۵ رخداد اثرگذار بر بازارهای پتروشیمی در سال ۲۰۱۹

نیپنا : قطار سال ۲۰۱۹ میلادی به ایستگاه پایانی رسید، در گزارش پیش‌رو به قلم پاتریک کربای؛ تحلیلگر بازار الفین‌ها که وود مکنزی آن را منتشر کرده است؛ نگاهی به روندهای اثرگذار بر بازار پتروشیمی در سراسر دنیا در سال ۲۰۱۹ خواهیم داشت.
پتروشیمی همواره صنعتی با نوسان نرخ در بازارها بوده است. بازیگران و فعالان این صنعت به خوبی با افت و خیزها و نوسان‌های این صنعت مانوس و سازگار شده‌اند، گرچه براساس پیش‌بینی‌ها، چشم‌انداز برای سال ۲۰۱۹ خوش‌بینانه ترسیم شده بود، اما بازارهای پتروشیمی چالش‌هایی را پیش‌روی خود داشت و بسیاری از آنها هنوز ادامه دارد.از یک سو، در فرآیندهای موجود در بازار انرژی، صنعت پتروشیمی همچنان به‌عنوان یکی از عوامل رشد تقاضای آینده نفت‌خام باقی‌ می‌ماند و در این میان سریع‌ترین رشد را هم خواهد داشت و با توجه به ذات رشد تقاضای خوراک مایع در صنعت پتروشیمی، جذابیت تولید سوخت‌ هم تقویت می‌شود. در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها در بحث زنجیره ارزش (حتی در بازار انرژی)، به‌دنبال افزایش عرضه محصولات پتروشیمی هستند.این پنج مورد بعضی از نکات برجسته این رخدادها در سال ۲۰۱۹ به‌شمار می‌آید.

۱. شرایط اقتصادی جهان: تولید ناخالص داخلی (GDP) پایین‌تر سبب کند شدن روند رشد پتروشیمی‌ها می‌شود

بخشی از مواجهه با شرایط تولید ناخالص داخلی پایین کشورها، به‌دلیل جنگ تجاری ایالات‌متحده آمریکا و چین بوده و این موضوع سبب شده است که این فضا کاملا حس شود، به‌طوری که ما شاهد کاهش مصرف مواد شیمیایی پایه در این صنعت بودیم. کندی آهنگ رشد بازارهای پتروشیمی در سال ۲۰۱۹ میلادی، در مقایسه با سال‌های اخیر کاملا محسوس بود.

۲. پویایی بازار نفت و نوسان قیمت خوراک سبب تشدید رقابت شد

قیمت‌های جهانی نفت‌خام (برنت) در سال ۲۰۱۹ در سطوحی بین ۵۶ تا ۷۴ دلار برای هر بشکه داد و ستد شد. توازن بین عرضه و تقاضای جهانی و قیمت‌های خوراک پتروشیمی‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر رشد تولید نفت در ایالات‌متحده آمریکا بوده و این خود نشان‌دهنده تشکیل یک زنجیره ارزش جهانی است که به‌طور فزاینده‌ای بهم پیوسته شده است. رقابت میان خوراک‌ها نیز به‌طور قابل توجهی نیز با افزایش روبه‌رو شده است.

۳. مازاد عرضه جهانی؛ چالش عرضه‌محور

صنعت جهانی پتروشیمی نسبت به سطح پایه انتظارهای رشد تقاضا، وارد دوره‌ای از مازاد عرضه می‌شود. این شرایط عملیات تولید در بسیاری از مواد شیمیایی پایه را در شرایط رکود قرار داد.این شرایط ریشه در چرخه سرمایه‌گذاری‌های پیشین پنج تا هفت سال گذشته دارد. دوره‌ای که به‌طور کلی افزایش قیمت‌ها به سوددهی بالای صنعت منتهی شد. امروز شرایط متفاوت به نظر می‌رسد، برای نمونه اتیلن از اوج بازه زمانی ۲۰۱۷/ ۲۰۱۸ خارج می‌شود و انتظار می‌رود این روند کاهشی تا اواسط دهه آینده تداوم داشته باشد.

۴. چرخه صنعت پلاستیک

فشار جهانی بر استفاده از پلاستیک و دفع زباله‌های پلاستیکی، تاثیری بی‌سابقه بر کل این صنعت داشته است، بخش زیادی از واکنش‌ها روی صنایع بسته‌بندی متمرکز بوده است، اما اثر بلندمدت اقتصاد استفاده از زباله‌های پلاستیکی پیامدهایی واقعی برای بازار نفت به‌دنبال خواهد داشت. رزین‌های تولیدی از خوراک واحدهای پتروشیمی، یکی از عوامل رشد سریع برای تقاضای جهانی نفت‌خام به‌شمار می‌آید.تعهدهای استفاده از زباله‌های پلاستیکی هنوز تاثیر عمده‌ای بر مصرف مواد پلاستیکی به‌عنوان خوراک نداشته است، اما شرکت‌های شیمیایی و برندها در این زمینه گام‌هایی را برداشته‌اند، برای نمونه شرکت انگلیسی-هلندی شل، به‌تازگی از برنامه خود برای استفاده از میلیون‌ها تن زباله‌ پلاستیکی در واحدهای شیمیایی خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی خبر دادهاست. این آغاز روندی رو به رشد است، هر چه پلاستیک‌های بیشتری به مواد اولیه تبدیل شوند، این شرایط سبب کاهش تقاضا برای تولید و ظرفیت‌های جدید می‌شود.

۵. تکامل فناوری و ۲ تغییر عمده

در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد دو تغییر عمده در بخش فناوری بودیم که در مسیر زنجیره ارزش قرار دارد.  نخستین آن، تمرکز بیشتر بر فناوری فرآیند تبدیل مستقیم نفت‌خام به مواد شیمیایی (COTC) بود، نسل‌ نخست این تاسیسات به‌طور سنتی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از نفت‌خام دریافتی را به محصولات پتروشیمی تبدیل می‌کند.  دومین نسل این تاسیسات، که قرار است به‌زودی در چین راه‌اندازی شود، این مقدار را دو برابر خواهد کرد، در سال ۲۰۱۹ میلادی شرکت صنایع ریلانیس هند و سعودی آرامکو عربستان تمایل شدیدی به نسل سوم این تحولات نشان دادند به‌گونه‌ای‌که مقدار محصولات پتروشیمی تولیدی از نفت‌خام به ۷۰ درصد می‌رسد.  چرخش دوم بر فناوری‌های مقابله با زباله‌های پلاستیکی متمرکز بوده است، این تمرکز بر حرکت از بازیافت مکانیکی به سمت بازیافت شیمیایی کارآمدتر بوده است. چند کارخانه آزمایشی در اروپا توسعه یافته است، گرچه حجم تغییر آنها اندک خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید