دلار به پیش‌بینی‌ها «نه» نگفت

دنیای اقتصاد : در چهارمین روز هفته، دلار نتوانست سطح مقاومتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را بشکند و در جهت کاهشی قرار گرفت. دیروز شاخص ارزی ۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۵ هزار و ۴۳۰ تومان رسید. این افت از آن جهت برای بسیاری از معامله‌گران غیرمنتظره نبود که روز دوشنبه با نزدیکی به مرز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، بسیاری از آنها احتمال افزایش فروش‌ها را داده بودند. پیش‌بینی آنها مبتنی بر یک الگوی گذشته‌نگر بود که در دو هفته اخیر هر زمان قیمت دلار به مرز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نزدیک می‌شد، فروش‌ها شدت می‌گرفت. در واقع روز سه‌شنبه بازار از این الگو پیروی کرد و پیش‌بینی دسته‌ای از معامله‌گران فنی را برآورده کرد.
دلار به پیش‌بینی‌ها «نه» نگفت
این افت در شرایطی رخ داد که برخی ازمعامله‌گران انتظار داشتند، دلار سنت‌شکنی کند و با توجه به اتفاقات بازار موازی سهام، در بازار ارز شاهد افزایش قیمت باشیم. در روزهای اخیر شاخص کل بورس عمدتا در جهت نزولی حرکت کرده است؛ پیش‌تر بخشی از معامله‌گران باور داشتند، هر زمان بازار سهام نزولی شود، نقدینگی به بازار ارز و سکه وارد خواهد شد. با این حال چنین اتفاقی حداقل روز سه‌شنبه رخ نداد و دلار ترجیح داد از الگوی قبلی خود تبعیت کند. اگر این الگو قرار باشد ادامه پیدا کند، این ارز باید در انتهای هفته به سوی نقطه ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی میل و از آن نقطه یک‌بار دیگر خریدها افزایش پیدا کند. در هر صورت آنچه سرنوشت دلار طی روزهای بعدی و به احتمال زیاد در سال ۹۸ را مشخص خواهد کرد، خروج دلار از زندان ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی خواهد بود. این ارز از هر سمتی زندان خود را بشکند، می‌تواند حرکت بعدی خود را مشخص کند. شکست کانال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی یعنی هدایت این ارز به سوی مقاومت سنگین بعدی در نقطه ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومانی که از سال گذشته شکسته نشده است و پایین رفتن از نقطه ۱۵هزار و ۲۰۰ تومانی، می‌تواند زمینه‌ساز هدایت دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی شود. دلار برای شکسته شدن مرز ۱۵ هزار تومانی نیاز به این دارد که حواله درهم نیز حداقل تا محدوده ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند. این در حالی بود که روز سه‌شنبه حواله درهم عمدتا بالای کانال ۴هزار و ۲۰۰ تومانی نوسان می‌کرد.

سکه پی کاهش دلار را گرفت
این روزها تقریبا این موضوع به یک اصل نانوشته در بازار تبدیل شده است که اگر قیمت دلار افت کند، سکه نیز به دنبال آن در جهت کاهشی قرار خواهد گرفت، فارغ از آنکه طلای جهانی به چه سمتی حرکت کند. بازار روز سه‌شنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود و به دنبال افت دلار، فلز گرانبهای داخلی نیز کاهشی شد. روز سه‌شنبه سکه ۷۰ هزارتومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. البته برخلاف روزهای قبل، این‌بار کاهش اونس نیز به بازیگران کاهشی سکه کمک کرد.

دیروز تا ساعت ۴ بعدازظهر نشانه افزایشی خاصی در بازار طلا وجود نداشت و این فلز گرانبها لحظه به لحظه از مرز هزار و ۷۰۰ دلاری دورتر می‌شد، به‌طوریکه حدود ساعت ۴ بعدازظهر در اواخر محدوده هزار و ۶۵۰ دلاری قرار گرفت. در این میان، عامل دیگر کاهش سکه، افزایش فروش‌ها در آستانه مرز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بود. به گفته بازیگران فنی بازار در هفته‌های اخیر هر زمان فلز گرانبهای داخلی به مرز یاد شده نزدیک شده است، فروش‌های آن شدت گرفته است. در واقع معامله‌گران در آستانه این مرز اقدام به سودگیری کرده‌اند.

به‌رغم افت و خیزهای اخیر قیمت سکه یک نکته در بازار مشخص به‌نظر می‌رسد: حجم خرید و فروش‌ها به اندازه قبل نیست و افراد عادی تمایل چندانی به خرید و فروش سکه نشان نمی‌دهند. همچنین گفته می‌شود مبادلات جواهر آلات نیز کاهش یافته است. دراین میان، به‌نظر می‌رسد فعالان اصلی بازار در روزهای اخیر معامله‌گران سنتی و بزرگ بازار هستند. باید دید در دوران نااطمینانی کرونا، معامله‌گران بار دیگر رو به بازار سکه خواهند آورد یا کمبود نقدینگی در بازار زمینه ساز ادامه روزهای کم‌نوسان خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید