بازگشت پرقدرت سهام به مدار صعودی

دنیای اقتصاد : یازدهمین روز از دی ماه بود که شاخص کل بورس تهران با گذر از مرز ۳۸۴ هزار واحدی در سقف تاریخی خود قرار گرفت. اما در هفته گذشته به واسطه اتفاقاتی که رخ داد شاهد یک هفته تماما منفی در بازار سهام بودیم. از ابتدای هفته جاری با کمرنگ شدن سایه جنگ، بورس تهران بار دیگر بر مدار صعودی قرار گرفته و به نظر می‌رسد قصد فتح قله‌های جدیدی را دارد. به‌طوری که روز شنبه درحالی‌که دامنه نوسان قیمتی به ۲ درصد محدود بود، دماسنج اصلی بورس تهران ۷/ ۱ درصد از افت هفته قبلی خود را جبران کرد. در جریان معاملات روز گذشته نیز در پی بازگشت محدودیت دامنه نوسان قیمتی به ۵ درصد، شاخص کل بورس تهران نیز با رشد ۴/ ۴ درصدی همراه شد.
روز گذشته صنعت محصولات شیمیایی با ۳۲۴ میلیارد تومان معامله در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. چنین اقبالی به سهام شرکت‌های پتروشیمی منجر به رشد ۹/ ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها در این صنعت شد. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که تمام ۲۸ نماد این صنعت که در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران حاضر بودند مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) را تجربه کردند. در این بین «فارس» به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد بازار سهام با رشد ۷/ ۴ درصدی ارزش بازار همراه شد. این رشد موجب شد ارزش بازار صنایع پتروشیمی خلیج فارس به رقم بی‌سابقه ۸۷ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان برسد. «فارس» با این افزایش سهم ۱۰۴۱ واحدی از رشد ۱۵ هزار و ۸۴۳ واحدی دماسنج اصلی بورس تهران داشت. از دیگر نمادهای این گروه که اثرگذاری مثبت زیادی بر شاخص کل بورس تهران داشتند می‌توان به «پارس»، «تاپیکو» و «پارسان» اشاره کرد. این سه نماد که همگی در سقف قیمتی مجاز روزانه معامله می‌شدند در مجموع موجب حمایت ۱۲۷۵ واحدی از نماگر اصلی بورس تهران شدند.

دومین صنعت پرمعامله بورس تهران در روز گذشته فلزات اساسی بود. این صنعت سهم ۲۶۵ میلیارد تومانی از ۲ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان معامله خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران داشت. شاخص صنعت فلزات اساسی طی روز گذشته با رشد ۷/ ۲ درصدی همراه شد. به‌نظر می‌رسد غیبت «فولاد» به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد این گروه و دومین شرکت با ارزش بازار سهام در معاملات روز گذشته، در عدم رشد بیشتر این نماگر اثرگذار بوده است. در این بین «فملی» رشد ۸/ ۴ درصدی را تجربه کرد و این رشد منجر به اثرگذاری مثبت ۶۸۰ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شد. در همین راستا «فملی» با بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان معامله، دومین نماد بورس تهران با بیشترین ارزش معاملات خرد بود. از این مقدار معامله، حدود ۸۸ میلیارد تومان توسط معامله‌گران حقیقی خریداری شد. خالص خرید بورس‌بازان حقیقی در «فملی» نیز به بیش از ۴۵ میلیارد تومان رسید.

گروه ساخت خودرو و قطعات در جریان معاملات روز گذشته شاهد معاملاتی به ارزش ۲۳۱ میلیارد تومان بود. این حجم از معامله موجب شد شاخص این صنعت با رشد ۷/ ۴ درصدی همراه شود. در این بین «خساپا» با ۱۱۴ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات نمادها را داشت. این نماد در پایان بازار نیز با مازاد تقاضا در سقف قیمتی همراه بود. ارزش صف خرید «خساپا» در این وقت به بیش از ۱۷ میلیارد تومان رسیده بود. «خودرو» نیز در روز گذشته درحالی تنها ۱۴ میلیارد و ۵۱۱ میلیون تومان معامله شد که در پایان ساعت کاری بورس تهران با صف خریدی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان همراه شده بود. این نماد بعد از «وبملت» دومین صف خرید سنگین بازار سهام را تجربه کرد.

«فسازان» که از نمادهای جدید بورسی به شمار می‌رود، عصر روز شنبه آگهی افزایش سرمایه خود را در کدال ثبت کرد. به این ترتیب سرمایه این شرکت از ۳۷۵ میلیارد ریال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه ۶۰ درصدی از محل سود انباشته شرکت خواهد بود. دیگر نمادی که در این روز آگهی افزایش سرمایه خود را ثبت کرد «فرآور» بود. طبق این برنامه، سرمایه شرکت فرآوری مواد معدنی ایران با رشد ۴۵۰ درصدی از ۱۲ میلیارد تومان به ۶۶ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه ۵۴ میلیارد تومانی از محل سود انباشته شرکت خواهد بود. روز گذشته مجوز افزایش سرمایه «سیلام» هم صادر شد. این افزایش سرمایه ۱۹۱ درصدی از محل مطالبات حال سهامداران و آورده نقدی خواهد بود.

در میان اخبار پیرامونی، سیدجواد سلیمانی، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به هدایت ۹۵ درصد درآمدهای گروه سایپا به چرخه تولید گفت: با اجرای برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا پایان امسال و همچنین ایجاد انضباط مالی و کنترل هزینه‌های تولید، گروه سایپا سال آینده از زیان خارج شده و وارد مرحله سودآوری خواهد شد. همچنین وی خبر از توقف تولید پراید ۱۳۲ داد و در ادامه به توقف دیگر انواع پراید طی چند ماه آینده اشاره کرد.

به گزارش فولادهرمزگان، فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولادهرمزگان گفت: هدف آمریکا محدودیت دسترسی شرکت‌ها به شبکه‌های فروش و بازرگانی است؛ درحالی ‌‌که فولادهرمزگان روابط تجاری و مستقل خود را داشته و تحریم اخیر تاثیری بر سود سهام آن نداشته است. وی افزود: این تحریم‌ها بیش از آنکه بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد، اقدامی نمایشی از سوی آمریکا است. مدیرعامل فولادهرمزگان هفته گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی شرکت و افزایش ۱۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه این شرکت، از سهم ۵۳ درصدی فولادهرمزگان از صادرات طی سال‌جاری خبر داد و اضافه کرد: با وجود شرایط تحریم، صادرات شرکت در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹درصد افزایش یافته است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید