بازار سرمایه و مسوولیت اجتماعی

رضا توسلی/ عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه
اجرای تامین مالی هدفمند با بهره‌گیری از ابزار نوین مالی در بستر بازار سرمایه برای مقابله کرونا در قالب مسوولیت اجتماعی بستر‌سازی شده و اوراق گواهی نیکوکاری در قالب دو نماد ‌‏«کرونا۱» و «کرونا۲» از طریق بازار فرابورس ایران منتشر می‌شود. وفق قانون ارزش اسمی هر ورقه ۱۰ هزار ریال بوده و حداقل حمایت تامین‌کنندگان حقیقی و حقوقی یک ورقه است. یعنی افراد می‌توانند با خرید حداقل یک ورقه به ارزش ۱۰ هزار ریال در این طرح با هدف نیکوکارانه یک نماد ملی در حوزه مسوولیت اجتماعی شفاف شرکت کنند. اما هدف اصلی حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی، بهبود و توسعه عملکرد شرکت‌ها، ایجاد شفافیت و پاسخگویی هیات‌مدیره در برابر ارزش ذی‌نفعان و سهامداران و جامعه است. مزایای با اهمیت حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی نیز به سه بخش تقسیم می‌شود: مزایای شرکت، سهامداران و اقتصاد ملی
مزایای شرکتی:
۱- موافقت با اصول حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی می‌تواند مزایایی هم برای صاحبان و هم برای مدیران شرکت‌ها داشته باشد و سطح شفافیت سازمانی را افزایش دهد.

۲- بهبود دسترسی به بازارهای سرمایه و بازارهای مالی.

۳- کمک به باقی‌ماندن در محیط به‌ شدت رقابتی (از طریق ادغام، مالکیت، مشارکت و کاهش ریسک).

۴- فراهم‌ کردن سیاست خروج (exit policy) و اطمینان‌یافتن از انتقال بی‌دردسر ثروت و دارایی‌های خانوادگی از یک نسل‌به‌نسل دیگر، همچنین کاهش احتمال وقوع تعارض بر سر عایدی‌ها (برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است).

نکته قابل تامل: اتخاذ روش‌های کارآمد حاکمیت شرکتی و پذیرش مسوولیت اجتماعی از طرف شرکت‌ها سبب می‌شود کنترل داخلی شرکت‌ها بهتر انجام شود و بهره‌وری شرکت افزایش یابد و نهایتا راه را برای امکان رشد شرکت‌ها، توانایی جذب سرمایه‌گذاران (در سطح ملی و خارج از کشور) و نیز کاهش هزینه‌های ناشی از وام یا بدهی شرکت‌ها هموار کند. ازسوی‌دیگر، بسیاری از کسب‌وکارهایی که به‌دنبال سرمایه و منابع جدید هستند، اغلب در مواقع بحرانی خود را مجبور می‌بینند که به‌طور جدی «حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی» را بپذیرند و ساختار شرکتشان را دوباره براین اساس تشکیل بدهند. بازگشت آرامش و روال عادی بازار در هنگامی که بنیان‌گذاران خود را در نقش سرمایه‌گذار و شرکای بالقوه‌ می‌بینند اطمینان بیشتری برای سرمایه‌گذاری و گسترش عملکرد شرکت خواهند داشت. مزایایی که برای سهامداران دارد:

۱- فراهم‌کردن انگیزه‌های مناسب برای مدیریت و هیات‌مدیره به‌منظور پیگیری اهدافی در راستای منافع شرکت

۲- تسهیل فرآیند نظارت موثر بر مدیران

۳- تضمین امنیت بیشتر به سهامداران در مورد سرمایه‌شان

۴- اطمینان‌دادن به سهامداران از اینکه به‌اندازه کافی از تصمیمات مربوط به مسائل اساسی شرکت (مانند اصلاحات قانونی یا قوانین مربوط به ادغام، فروش دارایی‌ها و نظایر آن) آگاه خواهند شد.

مزایایی که برای اقتصاد ملی دارد:
تمامی شواهد تجربی و همچنین تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند، حاکمیت شرکتی و پذیرش مسوولیت‌های جامعه را تایید می‌کنند. این پژوهش‌ها دریافته‌اند بیش از ۸۴درصد سرمایه‌گذاران سازمانی جهان حاضرند برای سهام یک شرکت با حاکمیت شرکتی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی خوب، پول زیادی پرداخت کنند، اما در شرکتی که از لحاظ حاکمیت شرکتی و عدم پذیرش مسوولیت دارد و در این حوزه ضعیف عمل می‌کند (با وجود سابقه مالی خوب)، سرمایه‌گذاری نکنند. موافقت با اصول حاکمیت شرکتی و پذیرش مسوولیت اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای ارزش شرکت‌ها بازی کند. حالا که پذیره‌نویسی و فرآیند تامین مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق فرابورس آماده شده است، این اقدام هدفمند نماد مسوولیت اجتماعی در کشور شده است، اعتبار لازم برای اجرای شیوه‌های حاکمیت شرکتی و مسوولیت اجتماعی برای همگان وجود دارد و استقبال تمام شرکت‌ها و تشکیلات اقتصادی کشور که درگیر این موضوع است، باید حمایت حداکثری در زمان اعلامی فرابورس بابت این ابزار جدید مالی که در دسترس است، انجام شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید