نقره بر سکوی اول

دنیای اقتصاد : تحلیلگران انتظار دارند سال ۲۰۲۰ نیز، مانند سالی که گذشت، همراه با نااطمینانی‌ها و آشفتگی‌های قابل توجه باشد. سرمایه‌گذاران در روزهای آخر سال میلادی با این پرسش مهم روبه‌رو هستند که پس از فروکش کردن تنش‌هایی مانند جنگ تجاری بین آمریکا و چین، منازعات برگزیت، تهدیدات رکود جهانی و بازده منفی اوراق قرضه، که در سال جاری نسبتا در اوج قرار داشتند، در سال آینده کدام دارایی می‌تواند پیروز جنگ بازدهی در بازارها باشد. سایت کیتکو در آخرین نظرسنجی خود از معامله‌گران بازار درباره چشم‌انداز فلزات ارزشمند و دارایی‌های امن سرمایه در سال آینده یک نظرسنجی آنلاین برگزار کرد.
چشم‌انداز فعالان بازار برای سال آینده
شرکت‌کنندگان مین‌استریتی همچنان ایمان خود به نقره را حفظ کردند. در سال گذشته نیز شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به نقره به‌عنوان فلزی رای دادند که بیشترین شانس  بازدهی بیشتر را در بین فلزات گرانبها دارد. در این نظرسنجی ۱۸۲۰ شرکت‌کننده درباره چشم‌انداز بازارها در سال ۲۰۲۰ در یک نظرسنجی آنلاین شرکت کردند. ۷۹۴ نفر از این شرکت‌کنندگان معادل با ۴۴ درصد اعتقاد داشتند که فلز نقره نسبت به دیگر فلزات بازدهی بیشتری در سال آینده به سرمایه‌گذاران خواهد داد.  در این نظرسنجی بعد از نقره، طلا با ۵۲۶ رای در رتبه دوم قرار گرفت. ۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند، فلز زرد که سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت، همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. بعد از طلا، ۲۱۳ نفر از شرکت‌کنندگان که معادل با ۱۲ درصد کل رای‌دهندگان در این نظرسنجی هستند روی پلاتین نظر داشتند. در رده آخرین فلزات مس و پالادیوم قرار گرفتند. ۱۷۸ شرکت‌کننده که در حدود یک‌دهم رای‌دهندگان را تشکیل می‌دادند فلز مس را دارای بیشترین شانس برای بهترین عملکرد در نظر گرفتند. فلز پالادیوم اما، کمترین مقدار رای را به خود اختصاص داد و فقط ۱۰۹ نفر از آرا را به خود اختصاص داد. این مقدار رای برای پالادیوم تقریبا مساوی با سهم پالادیوم در رای‌گیری سال پیش است. البته پالادیوم در سال ۲۰۱۹ بسیاری از تحلیلگران را دچار سردرگمی کرد و با ثبت بازدهی ۵۰ درصدی، برای اولین بار در تاریخ توانست قیمت بالاتر از ۱۹۰۰ دلار برای هر اونس را به ثبت برساند.

نسبت بالای طلا-نقره
کارشناسان معتقدند که نقره در سال آینده راهی جز افزایش ارزش ندارد و از طرفی پالادیوم که در رتبه آخر نظرسنجی قرار گرفته دوره‌ای را آغاز خواهد کرد که طی آن به آرامی حباب‌های قیمتی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه برای کسانی که اکنون صاحب این فلز هستند یا آن را خریداری کرده‌اند، احتمالا چشم‌انداز بازدهی آن وضعیت خوبی ندارد. در روز پنج‌شنبه، نسبت ارزش طلا به نقره به یکی از بالاترین مقدارهای خود در طول تاریخ رسید. مقدار نسب طلا به نقره در حالی به ۵/  ۸۴ رسید، که این مقدار بالا حاکی از عملکرد پایین نقره در سال گذشته است. البته عملکرد بالای طلا نیز می‌تواند سبب بالا رفتن این نسبت شود.

نظر کارشناسان وال‌استریت
گروهی از تحلیلگران وال‌استریت نیز در هفته‌های گذشته و طی اظهارنظرهایی، پتانسیل نقره در سال آینده نسبت به طلا را بالاتر ارزیابی کردند.‌ دانیل گالی استراتژیست اوراق بهادار در این مورد گفت: در سال‌های گذشته رابطه سرمایه‌گذاری در نقره و طلا تا حدودی قطع شده بود. اما در ماه‌های گذشته، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه همبستگی بین سرمایه‌گذاری در این دو فلز مجددا مثبت شده و به هم مرتبط شده است. ما چشم‌انداز مثبتی برای طلا در سال آینده متصور هستیم، اما به نظر می‌آید خریداران نقره بازده بیشتری را کسب خواهند کرد و تقاضای صنعتی برای نقره در انتهای سال آینده بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند. تا انتهای روز معاملاتی پنج‌شنبه و از لحاظ بازدهی واقعی در سال جاری میلادی پالادیوم با ۵۰ درصد افزایش بهترین عملکرد در سال ۲۰۱۹ را به ثبت رسانده است. پلاتین با ۱۹ درصد بازدهی در رتبه دوم قرار گرفته است و طلا و نقره با بازدهی ۱۸ و ۱۶ درصدی پشت سر رقبای خود قرار گرفته‌اند. مس نیز با بازدهی ۹ درصدی در رتبه آخر این گروه از فلزات گرانبها قرار دارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید