صعود طلا با سقوط بورس/ نوسان بهای طلا هماهنگ با تحولات ژئوپلتیک

امروزه، با وجود بازارهای مالی متعدد مانند بورس یا اوراق قرضه، هنوز هم طلا یک دارایی قابل اعتماد برای بسیاری از سرمایه‌داران محسوب می شود.

به گزارش سایت طلا به نقل از هاو استاف ورکز، پیش از دلار، یورو و حتی ین، طلا وجود داشت. هزاران سال است که زیبایی و کمیابی طلا آن را به یک ارز حقیقی جهان بدل کرده است. نخستین سکه ها به  سال ۵۵۰  پیش از میلاد بازمی گردد و ارزهای مدرن کاغذی با پشتیبانی «استاندارد طلا» در قرن ۲۰ وارد بازار شد.

امروز، هنوز هم سرمایه گذاران طلا را یک «پناهگاه امن» نهایی می بینند، کالایی که ملموس بوده و ارزش خود را در مقایسه با سرمایه گذاری های کاغذی مانند پول نقد، سهام و اوراق قرضه حفظ می کند. به همین دلیل هرگاه ترس و عدم اطمینان در مورد آینده اقتصادی ایجاد شود، شروع به دیدن تبلیغات تلویزیونی و آنلاین برای خرید سکه های طلا می کنید. و هنگامی که تقاضا برای خرید طلا افزایش می یابد، قیمت آن نیز بالا می رود.

جیمز وایکوف، تحلیلگر ارشد بازار فلزات کیتکو در این باره می کوید: «هر زمان عدم اطمینان بازار، ناشی از عدم اطمینان ژئوپلیتیکی باشد، قیمت طلا افزایش خواهد یافت». این مساله می تواند دلایل افزایش بهای طلا در اوایل قرن ۲۱ را توضیح دهد. در اواخر سال ۲۰۰۰، هنگامی که بازار سهام روندی صعودی داشت و حباب دات‌کام(dot-com) نیز هنوز نترکیده بود، طلا تنها با قیمت ۲۷۱.۶۵ دلار در هر اونس معامله میشد.

اما در ابتدای سال ۲۰۰۱، شروع  رکود اقتصادی و حملات ۱۱ سپتامبر موجی از سرمایه گذاران را به سوی خرید طلا کشاند. در اوت ۲۰۱۱، تنها چند سال ابتدایی رکود بزرگ اقتصادی و پس از یک دهه جنگ علیه ترور، سرمایه گذاران عصبی بهای جهانی طلا را به بالاترین میزان خود تا آن زمان یعنی ۱،۹۱۷.۹۰ دلار در هر اونس رساندند.
 

* آیا در زمان آشفتگی‌های اقتصادی باید طلا بخریم؟

حتی اگر طلا ارزش خود را در درازمدت بخصوص در مقایسه با ارزهای کاغذی که در معرض تورم هستند، حفظ کند، اما سرمایه گذاری کوتاه مدت در این فلز گرانبها می تواند خطرناک باشد. قیمت طلا طبق شرایط اقتصادی جهان و احساسات سرمایه گذاران -دقیقاً مانند سهام یا سایر سرمایه گذاری ها-  صعود یا سقوط می کند.

فقط به اتفاقاتی که در فوریه و مارس ۲۰۲۰ روی داده، نگاه کنید. باتوجه به رشد ترس فراگیر از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی، سرمایه داران به سوی طلا به عنوان یک پناهگاه امن هجوم آورده و همین امر بهای این فلز زرد را افزایش داده است. در تاریخ ۴ مارس، قیمت طلا به ۱۷۰۰ دلار در هر اونس رسید!

و منطق می گوید مادامی که بازار بورس در سراشیبی است، تعداد بیشتری از مردم به خرید طلا رو آورده و همین امر بهای آن را بیشتر و بیشتر می کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید