آخرین اخبار از واگذاری‌ها

دنیای اقتصاد : نخستین دوره از واگذاری سهام دولتی و خروج از بنگاه داری در حالی از هفته آینده یعنی ۱۴اردیبهشت ماه با پذیره نویسی نخستین صندوق سرمایه گذار قابل معامله (ETF) مالی و بانکی آغاز خواهد شد که در این راستا رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی به ارائه توضیحات بیشتر پرداخت.
علیرضا صالح، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به عرضه واحدهای نخستین صندوق ETF تحت عنوان واسطه‌گری مالی که شامل سه بانک و دو شرکت بیمه می‌شود، بر قدرت مدیریت دولت بر صندوق حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: از سال ۱۴۰۰ به بعد دولت حق مدیریت ندارد و یک‌دهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریده‌اند، جایگزین دولت می‌شوند. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: در این راستا امیدوارم که تا سال ۱۴۰۰ مجمع الکترونیکی یا رای‌گیری الکترونیکی توسط بورس راه‌اندازی شود. وی به مردم توصیه کرد: اساسنامه و امیدنامه صندوق را بخوانند تا متوجه شوند مدیریت صندوق فعال نیست و مدیر نمی‌تواند سهام بانک را خرید و فروش کند و فقط سود سهام را پرداخته و بازارگردانی می‌کند.

صالح در ادامه با بیان اینکه دولت قصد دارد سهام خود در شرکت‌های دولتی را در قالب دو گروه عرضه کند، توضیح داد: گروه اول شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر در بورس وجود دارند که شامل سه صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش حدودا ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود. رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: برخی شرکت‌ها هم شرکت‌های مادرتخصصی مانند ایمیدرو و ایدرو هستند که مجموع آن را در قالب یک هلدینگ یا شرکت سرمایه‌گذاری در بورس پذیرش می‌کنیم. باید در نظر داشت که بورس استانداردهایی دارد که اگر یک شرکت آنها را رعایت نکند، نمی‌تواند وارد این بازار شود و هدف ما این است که اطلاعات افشا نشده‌ای در صورت‌های مالی شرکت‌هایی که سهام آنها را عرضه می‌کنیم، وجود نداشته باشد. حداقل تا شش ماه آینده دو یا سه هلدینگ به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار خواهیم کرد.

عرضه سرخابی‌ها در بورس تا مردادماه
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در بخشی دیگر از اظهاراتش به واگذاری سرخابی‌ها اشاره کرد و گفت: واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس از سنوات گذشته مطرح است و در این راستا جلسات متعددی با حضور وزیر ورزش و جوانان و کارشناسان در وزارت ورزش صورت گرفته است. به گزارش روابط عمومی خصوصی‌سازی، صالح با مهم خواندن آماده‌سازی بنگاه‌های این دو باشگاه از نیمه دوم سال ۹۸ اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف می‌بایست حساب و کتاب‌های سرخابی‌های پایتخت را روشن کنیم.

وی با اعلام این خبر که دو ورزشگاه را به نام سرخابی‌ها ثبت کرده‌ایم، توضیح داد: سند ساختمان‌های در اختیار این دو باشگاه به نامشان ثبت نشده بود و با توجه به برنامه زمانی که در هیات واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی داشتیم، در این خصوص جلسات متعددی را با وزارت ورزش و جوانان برگزار کردیم. این مقام مسوول در سازمان خصوصی تایید کرد: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تا مرداد ماه در بورس مورد پذیرش قرار خواهند گرفت و در این ارتباط اقدامات لازم انجام شده است.

صالح درخصوص روند واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوص این نکته را مورد توجه قرار داد: دارایی‌ها و برند باشگاه پرسپولیس مشخص شده و در ادامه ارزش‌گذاری برای باشگاه پرسپولیس صورت گرفته است. صالح توضیح داد: در این راستا باشگاه پرسپولیس برند ۴۵ طبقه خود را در اداره مالکیت معنوی شرکت‌ها ثبت کرده و در حال ارزیابی است. وی درخصوص وضعیت آبی‌پوشان پایتخت نیز گفت: برای باشگاه استقلال نیز، بررسی دارایی‌ها و ارزش‌گذاری این باشگاه درحال انجام است، ضمن اینکه پنج طبقه از برند باشگاه استقلال به ثبت رسیده و ۴۰ طبقه دیگر در حال ثبت است.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه بیان کرد: با اهدای ساختمان‌ها و دو زمین به سرخابی‌ها به‌طور عملی دارایی‌های استقلال و پرسپولیس از بدهی‌های آنها بیشتر می‌شود و ورشکست نمی‌شوند. عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی نیز با تاکید بر واگذاری دو باشگاه تا نیمه نخست سال جاری در بورس عنوان کرد: در مرحله اول باید تجدید ارزیابی دارایی‌ها و برند دو باشگاه انجام می‌شد تا گزارش توجیهی افزایش سرمایه تهیه و بعد از آن بتوان توسط مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه دو شرکت را تصویب کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید