طلا نزولی شد

دنیای‌اقتصاد : شاخص دلار مجددا در آستانه ورود به کانال ۱۰۰ واحدی قرار گرفته بود و حول آن نوسان می‌کرد اما مداوم مانند یک جریان متناوب رفت و برگشت زیادی به ثبت رساند و بازهم به زیر ۱۰۰ واحد افت کرد. اونس طلا نیز با کاهش شدید خود به زیر ۱۶۸۰ دلار نیز سقوط داشت، ولی در نهایت بالای این مرز به‌کار خود در بازارهای جهانی پایان داد.
درحالی‌که شاخص دلار و طلا در بازارهای جهانی نزولی شدند، بازارهای سهام تقویت شدند. در وال‌استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی‌که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز اینداستریال اوریج» ۹۹/ ۲ درصد صعودی شد.

شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۶۸/ ۲ درصد افزایش تا سطح ۵۶/ ۲۸۴۷ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۳۸/ ۱ درصدی در سطح ۱۴/ ۸۶۵۰ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۸۲/ ۲ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶/ ۵۸۷۶ واحد بسته شد. شاخص «کک۴۰» بورس پاریس نیز با صعود ۴۲/ ۳ درصدی در سطح ۰۱/ ۴۴۹۹ واحد بسته شد.

در این میان، نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد جهان، در پی گسترش ویروس کرونا همچنان وجود دارد.

به گزارش «ایسنا» صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی ۳ درصدی جهان در سال‌جاری تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا خبر داده که در این بین نرخ رشد پیش‌بینی شده برای آمریکا حدود منفی۶ درصد بوده است.

بانک جی‌پی‌مورگان، بزرگ‌ترین بانک آمریکا نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم امسال به منفی ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. پیش‌تر این بانک در گزارش قبلی خود رشد اقتصادی منفی ۲۵ درصدی را برای اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال‌جاری پیش‌بینی کرده بود.

از سوی دیگر رشد اقتصادی چین تحت‌تاثیر شیوع کرونا در سه ماهه نخست امسال به منفی ۸/ ۶ درصد رسیده که این رقم، بدترین عملکرد ثبت شده اقتصاد چین از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

سرعت شیوع کرونا در برخی از مناطق کاهشی شده تا جایی که نرخ مرگ و میر روزانه در آمریکا و انگلیس نزولی شده و شمار مبتلایان در فرانسه و چین کاهش داشته است. در اسپانیا، اتریش، دانمارک و ایتالیا برخی از کسب‌وکارها فعالیت خود را به‌صورت محدود از سر گرفته‌اند.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق‌تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ‌کدام از بحران‌های قبلی نیست. جیمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل در بانک آی‌ان‌جی گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب‌وکارها در آمریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی آمریکا تا منفی ۱۳ درصد نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب‌وکارها و فاصله‌گذاری‌ها خواهیم بود.

برخی دولت‌ها نیز به کمک‌های بیشتر به شهروندان خودرو آورده‌اند.

دولت کانادا با تخصیص یک بسته بزرگ حمایتی جدید اعلام کرده است که تا ۷۵ درصد حقوق کارکنان بیکار شده بر اثر کرونا را پرداخت خواهد کرد. به‌دنبال تعطیلی بخش بزرگی از کسب‌وکارها در نتیجه شیوع گسترده کرونا، نرخ بیکاری کانادا در ماه مارس با ۲/ ۲ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۸/ ۷ درصد رسید که این رقم، بالاترین نرخ بیکاری از اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید