ادامه سقف‌شکنی در فرابورس

دنیای‌اقتصاد : شاخص کل فرابورس ایران دیروز هشتمین رشد متوالی را تجربه کرد و این‌بار با افزایش حدود ۱۷۰ واحدی (معادل ۳/ ۲ درصد) رکورد قبلی این نماگر را ارتقا بخشید. به این ترتیب رشد آیفکس از ابتدای سال به ۶/ ۱۴ درصد رسید. همزمان، اوراق خزانه در پی تداوم رشد تقاضا به روند صعودی خود ادامه دادند. امتیازهای وام مسکن نیز از فشار یکدست فروش رهایی یافتند و در برخی از سررسیدها با رشد قیمت مواجه شدند.
در مجموع طی معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران شاهد دادوستد ۲ میلیارد و ۵۱۲ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲۷۷۶ میلیارد تومان در سه بازار اول، دوم و پایه فرابورس (معاملات خرد) بودیم. در این میان از ۱۱۶ نماد معامله‌شده، ۱۰۲ نماد روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند و از این بین در ۷۱ نماد فرابورسی نیز شاهد صف خریدی به ارزش ۶۱۸ میلیارد تومان بودیم. در مقابل تنها یک سهم، یعنی «غدیس»، با صف فروشی به ارزش ۸/ ۱۳ میلیارد تومان مواجه شد. رشد ۳/ ۲ درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز درحالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، تولید نیروی برق دماوند، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولادهرمزگان جنوب بیشترین تاثیر در رشد شاخص کل را برعهده داشتند. امروز (چهارشنبه ۲۰ فروردین) ۱۰ درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین شرکت به تعداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم در دامنه قیمتی ۱۱ هزار ریال تا ۱۲ هزار ریال در نماد «صبا» در بازار اول فرابورس به روش ثبت‌سفارش به عموم خریداران اعم از حقیقی و حقوقی عرضه اولیه می‌شود.  با توجه به نقدینگی مورد نیاز حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی می‌توان انتظار داشت بیش از ۹۰۰ هزار تومان سهم به هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی اختصاص یابد.

فرابورس ایران دیروز شاهد تغییر خالص مالکیت به سمت بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع ۲۹۳ میلیون و ۴۴۲ هزار سهم به ارزش افزون بر ۳۲۳ میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی‌ها به مسیر سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۱۵۶ میلیون سهم «بجهرم» به ارزش تقریبا ۶۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «دماوند» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ تومان بود. سهام شرکت توسعه و عمران استان کرمان نیز در این روز شاهد جابه‌جایی ۵۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود.  در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان با بیشترین خالص فروش از سوی حقیقی‌ها مواجه شد. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهم «زگلدشت» به ارزش حدود ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۴/ ۷ میلیارد تومان را تجربه کرد.

تداوم کاهش نرخ در بازار بدهی
در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز روز گذشته شاهد دادوستد بیش از ۲۶ میلیون و ۳۵۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۵۶۶ میلیارد تومان در ۱۹۶۷ نوبت معاملاتی بودیم. در این میان افزون بر ۸۰۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش  ۶۲ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. ۳۲ سررسید فعال «اخزا» در این روز ضمن رشد در محدوده قیمتی ۶۸ تا ۹۹ هزار تومانی نوسان کردند. شرایطی که سبب رشد حدودا یک درصدی میانگین قیمت «اخزا»ها شد و به دنبال آن متوسط نرخ سود موثر این اوراق نیز با کاهش ۸/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز دوشنبه به کانال ۱۷ درصد وارد شد. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۸/ ۳ درصدی به «اخزا۸۱۳» اختصاص پیدا کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید