تحریم‌ فلزات، فرصت‌سازی کرد/مشکلی از بابت تامین ورقه خودرو نداریم

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: اعمال محدودیت برای صنایع فلزی معدنی نه تنها ایجاد مشکل‌ و محدودیت نکرد، بلکه فرصت‌هایی نیز ایجاد کرد تا توان تولید داخل افزایش یافته و به سمت بومی‌سازی حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایسنا، سیف‌الله امیری ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌های صنایع فلزی تاثیر چندانی بر فعالیت معادن فلزی ما نداشته است، اظهار کرد: واقعیت این است که از روزی که رییس جمهور آمریکا از برجام خارج شد، اسامی تعداد زیادی از شرکت‌های معدنی ایران در لیست تحریم‌ها قرار گرفته و تحت تاثیر قرار گرفتند، اما خوشبختانه این شرکت‌ها روی پای خود ایستاده و به فعالیت خود ادامه دادند.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه ارائه لیست جدید تحریم برخی شرکت‌ها و فلزات ایران، تنها جوی روانی ایجا کرده و تاثیری در عملکرد این شرکت‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: پیش از ارائه لیست جدید فلزات تحریمی، همه شرکت‌های ما جزو این تحریم‌ها بوده‌اند و اکنون تنها به جهت ایجاد جو روانی، هر بار تعدادی از شرکت‌ها را نام می‌برند. در حقیقت بخش خصوصی ما کار خود را به نحو احسنت انجام می‌دهد و بلد هستند که چگونه تحریم‌ها را دور بزنند.

وی افزود: البته نمی‌گوییم تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته است؛ تاثیرگذار بوده‌اند اما بیشتر از جنبه منفی، جنبه مثبت برای ما داشته‌اند و تاثیر آن روی کشور بسیار خوب بوده است؛ چراکه به سمت بومی‌سازی و داخلی‌سازی‌حرکت کرده‌ایم، تولید افزایش پیدا کرده است و ماشین‌آلاتی که به سختی از خارج وارد می‌شد را توانسته‌ایم در داخل کشور تولید کنیم.

امیری اظهار کرد: در حال حاضر مواد اولیه فولاد ما از سنگ آن گرفته تا انتهای زنجیره فولاد که میلگرد و ... است در داخل تهیه و تولید می‌شود. با جو روانی که ایجاد می‌کنند، برخی که اطلاع کامل ندارند، نگران می‌شوند اما خوشبختانه هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. روزهای سخت‌تر از این هم که راهکار دور زدن تحریم‌ها را بلد نبودیم یا امکان داخلی‌سازی را نداشتیم هم دیده‌ایم، حال که راه آن را به خوبی یاد گرفته ایم، به صراحت می‌گوییم که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و قطع به یقین تحریم‌ها نه‌تنها به ضرر کشور ما نشده، بلکه به نفع کشور ما هم شده است.

قیمت فولاد

این مقام مسئول در مورد کاهش قیمت فولاد که چندی پیش قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، قول  کاهش آن را به شرط افزایش عرضه شرکت‌های بزرگ تولید فولاد داده بود، گفت: با توجه به اینکه قیمت فولاد در بورس تعیین می‌شود، با افزایش عرضه در بورس قطعا قیمت‌ها کاهش می‌یابد. درحال حاضر به شدت به دنبال این هستیم که واحدها حتما هر دو هفته یکبار، عرضه به بورس داشته باشند تا به اندازه کافی، محصول به دست مصرف‌کننده‌های پایین‌دستی برسد.

وی ابراز امیدواری کرد که با عرضه بیشتر فولاد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

به گفته وی اکنون عرضه بیشتر شده تا قیمت فولاد کاهش یابد و اگر حتی به فرض کاهش هم نداشت، حداقل در همین قیمت فعلی باقی‌ بماند و شاهد افزایش قیمت نباشیم.

مشکلی از بابت تامین ورقه خودرو نداریم

امیری در پایان خبر داد: به تازگی خط دوم تولید فولاد مبارکه راه‌اندازی شد که به دنبال آن ورقه بدنه خودرو نیز تامین شده و دیگری مشکلی از بابت تامین ورقه خودرو نداریم.

به گزارش ایسنا، وزیر خزانه‌داری آمریکا ۲۰ دی ماه از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا که پیش از این شرکت فولاد مبارکه (بزرگترین تولیدکننده فولاد در ایران) را تحریم کرده بود، در بیانیه جدید خود ضمن اشاره مجدد به نام این شرکت، از تحریم شرکت‌های دیگری شامل فولاد صبا، فولاد هرمزگان، فولاد اصفهان، فولاد کاوه جنوب، فولاد آلیاژی ایران، شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، آهن و فولاد ارفع، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت ملی مس ایران، فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر خبر داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید