برگشت دلار از مقاومت دوم

دنیای اقتصاد : در دومین روز هفته، دلار به سوی سطح مقاومتی دوم حرکت کرد و حتی در مقطعی موفق به شکست آن شد؛ با این حال از نیمه روز جریان بازار تغییر کرد و اوضاع بیشتر مطابق خواسته فروشندگان شد. بر اساس گزارش‌ها، شاخص ارزی در همان ابتدای روز توانست از سطح ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عبور کند و به قیمت ۱۴ هزار و ۲۲۰ تومان برسد. بسیاری از فعالان باور داشتند در صورتی که قیمت بالای این سطح مقاومتی تثبیت شود، حرکت به سوی مرز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را آغاز خواهد کرد. با این حال، از ساعت ۱۲ ظهر میزان فروش‌ها در بازار بالا رفت و قیمت در مسیر تعدیل قرار گرفت.
ساعت ۴ بعدازظهر اسکناس آمریکایی در معاملات بازار آزاد با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رسید که ۵ تومان کمتر از روز شنبه بود. قیمت دلار در حالی در میدان فردوسی کاهشی شد که صرافی‌های بانکی ۵۰ تومان ارزش این ارز را افزایش داده و نرخ فروش شاخص ارزی را روی عدد ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان قرار دادند. به گفته فعالان، نزدیک کردن نرخ فروش صرافی‌های بانکی به بازار آزاد در کاهش قیمت اثر داشت،‌ هر چند بیشتر معامله‌گران باور داشتند، بازار به‌صورت طبیعی پس از یک رکوردشکنی و عدم ورود تقاضای جدید به بازار نیاز به تعدیل قیمتی داشت. اکنون برای معامله‌گران بازار ارز آنچه بیش از هر عامل دیگری اهمیت دارد این است که آیا مرز ۱۴ هزار تومانی طی روزهای آتی حفظ خواهد شد یا دلار بار دیگر به کانال ۱۳ هزار تومانی بازخواهد گشت. دلار در تمام طول زمستان تنها سه روز در کانال ۱۴ هزار تومانی نوسان کرد و در سایر روزها به‌صورت کامل در کانال ۱۳ هزار تومانی تغییرات خود را انجام داده بود.

به گفته برخی از فعالان، در صورتی که دلار خود را بالای ۱۴ هزار تومان تثبیت کند و موفق به عبور از سطح ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شود، می‌توان انتظار موج جدیدی از افزایش قیمت را داشت. البته عده دیگری از معامله‌گران باور دارند در ماه انتهایی سال به‌صورت سنتی میزان فروش‌‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و همین عامل زمینه‌ساز افت قیمت‌ها خواهد شد. در این میان، افزایشی‌های بازار به روزهای آتی امیدوارند. عده زیادی از آنها انتظار دارند، FATF ایران را در جلسه اخیر خود در لیست سیاه قرار دهد و آنها می‌توانند با استفاده از جوسازی پیرامون آن اقدام به بالا بردن قیمت‌ها کنند. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی قبل‌تر اعلام کرده بود تصمیم FATF نمی‌تواند تاثیر عملی بر نوسانات بازار ارز داخلی داشته باشد. کاهشی‌ها هم چنان‌که گفته شد به افزایش فروش‌ها امیدوارند. به‌طور سنتی چنین انتظاری در بازار وجود دارد که در مقطع پایانی سال شرکت‌های تجاری اقدام به فروش ارز کنند تا بتوانند تعهدات ریالی خود در انتهای سال شمسی را پرداخت کنند. در این میان عده‌ای از فعالان نیز باور دارند روند نرخ حواله درهم بیشتر از سایر عوامل بر قیمت دلار تاثیر خواهد گذاشت. آنها باور داشتند دیروز هم بالا و پایین شدن قیمت درهم، انتظارات معامله‌گران در بازار داخلی را تحت تاثیر خود قرار داد. حواله درهم که در اوایل روز تا محدوده ۳ هزار و ۸۷۰ تومان رشد کرده بود، در اواخر روز تا عدد ۳ هزار و ۸۴۰ تومان عقبگرد کرد.

عقبگرد سکه از کانال ۵ میلیون و ۲۰۰
روند بازار سکه نیز در روز یکشنبه مشابه بازار ارز بود. سکه در ابتدای روز توانست خود را به بالای کانال ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برساند،‌ ولی با عقبگرد از سقف روزانه در اواخر روز با قیمت ۵ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسید. این قیمت ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ بسته‌شده روز شنبه بود. به گفته فعالان، از آنجا که بازارهای جهانی تعطیل بود و بهای طلا نوسانی نداشت،‌ طبیعی بود که معامله‌گران بازار سکه داخلی به نوسانات دلار توجه بیشتری کنند. در ابتدای روز تغییرات قیمتی دلار افزایشی بود و در نتیجه آن سکه‌بازان نیز خریدهای خود را افزایش داده بودند. زمانی که تغییرات شاخص ارزی کاهشی شد، سکه نیز در سرازیری قرار گرفت.

افزایش دلار بر تابلوی صرافان
معاملات بازار ارز دیروز حاکی از آن بود که قیمت فروش دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر کدام ۵۰ تومان نسبت به روز قبل افزایش داشت. به گزارش «ایسنا» نرخ خرید هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی در معاملات ارزی دیروز ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان بود که نسبت به روز قبل از آن ۱۰۰ تومان افزایش داشت. نرخ فروش این ارز نیز ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به روز قبل از آن افزایش ۵۰ تومانی داشت.

بانک‌ها هر دلار را از متقاضیان به نرخ ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان خریدند، درحالی که یک روز قبل‌تر این ارز را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان می‌خریدند.

همچنین بانک‌ها نرخ خرید هر یورو را ۱۴ هزار و ۶۲۰ تومان اعلام کرده‌اند، درحالی که روز پیش از آن ۱۴ هزار و ۵۷۰ تومان بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید