریل موجودی نفت ۷۴۵ هزار بشکه افت کرد و به ۵/ ۵۳۱ میلیون بشکه رسید. به گزارش بلومبرگ، انبارسازی نفت در هاب کوشینگ-اکلاهما بیشترین انقباض را در چند ماه گذشته داشته است. با این وجود هنوز نگرانی از پر شدن ذخایر نفتی در آمریکا از بین نرفته است. انبار ذخیره‌سازی نفت در ساحل غربی آمریکا کمتر از ۵ میلیون بشکه فضای خالی دارد. در این منطقه بیش از ۵۸ میلیون بشکه نفت ذخیره شده است. این در حالی است که وضعیت انبارها در ساحل خلیج آمریکا روشن‌تر است. این منطقه که به کمربند پالایشی آمریکا مشهور است ۸۸ میلیون بشکه فضای خالی برای ذخیره‌سازی نفت دارد.

کاهش سرعت رشد انبارهای نفتی در برخی نقاط و افت ذخیره‌سازی در برخی دیگر نشان‌دهنده روند بازسازی توازن بین عرضه و تقاضا است.

از طرفی تولید نفت هم در آمریکا و هم در دیگر کشورهای تولیدکننده رو به کاهش است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این مورد گفته تولید نفت در آمریکا برای ششمین هفته پیاپی کاهش یافته و تقریبا به کمترین میزان در یک سال گذشته رسیده است. همچنین عربستان، امارات و کویت در خاورمیانه سیگنال‌های مثبتی از کاهش تولید بیش از تعهد خود به بازار ارسال کرده‌اند. از سوی دیگر، تقاضا در بسیاری از کشورها در حال رشد است. شرکت بی‌پی از بازگشت مصرف سوخت به حالت عادی در آمریکا سخن گفته و اطلاعات منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد نقاط روشنی در سمت تقاضا در حال ظهور است. بر این اساس، مصرف پالایشگاهی نفت در بزرگ‌ترین واردکننده جهان در ماه آوریل افزایش یافته است.

با پیدا شدن نقاط امیدواری در بازار، بارکلیز پیش‌بینی‌اش از قیمت نفت را ۵ تا ۶ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۲۰ افزایش داد. همچنین این بانک برآورد قیمتی خود برای سال آینده میلادی را نیز ۱۶ دلار افزایش داد.   خبرگزاری رویترز با وجود اینکه بر این باور است که کاهش تولید در آمریکا روند کاهشی ذخیره‌سازی نفت در این کشور را تقویت می‌کند، معتقد است قدرت یافتن بهای نفت خام آمریکا محتمل به‌نظر نمی‌رسد. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد در OANDA به این خبرگزاری گفت: «نفت وست‌تگزاس اینترمدییت تا زمانی که چشم‌انداز اقتصادی در آمریکا بهبود نیابد و ریسک‌های کاهشی کم نشود، همچنان برای شکستن سطح مقاومتی ۳۰ دلار (بر بشکه) تقلا خواهد کرد.»    

خطر سعودی برای نفت آمریکا

در حالی که مازاد عرضه در آمریکا در حال کاهش است، خبری که فعالان را نگران می‌کند حرکت نفتکش‌های عربستانی به سوی سواحل آمریکا است که طی ماه‌های مه و ژوئن به مقصد خواهند رسید. بر اساس گزارش بلومبرگ، این محموله‌ها شامل بیش از ۵۰ میلیون بشکه هستند که معادل یک سوم کل نفت صادراتی عربستان به آمریکا در طول سال گذشته میلادی است.

کارشناسان از این هراس دارند که با رسیدن این نفتکش‌ها به آمریکا مجددا توازن عرضه و تقاضا به‌هم بخورد و موجودی انبارهای نفتی این کشور با رشد شدید مواجه شوند. سندی فیلدن، رئیس بخش پژوهش نفت و فرآورده‌ها در مورنینگ‌استار در این مورد گفته تحویل محموله‌های سعودی به آمریکا می‌تواند موجودی‌ها را به حالت افزایشی بازگرداند که البته این امر به زمانبندی بارگیری آنها نیز بستگی دارد. او می‌گوید: «اگر محموله‌ها در زمانی به خشکی برسند که متوازن با کاهش تولید یا افزایش صادرات نباشد، شاهد افزایش موجودی داخلی خواهیم بود.»

در چند ماه گذشته نفت به دلیل متورم شدن موجودی انبارها ناشی از کاهش تقاضا بر لبه پرتگاه قرار داشت که یک‌بار در ۲۰ آوریل شاهد سقوطش به‌صورت مقطعی بودیم. در آن روز بهای نفت خام آمریکا به منفی ۴۰ دلار بر بشکه رسید که در تاریخ نفت بی سابقه بود. معامله‌گران به هیچ‌وجه نمی‌خواستند سررسید ماه مه این نفت شاخص را نگه دارند چراکه یا فضایی برای ذخیره آن وجود نداشت یا اگر بود، هزینه گزافی  داشت که برای آنها اقتصادی نبود. بر اساس این گزارش، با وجود کاهش تولید آمریکا در شش هفته متوالی، هنوز به اندازه کافی عرضه در بازار وجود دارد تا با رسیدن نفت عربستان، رقابت سختی برای ذخیره‌سازی شکل بگیرد.

پائولا رودریگز کاسیو، تحلیلگر ارشد نفت در ریستاد انرژی در این‌باره می‌گوید: اگر نفتکش‌های سعودی بارگیری شوند، این نفت تمام کاهش تولید از ماه مارس در آمریکا را خنثی خواهد کرد. بنابراین به‌طور موثری نرخ رشد موجودی فعلی ادامه خواهد یافت. از طرفی بازار شاهد تاخیر در بارگیری محموله‌های قبلی نفت عربستان است. برای بعضی کشتی‌ها که به‌طور معمول یک هفته این کار طول می‌کشد، زمان بارگیری به دو هفته رسیده است. به گفته منابع مطلع، این امر به دلیل دشواری در یافتن کشتی‌های کوچک مورد نیاز اتفاق می‌افتد. این گزارش اینطور نتیجه‌گیری می‌کند که با وجود تعمیق تولید عربستان و افزایش قیمت‌ها برای تحویل در ماه ژوئن، تا کاهش واردات نفت آمریکا از عربستان زمان زیادی باقی مانده است. نویسنده این گزارش همچنین بر این باور است که تا رسیدن به یک بهبود واقعی در تقاضا دست‌کم یک سال، اگرنه بیشتر، وقت نیاز است.

با این وجود، عربستان در تلاش است تا تمرکز صادرات نفت خود را که برای مدتی کوتاه طی جنگ نفتی به سمت اروپا یعنی بازار سنتی روسیه و آمریکا چرخیده بود، به آسیا بازگرداند. در ماه گذشته میلادی عربستان به‌طور عجیبی جایگاه بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت به چین را به روسیه و عراق واگذار کرد. با این حال، کارشناسان معتقدند با گذر از جنگ نفتی و با توجه به این موضوع که این کشور بیشترین افزایش قیمت رسمی نفتش را برای بازارهای اروپا و آمریکا قائل شده، عربستان به دنبال بازگشت به بازار سنتی خود در آسیا است. این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با وجود کاهش تولید عربستان، صادرات این کشور به چین در ماه مه ممکن است به دوبرابر سطح ماه میلادی قبل (آوریل) برسد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید