افت‌وخیز طلا در بازار مواج

دنیای اقتصاد : گرچه افت بازارهای سهام به طور معمول به نفع تقاضا و قیمت طلا بوده؛ اما از سوی دیگر افت شدید ارزش سهام موجب شده سرمایه‌گذاران به فکر فروش طلا برای نقد کردن دارایی خود بیفتند. برخی به فکر سود بردن از احیای بازار سهام هستند، برخی نیز به اوراق کوتاه مدت پناه بردند که به همین دلیل بازدهی این اوراق در سه روز هفته افت ۳۰ درصدی را تجربه کرد.
رابطه بین افزایش تقاضا برای اوراق و بازدهی آنها، رابطه‌ای معکوس است به این ترتیب که با افزایش تقاضا برای اوراق و متعاقبا افزایش قیمت آنها، بازدهی اوراق کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه کاهش چشمگیر بازده اوراق کوتاه مدت در هفته گذشته، نشان‌دهنده سرازیر شدن سرمایه‌ها به این بازار بوده است.  به نظر می‌رسد حداقل در افق کوتاه مدت تمایل سرمایه‌گذاران برای نگهداری پول نقد و دارایی‌های نقدشونده افزایش پیدا کرده است، رفتاری که در دهه‌های گذشته نیز در بازه‌های زمانی قبل از رکودهای بزرگ رخ داده بود.

پیش‌بینی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران
درحالی‌که سرمایه‌گذاران مین‌استریت پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا در روزهای آینده صعودی خواهد بود، اما تحلیلگران وال‌استریت درباره روند قیمت طلا اختلاف نظر دارند.  از زمان گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، بازارهای سهام در حالت تدافعی قرار گرفته‌اند. سرمایه‌گذاران به شدت نگران تبعات کرونا بر رشد اقتصادی جهان هستند. به نظر می‌رسد تحلیلگران بازار طلا به دلیل نوسانات شدید قیمت این فلز ارزشمند، تا حد زیادی سردرگم شده‌اند. در نظرسنجی این هفته ۱۵ تحلیلگر وال‌استریت شرکت کردند که ۶ نفر معادل ۴۰ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و همین تعداد نیز پیش‌بینی کردند قیمت طلا با کاهش روبه‌رو خواهد شد. سه نفر معادل ۲۰ درصد نیز گفتند قیمت طلا تغییری نخواهد داشت. در نظرسنجی آنلاین از خرده‌فروشان مین‌استریت نیز ۱۴۳۴ نفر شرکت کردند که ۸۷۳ نفر معادل ۶۱ درصد اعلام کردند قیمت طلا با افزایش روبه‌رو می‌شود، ۳۶۳ نفر معادل ۲۵ درصد به کاهش قیمت طلا رای داده‌اند و ۱۹۸ نفر معادل ۱۴ درصد به عدم تغییر قیمت طلا رای دادند. در نظرسنجی هفته گذشته اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت طلا رای داده بودند، ولی روند معاملات طی هفته جاری به شدت نزولی بود.

شکاف بین افزایشی‌ها و کاهشی‌ها
برخی از کارشناسان معتقدند، طلا با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد. افت بازارهای جهانی به ضرر طلا نیز بوده است. اما اکنون نقدینگی زیادی در بازار وجود دارد. حتی اگر بازارهای بین‌المللی با رونق و رشد روبه‌رو نشوند، اما احتمالا طلا روند صعودی را مجددا آغاز خواهد کرد. در این صورت، قیمت طلا هفته آینده بار دیگر به سطح ۱۶۲۰ دلار باز خواهد گشت. بهترین خبر برای طلا طی هفته جاری عملکرد آن نسبت به شاخص S&P۵۰۰ است. طلا همواره ارزش از دست رفته خود را نسبت به بازار سهام به دست آورده است. حتی با کاهش مجدد قیمت طلا و ورود به کانال ۱۵۰۰ دلاری، می‌توان نسبت به بهبود شرایط بازار طلا امیدوار بود. نرخ بهره منفی اوراق قرضه آمریکا می‌تواند یک زمینه کاملا مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا باشد. اکنون که نرخ بازدهی اوراق کوتاه مدت نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده است، طلا به عنوان یکی از بازارهای جانشین، می‌تواند نقدینگی بازار را به سمت خود جذب کند.  نشست هفته آینده کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا تاثیر مهمی بر قیمت طلا خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو در نشست هفته آینده خود بار دیگر نرخ بهره را کاهش دهد؛ البته چنانچه وضعیت گسترش ویروس کرونا تداوم داشته باشد. مخالفان افزایش قیمت طلا نیز معتقدند قیمت طلا احتمالا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد و سپس با افزایش همراه می‌شود.

افزایش ارزش دلار می‌تواند فشار بیشتری بر قیمت طلا وارد کند. این احتمال وجود دارد که سیاست‌های جدید فدرال رزرو موجب تقویت شاخص سهام شود و این مساله به ضرر طلا خواهد بود. شاید بانک‌های مرکزی جهان برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود مجبور به فروش ذخایر طلا شوند که این مساله نیز بر روند قیمت اونس اثر خواهد گذاشت و می‌تواند موجب کاهش مقطعی قیمت فلز زرد شود.  فیل فلین کارشناس بازارها در مورد وضعیت طلا و عناصر تاثیرگذار بر آن در آینده کوتاه مدت بر این باور است که احتمالا در هفته آینده نیز شاهد کاهش ارزش طلا خواهیم بود. فلین دلیل اصلی استدلال خود را احتمال افزایش نقدینگی در بازارها عنوان کرده است. او بر این باور است که با توجه به ادامه شیوع کرونا در سطح جهان، بانک‌های مرکزی مهم در جهان برای افزایش نقدینگی خود برای مقابله با ویروس کرونا دست به فروش طلا خواهند زد که این اتفاق می‌تواند روند قیمتی طلا را در مسیر نزولی قرار دهد. همچنین از سوی دیگر روسیه نیز که از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر طلا در جهان است، ممکن است برای عبور بی خطر از جنگ نفتی که این روزها با عربستان دارد، دست به فروش بخشی از ذخایر طلای خود بزند. به هر حال به نظر می‌رسد، به دلیل حضور نیروهای بسیار گسترده در بازارها و همچنین نوسانات شدید قیمت طلا در هفته اخیر، کارشناسان نظرات متفاوتی از هم دارند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات

1 نظر بر روی این خبر وجود دارد.


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید