ریسک و بازدهی متفاوت در «ونچر»

دنیای‌اقتصاد- مهتاب رحمتعلی : پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه درحالی از روز گذشته در فرابورس آغاز شد که این پذیره‌نویسی به مدت ۶ روز کاری ادامه دارد. در این راستا روز گذشته جلسه‌ تشریح عملکرد و بررسی جزئیات و نحوه سرمایه‌گذاری این صندوق با حضور اعضای هیات‌مدیره آن برگزار شد.
در این جلسه معاون سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه با اعلام اینکه براساس آمارها بیش از ۷۵ درصد جذب سرمایه‌های خارجی در بازار سرمایه توسط گروه توسعه مالی فیروزه انجام گرفته، اظهار کرد: قیمت مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری در «ونچر» یک میلیون ریال بوده و حداقل تعداد واحد قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی و حقوقی، یک هزار واحد سرمایه‌گذاری تعیین شده است. رادمان ربیعی در ادامه به کارنامه این شرکت در سرمایه‌گذاری‌های موفق در استارت‌آپ‌هایی همچون شیپور، الوپیک، سرآوا و... اشاره کرد و گفت: ریسک بالا و در مقابل قابلیت بازدهی بیشتر از مهم‌ترین ویژگی‌های‌ اساسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. وی تاسیس مرکز رشد کنترل‌تک با هدف پیاده‌سازی نمونه‌های موفق جهانی در کشور را از دیگر فعالیت‌های گروه مالی فیروزه عنوان کرد و افزود: همچنین هدف درنظر گرفته شده برای «ونچر»، انتخاب و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی است که باید ویژگی‌هایی همچون قابلیت مقیاس‌پذیری، حداقل قابلیت رشد ارزش با ۵۰ میلیارد تومان، برخورداری از بازار بزرگ یا تاثیرگذاری زیاد در بازار کوچک، تیم توسعه قوی و مشتری‌مداری داشته باشند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه به‌عنوان موسس صندوق جسورانه فیروزه در ادامه یکی از اهداف این گروه را جذب سرمایه‌گذار خارجی در بازار ایران دانست و گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده و نبود سرمایه‌گذار خارجی در این شرایط، به دنبال تامین مالی و جذب نقدینگی موردنظر استارت‌آپ‌ها از منابع داخلی هستیم. در این راستا صندوق‌های جسورانه با جذب این منابع از بازار سرمایه می‌توانند یکی از بهترین و مهم‌ترین منابع باشند.

ربیعی در ادامه به تشریح جزئیاتی از پذیره‌نویسی «ونچر» اشاره و اضافه کرد: این صندوق با سرمایه ۵۰ میلیاردتومانی به سرمایه‌گذاری این منابع در شرکت‌های تکنولوژی‌ محور ایرانی بدون تمرکز بر صنعت خاص اقدام خواهد کرد. در این پذیره‌نویسی ۳۰ درصد از واحدهای صندوق توسط سرمایه‌گذاران تامین مالی می‌شود و پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه با ۱۰ درصد تأدیه آغاز شد و به مدت ۶ روز کاری خواهد بود. وی در ادامه توضیح داد: حداقل سایزی که در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود صد میلیون تومان است، ولی در ابتدای راه و درحالت پذیره‌نویسی صرفا ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و در ۱۰ ماه اول، سی درصد باقی پرداخت می‌شود و طی بیست ماه و سی ماه آتی، سایر ۳۰ درصدهای دیگر اخذ خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید