برآیند مثبت نوسانات بازار سرمایه تا آخر سال

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، پیش بینی کرد که بازار سرمایه تا پایان سال همچنان نوساناتی با برآیند مثبت داشته باشد.

عباس آرگون در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت: با توجه به بازدهی بیش از ۱۰۰درصدی بازار سرمایه در سال جاری و عدم جذابیت لازم در بازارهای موازی از قبیل ارز ، طلا و مسکن و رسیدن شاخص به سقف تاریخی خود، در صورتی که روند صعودی قیمت جهانی کالاهای پایه تغییر نکند و نرخ ارز با نرخ فعلی تثبیت شود، کماکان انتظار نوسانات با برآیند مثبت تا پایان سال برای بازارسرمایه پیش بینی می شود.

وی در عین حال افزود: با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای موازی و نوسانات ناشی از نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی از جمله رشد نقدینگی و تاثیر آن بر تورم، به نظر رفتار اغلب معامله گران بخصوص اشخاص حقیقی با ریسک پذیری بالا در شرایط فعلی در بازار سرمایه تداوم حضور و توسعه فعالیت ها توام با احتیاط است .

آرگون در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ریسک ورود به بازار سرمایه را در مقایسه با بازارهایی همچون ارز، سکه، طلا و مسکن چگونه ارزیابی می کنید، گفت: اگرچه اغلب ریسک بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بیشتر بوده و نوسانات جزو ذات بازار سرمایه است، اما در صورت ورود با بررسی و تحلیل مناسب و با رویکرد بلندمدت و تشکیل سبد سرمایه گذاری، ریسک این بازار قابل مدیریت است؛  هرچند در شرایط حاضر ریسک گام پنجم کاهش تعهدات برجامی و عدم تصویب FATF می تواند در کوتاه مدت اثر منفی بر این بازار داشته باشد .

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص لوازم و اقتضائات جذب نقدینگی به بازار سرمایه و آثار ورود پول‌های جدید گفت: در شرایط فعلی نقدینگی مناسبی وارد بازار سرمایه شده و قدرت نقدشوندگی بازار را افزایش داده است. با این همه، عدم مدیریت صحیح دارایی، می تواند منجر به رشد غیرمنطقی در قیمت برخی از سهام ها در بازار شود، از اینرو با توجه به تقاضای مناسب در بازار، نیازمند تقویت بخش عرضه در بازار سرمایه از قبیل عرضه های اولیه، افزایش سرمایه و عرضه سهام شرکت های متعلق به بانک ها هستیم .

آرگون در پایان در پاسخ به این سوال که  مسیرهای رشد قیمت سهام در صنایع مختلف تحت تاثیر چه عواملی است، تصریح کرد: با توجه به کاهش تنش های تجاری بین چین وآمریکا و پیش بینی رشد اقتصادی برای سال آینده و روند صعودی قیمت کالاهای پایه و همچنین افزایش فروش وصادرات و سود آوری شرکت ها، و نقدینگی بالا در کشور و تورم ناشی از آن و افزایش نرخ ارز از جمله عواملی هستند که می تواند منجر به رشد قیمت سهام در صنایع مختلف در بازار سرمایه  شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید