پیشروی دلار در کانال ۱۴

دنیای اقتصاد : سومین روز هفته،‌ صحنه پیشروی دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی و شکست سطح مقاومتی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. روز دوشنبه، شاخص ارزی ۲۰۰تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. در ساعات انتهایی روز گفته می‌شد که در معاملات غیررسمی‌، این ارز قیمت‌های بالاتری را نیز به ثبت رساند. هم جهت با افزایش بهای اسکناس آمریکایی، سکه تمام بهار آزادی ۶۵ هزار تومان رشد را تجربه کرد و با عبور از کانال ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به بهای ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید. می‌توان رشد فلز گرانبهای داخلی را کاملا متاثر از روند قیمت دلار در بازار داخلی دانست، مخصوصا آنکه در بازارهای جهانی، تا ساعت ۳بعدازظهر، طلا روندی کاهشی داشت.
پیشروی دلار در کانال 14
در مورد اینکه چه عواملی منجر به افزایش قیمت دلار شدند،‌ به دو گزینه بیشتر اشاره می‌شد؛ بیشتر بازیگران ارزی باور داشتند، دو اتفاق بیرونی سیاسی در رشد دلار اثر داشت: اولی جوسازی معامله‌گران پیرامون تصمیم احتمالی FATF مبنی بر وارد کردن ایران به لیست سیاه خود و دیگری، احتمال بالا رفتن تنش‌های درون حاکمیتی پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی.

عده‌ای از فعالان با این دیدگاه‌ها در مورد رشد قیمتی موافق نبودند و عده‌ای نیز عنوان می‌کردند، در انتهای سال با افزایش عرضه روند قیمتی تغییر خواهد کرد؛ ولی آنچه حداقل از روند قیمت مشخص بود این بود که از ابتدای روز دوشنبه تمایل معامله‌گران برای تهیه ارز بیشتر شد و کمتر کسی گرایش به فروش ارز داشت. ساعت ۱۱ صبح دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۱۶۰ تومان معامله می‌شد که ۱۱۰ تومان بیشتر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه روز غلبه تقاضا بر عرضه موجب شد که شاخص ارزی ۹۰ تومان رشد دیگر را نیز به ثبت برساند. در این میان، برخی معامله‌گران رشد قیمت دلار را بیشتر از اخبار سیاسی وابسته به رشد نرخ حواله درهم می‌دانستند. گفته می‌شد دیروز ارزش حواله درهم به بالای مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی رسیده است. به باور فعالان مرز مهم بعدی در بازار درهم عدد ۴ هزارتومانی است. بر اساس این نرخ حواله درهم می‌توان گفت مرز مقاومتی محکم بعدی در بازار ارز می‌تواند عدد ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی باشد. شاخص ارزی پیش از آن باید از سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند.

در حالی که برخی از معامله‌گران رشد ارزش دلار در بازار ارز را ناشی از افزایش نرخ حواله درهم می‌دانستند، بیشتر بازیگران ارزی باور داشتند، جوسازی پیرامون تصمیم احتمالی FATF در مورد ایران عامل اصلی افزایش خریدها در بازار بوده است. به باور آنها، در صورتی که FATF ایران را در لیست سیاه قرار دهد، مبادلات مالی کشور سخت‌تر خواهد شد. دیروز در کانال‌های اطلاع رسانی معامله‌گران نیز اظهارات یکی از نمایندگان اتاق تهران مورد توجه قرار گرفته بود که عنوان کرده بود در صورت ورود ایران به لیست سیاه حضور در بازارهای جهانی سخت‌تر خواهد شد.

نشست گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در پاریس آغاز شده است و به احتمال زیاد تصمیم این نهاد در مورد ایران حداکثر تا ابتدای هفته بعد مشخص خواهد شد؛ برخی معامله‌گران باور دارند تا اعلام تصمیم FATF نوسانات بازار به شکل رفت و برگشتی ادامه خواهد یافت و بازار تحت تاثیر اخبار خواهد بود. در این میان، عده‌ای نیز باور دارند، ایران به دنبال آن است که با مذاکرات تعلیق دوباره بخشی از اقدامات تقابلی را تمدید کند.

در این میان، عده‌ای از معامله‌گران پیرامون این موضوع مانور می‌دادند که به احتمال زیاد در انتخابات مجلس گروهی پیروز خواهند شد که با رویه کنونی دولت مخالفت دارند و همین مساله از نگاه آنها تنش‌های درون حاکمیتی را بالا می‌برد. آنچه مسلم است این اخبار از اواسط هفته بعد اثری بر روند بازارها ندارند. حال باید دید تا آن زمان واکنش بازارها به چه صورت خواهد بود و آیا پس از عبور از این وقایع سیاسی، قیمت‌ها به سطوح پیشین بازخواهند گشت؟ مخصوصا اینکه کاهشی‌های بازار مرتب به این نکته اشاره می‌کنند که در ماه انتهایی سال، عرضه ارز توسط شرکت‌های تجاری افزایش پیدا می‌کند، چرا که برای پرداخت تعهدات خود نیاز به ریال دارند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید