افزایش قیمت نفت سعودی‌ها، روزنه ای برای پایان جنگ

عربستان سعودی قیمت نفت خود را برای خریداران آسیایی کاهش داد و این مساله می‌تواند سیگنالی باشد برای پایان دادن این کشور به جنگ مخرب قیمت‌ها؛ اما در این میان خریداران آسیایی که انتظار این افزایش قیمت را نداشتند، میزان خرید خود را از این کشور کاهش دادند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) و به نقل از بلومبرگ، افزایش قیمت نفت عربستان سعودی برای خریداران آسیایی آنها را غافلگیر کرده است؛ چرا که این خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت‌های نفت سعودی را داشتند.

بر اساس این گزارش ، درست پس از این که اخبار مثبتی در زمینه تقاضا شنیده شده است و گفته می‌شود چین خرید نفت خود را بیشتر خواهد کرد، پادشاهی سعودی تصمیم به افزایش نرخ‌ها گرفته است.

این در حالی است که خریداران میلی به خرید نفت با قیمت‌های بالا را ندارند و میزان سفارش خود را از بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک کاهش داده‌اند.

قیمت‌گذاری نفت آرامکو عربستان به این صورت است که خریداران، میزان سفارش، زمان آن و نحوه تحویل را معین می‌کنند و این شرکت نیز پس از آن قیمت‌های خود را مشخص می‌کند.

طی این هفته اما عربستان سعودی بر خلاف پیش‌بینی‌ها قیمت شاخص نفت سبک شرکت آرامکو با عنوان «Arab light» را برای تحویل در آسیا ۱.۴ دلار به ازای هر بشکه افزایش داده است.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای نفت در آسیا در حال رشد است؛ اما آثار شیوع ویروس کرونا همچنان وجود دارد و میزان تقاضا هنوز با زمان پیش از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد.

در چین رانندگان به خیابان‌ها بازگشته‌اند و این موضوع، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را به افزایش خرید مجاب کرده است. پالایشگاه‌های خصوصی آسیا نیز فعالیت خود را تا حدودی آغاز کرده‌اند و هند هم در این ماه تقاضای خود را برای نفت افزایش داده است.

در نتیجه معامله‌گران بر این باورند که افزایش قیمت‌ها توسط عربستان، می‌تواند نشانه‌ای باشد برای تغییر استراتژی کلی این کشور در خصوص بازار نفت.

گفتنی است، عربستان سعودی به عنوان رهبر بالقوه اوپک، توافقی را در اوپک پلاس امضا کرده است که بر اساس آن تولید کشورهای اوپک پلاس، باید چیزی در حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش یابد تا با ترمیم ده درصدی افت تقاضا بازار را به تعادل برساند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید