افزایش کیفیت گزارش‌دهی شرکتی به دنبال تغییر دستورالعمل

حمید میرمعینی: «در حال حاضر بازار سرمایه از عمق بسیار خوبی برخوردار است، به طور میانگین سود یک سال گذشته به غیر از دوره یک ماهه اخیر که با اصلاح قیمت‌ها مواجه بودیم، حدودا بیش از سه هزار میلیارد تومان در روز، گردش معاملات وجود داشته دارد.»

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو هیات مدیره شرکت «رتبه‌بندی اعتباری برهان» در خصوص روند گزارش عملکردی شرکت‌ها گفت: بعد از دستورالعمل جدید افشای اطلاعات که بودجه در آن حذف شد، شرکت‌ها مکلف شدند به طور ماهیانه گزارش تولید و فروش مالی خود را ارائه دهند؛ به این ترتیب وضعیت گزارش‌دهی در مسیر مناسب‌تری قرار گرفت.

میرمعینی اضافه کرد: بر این اساس، هم سطح کیفیت گزارش‌دهی و هم تقارن اطلاعاتی رشد کرده است، همچنین بحث نشر اطلاعاتی به نوعی کاهش پیدا کرده است؛ همچنین، تقریبا تمامی بحث‌های مربوط به افشای کامل اطلاعات رعایت می‌شود و خود تحلیلگر هم جهت تحلیل و ارزیابی تمام گزارشات مالی در حال حاضر به اطلاعات قابل قبولی دسترسی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سطح افشای اطلاعات نسبت به گذشته و یک سال اخیر بسیار بهتر شده است و بازار هم از این موضوع استقبال کرده و نیز مورد استقبال بسیاری از تحلیلگران هم قرار گرفته است. بحث عدم افشای اطلاعات هم به طور کامل از بین رفته است؛ به این ترتیب رفتار ناشرین در دستگاه اطلاعات تقریبا کنترلی‌تر شده است که اتفاق خوبی است.

وی در خصوص تحرکات نقدینگی در بازار، بیان کرد: بعد از یک دوره نوسانات قیمتی به دلیل وجود برخی ریسک هاکه از بیرون به بازار سرمایه وارد شد، چند روزی ورود نقدینگی به بازار قطع شد و شاهد صف های فروش بودیم، اما با پایان دوره اصلاحی، مجددا جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه جریان بیشتری پیدا کرد.

میرمعینی تصریح کرد: باوجودیکه همچنان در نهاده های شرکت‌های بنیادی‌ و بزرگ هنوز انتظار رشد قیمت وجود دارد، گفت: افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، کمابیش روی سودآوری اکثر شرکت ها تاثیر مثبت دارد. به این ترتیب، از شرکت‌های خودروسازی تا شرکت‌های تامین قطعات و صنایعی مانند پتروشیمی‌ها تحت تاثیر این موضوع هستند. به نظر من افزایش قیمتی که ناشی از تورم به محصولات تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد، بیشتر از بهای تمام شده آن‌هاست.

عضو هیات مدیره شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان با اشاره به اینکه بازار سرمایه ما در حال حاضر از عمق بسیار خوبی برخوردار است، گفت: به طور میانگین یک سال گذشته به غیر از این دوره یک ماهه که با اصلاح قیمت‌ها مواجه بودیم، حدود بالای سه هزار میلیارد تومان در روز، گردش معاملات وجود داشت. در عین حال، فعالان بازار سرمایه مانند گذشته با هیجان مطلق رفتار نمی‌کنند، ولی همانطور که در بالا اشاره شد ادامه روند بازار سرمایه هم بستگی به شرایط سیاسی دارد. باید دید در بازار سیاسی آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

میرمعینی در پایان با اشاره به رویکرد توسعه محور سازمان بورس، ابراز داشت: در این شرایط، نحوه پذیرش شرکت‌های جدید و عرضه اولیه ها یا حتی انتشار اوراق بدهی اثرگذاری مطلوبی بر بازار دارد.  


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید