هفته سبز فرابورس ایران

دنیای‌اقتصاد : در هفته گذشته شاهد افزایش نوسان‌های بازار سهام بودیم. به‌طوری‌که این بار بازار در انحصار روندهای صعودی پرقدرت یا اصلاحات شدید نبود. در جریان معاملات هفته قبل فرابورس ایران، شاخص کل این بازار با رشد ۵/ ۳ درصدی همراه شد. این برآیند هفتگی درحالی بود که اولین روز هفته دماسنج اصلی فرابورس با جهش ۲/ ۳ درصدی کار خود را شروع کرد. اما این روند صعودی در دو جلسه بعدی کند شد.
به‌طوری‌که در روزهای یکشنبه و دوشنبه رشد نماگر اصلی فرابورس در مجموع حدود ۵/ ۰ واحد درصد بود. در ادامه این روند، طی چهارمین جلسه معاملاتی هفته قبل شاهد افت متوسط قیمت سهم‌ها بودیم و در همین راستا شاخص این بازار تن به اصلاح ۸/ ۰ درصدی داد. در نهایت طی آخرین جلسه کاری هفته قبل ۶/ ۰ درصد از افت روز سه‌شنبه جبران شد تا بازدهی هفتگی شاخص کل فرابورس ایران به ۵/ ۳ درصد برسد.

طی هفته گذشته ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم کم‌نظیر ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. این مقدار حدود ۴۳ درصد بیشتر از ارزش معاملات این بازار در هفته ماقبل است. از این حجم حدود ۶ هزار و ۷۵۸ میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص یافت. در همین راستا طی هفته گذشته شاهد رشد ۳۵ درصدی ارزش معاملات سهام در قیاس با هفته قبل از آن بودیم. در این بین بازار اول فرابورس با ۵/ ۷۴ درصد رشد، بازار دوم ۳۶ درصد و بازار پایه هم با ۱۷ درصد رشد همراه شدند. در همین راستا طی هفته گذشته ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز به ۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان رسید که حدود ۶۵ درصد بیشتر ارزش معاملات این بازار در هفته چهارم دی ماه است.

در جریان معاملات هفته گذشته، ارزش بازار بزرگ‌ترین گروه فرابورسی، یعنی صنعت محصولات شیمیایی حدود ۶/ ۲ درصد رشد کرد. این رشد در پی ۶۴۶ میلیارد تومان معامله در این گروه بود. البته با این وجود باز هم سهم این صنعت از ارزش معاملات کمتر از سهم آن از ارزش بازار کل فرابورس ایران بود. به‌طوری که درحالی صنعت محصولات شیمیایی حدود ۲/ ۱۸ درصد از ارزش بازار کل فرابورس را به خود اختصاص داده که سهم آن در ارزش معاملات سهام کمتر از ۱۰ درصد بود.

دومین صنعت فرابورس با بیشترین ارزش معاملات هم فلزات اساسی بود. این صنعت به واسطه ارزش معاملات ۶۳۱ میلیارد تومانی، با رشد تقریبا ۲ درصدی ارزش بازار همراه شد. اما نکته جالب توجه در این بین معاملات صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بود. این گروه که تنها ۳/ ۲ درصد از ارزش بازار کل فرابورس را دارد طی هفته گذشته حدود ۱/ ۹ درصد از ارزش معاملات سهام فرابورسی را به خود اختصاص داد. چنین اقبالی به این صنعت کوچک موجب شد تا شاهد رشد ۱۵ درصدی قیمت‌ها در این صنعت باشیم. به نظر می‌رسد رشد قیمت مسکن طی دو ماه گذشته علتی شده تا این صنعت هم در بازار سهام با اقبال بالای بورس‌بازان همراه شود.

در پایان هفته گذشته شاهد ترافیک سنگین انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها بودیم. در این بین می‌توان به گزارش عملکرد دی ماه «غگلستا» اشاره کرد. این شرکت درحالی طی ماه گذشته با رشد ۱۲ درصدی مبلغ فروش نسبت به متوسط ماهانه پاییز همراه شده که نرخ فروش محصولات آن طی همین مدت با افت ۳درصدی مواجه شده است. در همین راستا به‌نظر می‌رسد این افزایش در درآمد عملیاتی به‌واسطه رشد تولید و فروش این شرکت است. به‌طوری‌که تولید دی ماه شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان، در قیاس با متوسط تولید ماهانه این شرکت در فصل پاییز با رشد ۲۴ درصدی همراه شده است.

در ادامه می‌توان به گزارش «غمینو» اشاره کرد. این شرکت در دی ماه به فروش ۳/ ۹ میلیارد تومانی رسیده است. این درحالی است که میانگین فروش ماهانه صنایع غذایی مینو شرق طی فصل پاییز حدود ۵/ ۱۲ میلیارد تومان بوده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید