برنامه تولید ۱۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن از سنگان طی ۵ سال آینده

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر : مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان از برنامه برداشت ۱۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن و ۳۰۰ میلیون تن باطله‌برداری طی پنج سال، با آغاز به‌کار پیمانکاران استخراج و باطله‌برداری(گروه الف و ب) بخش‌های غربی و مرکزی سنگان خبر داد. علی همتی مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان در یک نشست خبری با اعلام این مطلب افزود: موفق شدیم در سنگان پیمانکار برای استخراج و باطله‌برداری انتخاب کنیم. وی تصریح کرد: قرارداد باطله‌برداری به ارزش سه هزار میلیارد تومان نهایی شده و قرار داد استخراج سنگ‌آهن در هفته جاری نهایی می‌شود. مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان با اشاره به طرح‌های توسعه آماده بهره‌برداری در منطقه سنگان گفت: طرح‌های ۵/ ۲ میلیون تنی سناباد(توسعه ملی) و ۵ میلیون تنی فولاد سنگان تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وی خاطرنشان کرد: ظرف دو سال آینده ظرفیت نهایی تولید کنسانتره به ۵/ ۱۷ میلیون تن و گندله‌سازی به ۱۵ میلیون تن می‌رسد و تا پایان امسال هم پیش‌بینی شده کنسانتره‌سازی به رقم ۵/ ۱۲ میلیون تن و گندله هم به رقم ۱۰ میلیون تن برسد. همتی افزود: امروز سنگان دارای بزرگ‌ترین ذخیره سنگ‌آهن کشور با رقم ۳/ ۱ میلیارد تن محسوب می‌شود، درعین حال برنامه اکتشاف در وسعت ۵/ ۱۶ کیلومتر مربع هم شروع شده که با دستیابی به ذخایر جدید، بر مجموع سنگ‌آهن این مجموعه افزوده خواهد شد. وی همچنین از برنامه کشف ذخایر سنگ‌آهن در عمق ۱۲۰۰ متر خبر داد و گفت: برنامه اکتشاف در محدوده‌ای ۱۶ کیلومتری هدف‌گذاری شده است. مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان افزود: با ذخایر جدید و ۲۰ هزار متری مغزه‌گیری به روش «وایر لاین» و ۲۰ هزار متر در سطح آنومالی‌های سنگان و اطراف این شهرستان، زمینه افزایش ذخایر فعلی را فراهم خواهیم کرد. وی به اشاره به موضوع اشتغال به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی در کشور خاطرنشان کرد: امروز هفت هزار نفر نیروی کار در سطوح مختلف در سنگان مشغول به‌کار هستند و با اجرای قراردادهای باطله‌برداری و استخراج سنگ‌آهن در مجموع انتظار می‌رود دو هزار نفر نیروی کار جدید به مجموعه اضافه شود که شمار شاغلین به ۹ هزار نفر خواهد رسید. به گفته همتی بازار کار سنگان، اشتغال در شهرستان‌های خواف، رشتخوار، تایباد و تربت‌جام را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و درواقع عمده اشتغال این منطقه مربوط به شهرستان‌های یاد شده است، مگر اینکه نیروی کار متخصصی از دیگر نقاط برحسب ضرورت جذب شود. وی با بیان اینکه رعایت مسائل زیست‌محیطی موردتوجه مجتمع سنگان است، تصریح کرد: حفاظت محیط‌زیست از جمله دغدغه‌های مردم منطقه است، چراکه در دشت‌های پایین‌دست مجتمع، بخش‌خصوصی اقدام به استخراج سنگ‌های پلاسری می‌کند. مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان افزود: در این محدوده کاشت درختان بومی همچون «گز» و «تاغ» را از دی ماه سال گذشته آغاز کرده‌ایم. وی تصریح کرد: روزانه ۲۰۰ دستگاه تریلر از جاده‌های پیرامونی این محور تردد می‌کنند و توسعه زیرساخت‌های آن اهمیت بسزایی دارد.

همتی در مورد اقدام مشترک مجتمع‌های فولاد‌سازی و وزارت راه و شهرسازی برای احداث جاده ۱۴۰ کیلومتری مسیر سنگان به تربت‌حیدریه تصریح کرد: عملیات اجرایی در یک ماه گذشته آغاز شد و برای این مسیر ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود که ۴۰۰ میلیارد تومان توسط مجتمع‌های فولاد‌سازی و بقیه توسط وزارت راه وشهرسازی تامین خواهد شد.وی با بیان اینکه امروز این مجموعه در ارتباط با حقوق دولتی معادن هیچگونه بدهی به دولت ندارد، گفت: پارسال ۱۱۰ میلیارد تومان کل حقوق دولتی مربوطه پرداخت شد.وی با تاکید براینکه به هیچ‌وجه اجازه صادرات سنگ‌آهن و گندله نداریم، افزود: هرچقدر به موادخام تعرفه بسته شود، ضرر ندارد، باید فرآوری انجام شود و بتوانیم با فولادسازان خارجی رقابت کنیم. مدیرعامل مجتمع سنگان، آب را مهم‌ترین دغدغه در سنگان دانست و افزود: واحد‌های آهن اسفنجی و شمش به مصرف آب بیشتری نیاز دارند و نیاز فعلی سنگان ۲۰ میلیون متر مکعب است. وی درمورد انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد و خراسان رضوی گفت: این مهم مورد توجه است و در کوتاه‌مدت بهره‌گیری از پساب شهر مشهد به‌طول ۲۵۰ تا ۲۶۰ کیلومتری و در عین حال استفاده از آب شهرهای اطراف از جمله تایباد مدنظر است.همتی در مورد تامین خوراک شرکت‌های معدنی، با اشاره به ارسال سالانه یک میلیون تن سنگ‌آهن به شرکت ذوب‌آهن، افزود: در صورت موافقت دولت، آمادگی داریم مازاد سنگ‌آهن مجتمع در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار بگیرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید