بازار سرمایه، راه کم هزینه تامین مالی / احتمال صعود ادامه دار شاخص

مدیرعامل کارگزاری ملل پویا گفت: دولت برای تامین مالی پروژه های ملی باید نگاه واقعی به بازار سرمایه داشته باشد و از نگاه دستوری پرهیز کند.

کمال خانزاده در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) بیان کرد: تامین مالی به دو شیوه در بورس انجام می شود، نخست با استفاده از ابزارهای مختلف و دوم سرمایه گذاری سهامداران. اگر افزایش سرمایه شرکت ها از طریق سرمایه‌گذاری سهامداران انجام شود این پول بدون هزینه وارد چرخه تولید و شرکت آنها می شود، و اگر با ابزارهایی همچون انتشار اوراق، صندوق های سرمایه گذاری و عرضه اولیه انجام شود، باز هم کم هزینه تر از بازار پول است.

وی ضمن بیان اینکه بازار سرمایه بستری وسیع، جذاب و هموارتر از بانک‌ها دارد اما برای عموم ناآشناست، افزود: با توجه به کمبود نقدینگی در بانک‌ها و چالش های بازار مالی، بهتر است که تامین مالی به طور جدی از بازار سرمایه دنبال شود.

مدیرعامل کارگزاری ملل پویا با اشاره به اینکه تامین مالی از بورس بهتر از استقراض منابع خارجی است، گفت: پروژه های ملی و سود آور نیازمند سرمایه زیادی است که نمی‌توان آن را از بانک ها تامین کرد. در شرایط فعلی تحریم نیز نمی‌توانیم از منابع خارجی استفاده کنیم. بنابراین با حضور موثر دولت در بازارسرمایه و توجه به بورس در بودجه سال 99، قطعا سرمایه پروژه ها بدون نگرانی بدست خواهد آمد.

خانزاده با تاکید بر اینکه ریشه نظام مالی کشور بانک محور است، اظهار کرد: قدرت تبلیغات صنعت بانکداری در کشور بیشتر از بازار سرمایه بوده و بنابراین نفوذ آنها در تمامی صنایع به خوبی دیده می شود. شعب بانک در خیابان‌ها و جلوی چشم مردم هستند که این موضوع باعث اعتماد بیشتر می‌شود در صورتی که هیچ‌یک از شرکت های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها، تامین سرمایه ها و....به اندازه شعب بانک ها حضور فیزیکی قدرتمندی ندارند.

وی با اشاره به تاثیر بودجه و نرخ ارز در روند معاملات بازار سهام گفت: از آنجایی که امسال دولت برای فروش نفت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند، اگر کنترل دستوری در بازار ارز نباشد، به عقیده بنده دلار تغییراتی خواهد داشت که این موضوع برای شرکت های صادراتی حائز اهمیت است و باعث رشد سرمایه آنها و در نتیجه صعود دوباره شاخص بورس می شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید