شاخص بورس در قله تاریخی

دنیای‌اقتصاد : طی روز گذشته شاخص کل بورس تهران حدود ۲۰ هزار واحد دیگر به ارتفاع خود افزود و در محدوده ۵۶۷هزار و ۵۷۴واحد متوقف شد که این امر همزمان دو رکورد جدید در کارنامه بازار سهام را به دنبال داشت. رکورد اول مربوط به بیشترین رشد مقداری دماسنج اصلی بازار سهام طی یک روز است. پیش از این هیچ‌گاه این نماگر رشدی در محدوده ۲۰هزار واحدی را در یک جلسه معاملاتی تجربه نکرده بود.
رکورد دوم اما ثبت یک قله جدید در کارنامه بورس تهران است. پیش‌تر در نیمه اسفند ماه نماگر اصلی بازار سهام به ارتفاع ۵۵۵ هزار واحدی دست یافته بود. اما با گسترده‌تر شدن شیوع ویروس کرونای جدید از این سطوح عقب‌نشینی کرد و حتی در روزهای پایانی سال ۹۸ با افت بیش از ۱۰ درصدی ابرکانال ۵۰۰ هزار واحدی را هم واگذار کرد. اما به واسطه رشد ۶/ ۳درصدی روز گذشته شاهد رسیدن شاخص کل بورس تهران به ارتفاع ۵۶۷ هزار و ۶۰۰ واحد بودیم.

طی روز گذشته سهامداران حقیقی در بین صنایع بورسی بیشترین اقبال را به گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی نشان دادند. به‌نظر می‌رسد رشد پرشتاب قیمت نفت از سطوح قیمتی بسیار پایین موجب اقبال دوباره بورس‌بازان به سهام گروه‌های پتروشیمیایی و پالایشی شده است.

در همین راستا شیمیایی‌ها دیروز رشد ۷/ ۳ درصدی شاخص صنعت را تجربه کردند. در این گروه «فارس» به‌عنوان باارزش‌ترین نماد بازار سهام نیز با رشد ۷/ ۳ درصدی همراه شد تا با اثرگذاری نزدیک به ۱۲۰۰ واحدی بر شاخص کل در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر دماسنج اصلی بورس قرار گرفت. بانک‌ها نیز طی روز گذشته رشد ۱/ ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. در پایان معاملات روز گذشته تمام نمادهای بانکی با مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) همراه بودند. فرآورده‌های نفتی نیز طی روز گذشته با رشد بیش از ۸/ ۴ درصدی نماگر صنعت همراه شدند. در پایان بازار تمام نمادهای این صنعت هم با صف‌های سنگین خرید همراه بودند.

فلزات اساسی دیگر گروهی بود که اقبال بالای معامله‌گران را تجربه کرد و با رشد ۷/ ۳ درصدی شاخص صنعت همراه شد. دو نماد بزرگ این صنعت، یعنی «فولاد» و «فملی» به واسطه رشدهای بالای ۴ درصدی قیمت پایانی در جایگاه‌های دوم و سوم نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل قرار گرفتند. این دو نماد در مجموع موجب حمایت ۱۸۳۹ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران شدند.

در میان اخبار مهم روز گذشته صحبت‌های معاون بازار بورس اوراق بهادار درخصوص عرضه‌های اولیه قرار داشت. وی ضمن خبر دادن از اینکه اگر شرایط فراهم شود احتمالا در اواخر فروردین در بورس تهران عرضه اولیه یک شرکت، انجام می‌گیرد؛ گفت: مراحل پذیرش شستا در بورس تهران در دست انجام است و تلاش داریم که سهام سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در فروردین‌ماه عرضه اولیه شود. به گفته محمود گودرزی در صورت مهیا شدن چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شستا، نخستین عرضه اولیه بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۹ خواهد بود. این درحالی است که پیش‌تر مدیرعامل صبا تامین، به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، اعلام کرده که درحال طی مراحل قانونی عرضه اولیه هستیم و امیدواریم به زودی عرضه اولیه سهام صباتامین در فرابورس عملیاتی شود.

روز گذشته «ثفارس» به علت رشد قیمتی بالا گزارش شفاف‌سازی منتشر کرد. این نماد از آخر بهمن ماه تا دیروز به‌طور مداوم با صف خرید همراه بوده و رشد ۱۵۰ درصدی را تجربه کرده است. در این مدت گاه تقاضا برای خرید «ثفارس» چنان بالا بوده که عرضه‌کننده‌ای وجود نداشته و به علت به حد نصاب نرسیدن حجم مبنا، قیمت پایانی (متوسط قیمت سهم در طول یک جلسه معاملاتی) در برخی از روزها تغییرات زیادی نداشته است. در گزارش این شرکت ضمن اشاره به عدم تغییر با اهمیت در فعالیت آمده است که به نظر می رسد نوسان قیمت سهام شرکت طی روزهای معاملاتی اخیر حاصل از تحلیل شخصی سهامداران محترم است. «ثفارس» در ادامه شفاف‌سازی افزود: همچنین لازم به توضیح است افزایش قیمت سهم این شرکت با توجه به تحلیل‌های انجام شده فراتر از حد معمول است. بنابراین به سهامداران توصیه می‌شود در خرید و فروش سهام این شرکت دقت لازم را داشته باشند.

طی روز گذشته سرمایه‌گذاری نیرو خبر از تصویب افزایش سرمایه ۱۲ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی در جلسه هیات‌مدیره داد. افزایش سرمایه «ونیرو» تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت نخواهد رسید. در اطلاعیه‌ای دیگر «افق» نیز خبر از تایید افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور طرح توسعه توسط حسابرس داد.

دیروز «زدشت» نیز به علت ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده به مدت حداکثر ۲ روز کاری متوقف شد. این نماد در گزارش افشای اطلاعات با اهمیت خود گفت: پروژه احداث باغ گردو ۹۵ هکتاری با اهداف استفاده بهینه از منابع آب و خاک اراضی شرکت، افزایش سهم بازار، افزایش درآمدها، مقابله با خشکسالی و تغییر الگوی کشت با توجه به نیاز شرکت است. این پروژه از بهمن ۹۸ آغاز شده و پایان سال جاری به اتمام می‌رسد. مبلغ سرمایه‌گذاری این پروژه نزدیک به ۲۸ میلیارد تومان است که منابع مالی پروژه مذکور ۷۲ درصد از محل آورده نقدی سهامداران و ۲۸ درصد مابقی از محل خرید زمین تامین خواهد شد. این پروژه در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید و در سال نهم به حداکثر میزان تولید خود یعنی ۵/ ۴ تن در هکتار خواهد رسید.

همچنین دیروز دو انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو و انجمن همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازی، هفته گذشته از دو وزیر صنعت و بهداشت، استاندار تهران و رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا خواستند خطوط تولید خودروسازان تا اوایل اردیبهشت تعطیل شود.

بر همین اساس، اعلام شد تا جمعه هفته آینده ۲۲ فروردین، فعالیت شرکت‌های قطعه ساز به‌منظور فرصت پیاده‌سازی پروتکل‌های بهداشتی در خطوط تولیدی قطعه سازان به تاخیر می افتد تا پس از آن شروع تولید زنجیره تامین قطعه‌سازی با تمام ظرفیت و با رعایت کلیه الزامات و نکات بهداشتی مورد نظر صورت پذیرد. این اطلاعیه به مدیران عامل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور نیز ارسال شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید