کرونا بالابر یا پایین‌بر اونس

دنیای اقتصاد : شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این هفته کیتکو بر این باورند که روند صعودی قیمت جهانی طلا طی هفته پیش رو ادامه خواهد یافت. تحلیلگران اقتصادی شرکت‌کننده در نظرسنجی کیتکو معتقدند که قیمت طلا به‌رغم افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا و شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، روند صعودی خود را ادامه خواهد داد که مهم‌ترین دلیل آن، عوامل تکنیکال و ادامه نگرانی درباره ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی خواهد بود.
براساس این گزارش در نظرسنجی این هفته ۱۷ تحلیلگر اقتصادی وال‌استریت شرکت کرده‌اند که ۱۱ نفر معادل ۶۵ درصد به افزایش قیمت طلا رای داده‌اند، یک نفر معادل ۶ درصد پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا کاهش خواهد داشت و پنج نفر معادل ۲۹ درصد نیز به عدم تغییر قیمت رای داده‌اند.

در نظرسنجی آنلاین نیز ۷۲۶ خرده‌فروش شرکت کردند که ۴۷۲ نفر معادل ۶۵ درصد پیش‌بینی کردند قیمت طلا با افزایش روبه‌رو خواهد شد و ۱۴۸ نفر یا ۲۰ درصد گفتند قیمت طلا کاهش خواهد یافت و ۱۰۶ نفر معادل ۱۵ درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا تغییری نمی‌کند. در نظرسنجی هفته قبل ۶۷ درصد تحلیلگران وال‌استریت و ۶۰ درصد سرمایه‌گذاران مین‌استریت به افزایش قیمت طلا رای دادند. قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت با ۷/۰ درصد افزایش به بیش از ۱۵۸۴ دلار رسید. ادامه نگرانی‌ها درباره ویروس کرونا نشان می‌دهد که قیمت طلا می‌تواند با شکستن سطح قیمتی ۱۵۹۰ دلاری به سوی مقاومت ۱۶۰۰ دلاری حرکت کند. قیمت هر اونس نقره نیز به بیش از ۸۵/۱۷ دلار خواهد رسید. ویروس کرونا در حال گسترش بیشتر در چین است و تعداد قربانیان نیز همچنان با افزایش روبه‌رو می‌شود. این یک شوک بزرگ اقتصادی برای جهان و چین است. این نااطمینانی موجب افزایش تقاضا برای طلا می‌شود. به نظر من کف قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۵۰۰ دلار و سقف آن ۱۶۰۰ دلار است. اگر کاهش رشد اقتصادی چین طی ماه‌های آینده نیز ادامه یابد، هدف بعدی قیمت طلا ۱۸۰۰ دلار خواهد بود. تا زمانی که قیمت طلا بالاتر از میانگین حرکتی ۱۰ روزه یعنی ۱۵۷۲ دلار قرار دارد، روند قیمت آن صعودی خواهد ماند. اگر طلا بتواند با قدرت بالاتر از ۱۵۷۴ دلار تثبیت شود، طی هفته آینده روند صعودی‌تری خواهد داشت. اگر طلا بتواند به بالاتر از ۱۵۹۰ دلار برسد، بی‌شک به سرعت می‌تواند سطح مقاومتی ۱۶۰۰ دلار را لمس کند. این در شرایطی است که ارزش دلار آمریکا و شاخص سهام همچنان رو به افزایش است. طلا احتمالا سطح مقاومتی ۱۶۰۰ دلاری را آزمایش خواهد کرد. بازار سهام مستحکم است از سویی سرمایه‌گذاران نگرانی کمی درباره کرونا دارند. به نظر من روند صعودی قیمت طلا حفظ خواهد شد. روند قیمت طلا صعودی خواهد بود ولی سرمایه‌گذاران باید محتاط باشند.برخی از کارشناسان خبره بر این باور هستند که قیمت طلا طی روزهای آینده «پول‌بک» (Pull Back) خواهد زد و عوامل فصلی موجب افت نسبی قیمت خواهند شد. از نظر فصل مبادلات بازار طلا، نیمه دوم فوریه تا مارس معمولا دوران ضعیفی برای طلا به شمار می‌رود. قیمت طلا به دنبال پول‌بک قیمتی خواهد بود. البته هرگونه پول‌بک قیمتی، محدود و زودگذر خواهد بود.

برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که قیمت طلا در روزهای آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. اخبار مربوط به چین درباره کرونا می‌تواند فشار زیادی را بر بازار سهام وارد کند و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود ولی تصور نمی‌‌شود این اخبار موجب افزایش چندان زیاد قیمت طلا شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید