افت و خیز نفتی در بازارهای جهانی

قیمت نفت در نخستین روز معاملاتی رسمی در بازارهای جهانی با روند کاهشی همراه شد در حالی که بازار همچنان در انتظار شفافیت بیشتر در خصوص توافق ضمنی آمریکا و چین است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، با اینکه بازارهای اوراق بهادار نسبت به توافق اولیه و لغو تحریم ها میان آمریکا و چین واکنشی مثبت نشان دادند اما بازارهای کالایی، نیازمند شفافیت بیشتر برای رشد قیمت ها بودند.

بر این اساس، توافقی ضمنی که هر دو کشور آن را فاز اول صلح تجاری می نامند موجب لغو برخی از تعرفه های وارداتی برای چین از سوی آمریکا شده است . آمریکا معتقد است این لغو تعرفه ها در واقع موجب خواهد شد تا چین نیز در اقدامی متقابل، میزان خرید محصولات کشاورزی و خدماتی را از آمریکا بیشتر کند.

یکی از تحلیل گران بانک آی ان جی در این خصوص اظهار داشت: چیزی که بازار احتیاج دارد شفافیت در خصوص این توافق است . اقتصاد جهان باید بداند این توافق با تمام جزئیاتش به چه نحوی اجرایی می شود.

اما از سوی دیگر، تصمیمات اوپک نیز بازار کامودیتی را دگرگون کرد. تصمیم ادامه دار اوپک برای اعمال محدودیت بر تولیدات نفتی از هفته گذشته، بازار این کالا را نوسانی کرده است.

اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه که به اوپک پلاس معروفند، از ابتدای ماه ژانویه، میزان تولید خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و توافق کردند تا این کاهش را تا پایان ماه مارچ ۲۰۲۰ ادامه دهند.

 این کشورها روز پنج شنبه و جمعه (۱۴ و ۱۵ آذر) با یکدیگر توافق کردند تا بر میزان کاهش تولید خود روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر بیفزایند و این مقدار کاهش تولید را در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ ادامه دهند.

در عین حال در روز جمعه، خوشنودی سرمایه گذاران به پیشرفت روند حل اختلاف تجاری آمریکا و چین و نتیجه قطعی انتخابات انگلیس موجب رشد قیمت نفت شد در حالی که عدم شفافیت در این خصوص موجب شد، امروز و در نخستین روز معاملاتی هفته قیمت این کالا دوباره روند نزولی به خود بگیرد.

به این ترتیب، قیمت هر بشکه نفت برنت با کاهش ۱۰ سنتی به هر بشکه ۶۵ دلار و ۱۲ سنت رسید و قیمت نفت وست تگزاس با افت ۰.۲ درصدی هر بشکه ۵۹ دلار و ۹۷ سنت معامله شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید